کد خبر: 28109
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
زرد آلو

به گفته فائو در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران با تولید بیش از ۳۴۴ هزار تن زردآلو سومین تولیدکننده برتر جهان است و در بخش برگه زردآلو نیز جایگاه پانزدهم را از آنِ خود کرده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از بازار، زردآلو یکی از میوه هایی که چون در اواسط تابستان به اصطلاح می رسد به آن «طلای تابستان» نیز گفته می شود و انواع مختلفی همچون «زردآلوی قیفی، بادامی، درشتی، نخجوان و شکر پاره» دارد و ایران نیز یکی از کشورهای تولید کننده این محصول است. به طوری که بر اساس آمار فائو در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران سومین تولید کننده برتر میوه زردآلو بوده است و در مدت یاد شده بیش از ۳۴۴ هزار تن از این محصول را تولید و عرضه کرده است.

در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران بیش از ۳۴۴ هزار تن زردآلو تولید کرده و سومین تولیدکننده برتر محسوب می شود

ترکیه، ازبکستان و ایران؛ ۳ تولید کننده برتر زردآلو در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱
این گزارش حاکی از این است که ترکیه بزرگترین تولید کننده زردآلو بوده به طوری که میزان تولید این کشور از ۸۳۳ هزار تن فراتر رفته است و به این ترتیب در جایگاه نخست تولید کنندگان برتر قرار گرفته است. بر این اساس پس از ترکیه نیز کشور ازبکستان با تولیدی بالغ بر ۵۲۹ هزار تن در جایگاه دوم و پیش از ایران جای گرفته است.

گزارش فائو همچنین نشان می دهد کشورهای «الجزایر با تولید ۱۸۷ هزار تن، ایتالیا با ۱۷۳ هزار تن، افغانستان با ۱۳۱ هزار تن، اسپانیا با ۱۲۸ هزار تن، یونان با ۱۲۵ هزار تن، پاکستان یا ۹۷ هزار تن و مراکش با تولید ۹۳ هزار تن» در جایگاه چهارم تا دهم دنیا قرار دارند.

این در حالی است که بر اساس گزارشات منتشر شده از سوی سازمان فائو در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ به ترتیب کشورهای «ترکیه، ازبکستان، ایران، ایتالیا، الجزایر، اسپانیا، فرانسه، افغانستان، یونان و مراکش» ۱۰ تولید کننده برتر زردآلو بوده اند. گفتنی است در سال ۲۰۱۹ نیز ایران تولیدی به میزان ۳۲۹ هزار تن را رقم زده است و باز هم در جایگاه سوم دنیا جای گرفته است.

به گفته سازمان فائو کشورهای اسپانیا، ترکیه و ازبکستان ۳ صادر کننده برتر میوه زردآلو هستند

صادرات ۹۶ هزار تنی زرد آلوی اسپانیا به بازارهای جهانی
فائو در بخش دیگری از گزارش خود به صادرات زرد آلو پرداخته است که بر این اساس در سال ۲۰۲۰ اسپانیا بیشترین صادرات زردآلو را به ثبت رسانده به طوری که در این سال بیش از ۹۶ هزار تن از این محصول را روانه بازارهای صادراتی کرده است.

بر این اساس، ترکیه نیز بعد از اسپانیا با صادراتی به میزان ۶۴ هزار تن دومین صادر کننده برتر بوده است. همچنین ازبکستان صادراتی ۶۴ هزار تنی داشته است و به این ترتیب سومین صادر کننده میوه زردالو در سال ۲۰۲۰ محسوب می شود.

داده های آماری فائو همچنین بیانگر این است که در مدت یاد شده، کشورهای «یونان، ایتالیا، افغانستان، فرانسه، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان» نیز به ترتیب در جایگاه چهارم تا دهم برترین صادر کننده ها قرار دارند.

از سوی دیگر آمارهای انتشاری از سوی فائو در سال ۲۰۱۹ می گوید: کشور اسپانیا با ۹۳ هزار تن، سورینام با ۷۳ هزار تن و ترکیه با ۶۷ هزار تن» ۳ صادر کننده برتر میوه زردآلو بوده اند و کشورهای «ازبکستان، ایتالیا، یونان، فرانسه، افغانستان، اردن و قزاقستان» نیز در رتبه های بعدی قرار داشته اند.

روسیه، آلمان و قزاقستان؛ بیشترین واردات زردآلو را انجام می دهند

روسیه بالغ بر ۶۴ هزار تن زردآلو در ۲۰۲۰ وارد کرده است
در بخش دیگری از گزارش آماری سازمان فائو به بحث واردات میوه زردآلو پرداخته شده است؛ بر این اساس روسیه با به ثبت رساندن وارداتی بالغ بر ۶۴ هزار تن بیشترین واردات زردآلو را در بین دیگر کشورها به خود اختصاص داده است. این در حالی است که آلمان نیز بیش از ۴۶ هزار تن زردآلو وارد کرده و به این ترتیب دومین وارد کننده بزرگ این محصول است. از سوی دیگر قزاقستان نیز حدود ۳۶ هزار تن واردات انجام داده و سومین وارد کننده این محصول محسوب می شود.

گزارش فائو می گوید: پس از این سه کشور نیز کشورهایی همچون «عراق با ۲۰ هزار تن، ایتالیا با ۱۸ هزار تن، پاکستان با حدود ۱۵ هزار تن، اتریش با ۱۲ هزار تن، عربستان با ۱۰ هزار تن، رومانی با ۸ هزار و ۵۰۰ تن و اوکراین نیز با ۸ هزار تن» در جایگاه های بعدی قرار دارند.

این در شرایطی است که آمار فائو در سال ۲۰۱۹ نشان می دهد: در مدت نامبرده کشور روسیه با ثبت وارداتی بیش از ۱۳ هزار تن باز هم بیشترین واردات میوه زردآلو را به خود اختصاص داده و پس از آن نیز ایالات متحده با ۱۲ هزار تن در جایگاه دوم و فرانسه با ۸ هزار تن سومین وارد کننده عمده محصول زردآلو بوده اند.

گزارش فائو همچنین می گوید: پس از این سه کشور نیز کشورهایی همچون «عراق، بریتانیا، آلمان، چین، اوکراین، بلاروس و برزیل» قرار داشته اند.

در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران در بخش زرد آلوی خشک یا همان قیسی ۶۵ تن روانه بازارهای جهانی کرده و در جایگاه ۱۵ دنیا قرار گرفته است

جایگاه 15 ایران در صادرات برگه زردآلو| ترکیه در صدر لیست قرار دارد
بر اساس این گزارش، از گذشته های دیرباز خشک کردن انواع میوه ها در سراسر دنیا مرسوم بوده است و امروزه محبوبیت بالایی نیز نزد مصرف کنندگان دارد. قیسی یا برگه زرد آلو در واقع از خشک کردن میوه زردآلو به دست می‌ آید که با توجه به داشتن مواد مغذی و ویتامین‌ها خواص و فواید فراوانی برای بدن دارد و از جمله محبوب‌ ترین و مفیدترین میوه‌ های خشک است. ایران نیز یکی از کشورهایی است که اگرچه میوه زردآلو را به صورت تازه در بازارهای جهانی ارسال نمی کند اما این میوه را به صورت خشک شده صادر می کند. به طوری که بر اساس گزارش فائو در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران نیز جزو ۲۰ کشوری بوده که صادرات این محصول را انجام داده است.

در واقع فائو می گوید: در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران در بخش زردآلوی خشک یا همان قیسی ۶۵ تن روانه بازارهای جهانی کرده است و در جایگاه ۱۵ دنیا قرار گرفته است این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ نیز ایران ۳۳۴ تن قیسی صادر کرده است و به این ترتیب نوزدهمین صادر کننده این محصول بوده است.

فائو همچنین می گوید: در بخش زردآلوی خشک شده کشور ترکیه در دو سال پیاپی یعنی ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بزرگترین صادر کننده بوده است به طوری که در ۲۰۲۰ صادراتی بالغ بر ۸۸ هزار تن و در ۲۰۱۹ صادراتی بالغ بر ۱۰۰ هزار تن رقم زده است و اگر چه در مدت یکسال کاهش ۲۰ هزار تنی داشته اما باز هم در صدر لیست صادرکنندگان برتر قیسی جای دارد.

از سوی دیگر بر اساس گزارش فائو، در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ قرقیزستان نیز صادراتی ۱۳ هزار تنی داشته و با اختلاف بسیار فاحش پس از ترکیه در جایگاه دوم قرار دارد. ازبکستان نیز با فاصله کم و با صادراتی بالغ بر ۱۱ هزار تن در جایگاه سوم قرار دارد. این در شرایطی است که در سال ۲۰۱۹ ازبکستان صادر کننده دوم و قرقیزستان نیز سومین صادر کننده عمده قیسی بوده است.

این گزارش فائو همچنین نشان می دهد: ایالات متحده، روسیه و عراق در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ بیشترین واردات برگه زردآلو را داشته اند و پس از آن نیز کشورهایی مانند «فرانسه، بریتانیا، آلمان و اوکراین» بیشترین واردات این محصول را به ثبت رسانده اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =