اتحادیه اروپا

قائم مقام معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای تسهیل روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا، موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای، بانکی و حمل و نقلی باید حل شود.

به گزارش روسنا (پایگاه خبری روستانیوز)، مهدی کاظم نژاد در دومین روز از همایش توسعه همکاری های کشاورزی و استانداردها و تجارت مواد غذایی و کشاورزی میان ایران و اتحادیه اروپا گفت: تجارت دوطرفه است و هدف از این نشست نیز افزایش سطح همکاری های تجاری است و اتحادیه اروپا کمک کند که ایران مشمول GSP شود. موانع تجاری مطرح شده از سوی اتحادیه اروپا، موانع خاصی نیست و ما برای واردات گوشت الزاماتی داریم که اگر رعایت شود هیچ کشوری در واردات این محصول به ایران مشکل نخواهد داشت.

وی ادامه داد: هر کس بتواند با وجود موانع بانکی، واردات خود را حل کند تجار ما برای دریافت گوشت از آن ها مشکلی نخواهند داشت؛ اتحادیه اروپا هر روز موانع تعرفه ای و غیرتعرفه ای را برای انجام تجارت افزایش می دهد و با این افزایش ما باید همواره تلاش کنیم.

قائم مقام معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در عین حال خواستار ارایه یک برنامه مشخص از اتحادیه اروپا برای تجارت مستمر بین طرفین و افزایش سطح استانداردهای محصولات کشاورزی ایران شد.

وی تصریح کرد: یکی از مسیرهای افزایش حجم تجارت، عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی WTO است و می خواهیم بدانیم که آیا اتحادیه اروپا برای عضویت ایران در این سازمان برنامه ای دارد.

ایران خواستار وضع تعرفه های ترجیحی محصولات کشاورزی از سوی اتحادیه اروپا شد

شاهرخ شجری مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی هم گفت: در شرایط تحریم فعلی که موجب کاهش توان رقابت پذیری صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایران می شود، انتظار داریم با توافقنامه های تعرفه های ترجیحی، زمینه رقابت پذیری صادرکنندگان ایرانی فراهم شود.

وی در عین حال بر ایجاد و اجرای زنجیره ارزش محصولات کشاورزی با همکاری اتحادیه اروپا تاکید کرد و اظهار داشت: یکی از استراتژی های ما ایجاد زنجیره های ارزش با تاکید بر صادرات محصولات کشاورزی است و در دور مذاکرات قبلی با اتحادیه اروپا قرار شد یک پروژه همکاری به ویژه در زمینه سیب داشته باشیم.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که ظرفیت های خوبی برای صادرات محصولات کشاورزی به ویژه در زمینه زعفران، کشمش، سبزی و صیفیجات وجود دارد، تصریح کرد: یکی از استراتژی های ما تغییر حرکت از صادرات محصولات خام کشاورزی به سمت صادرات محصولات فرآوری شده با ارزش افزوده است.

شجری افزود: در این راستا، با سرمایهگذاری های مشترک می توان در زمینه فرآوری گیاهان دارویی پیشرفت هایی به دست آورد.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی ۷ درصد از GDP جهان را به خود اختصاص داده است، گفت: در ایران سهم بخش کشاورزی در GDP ۱۰ درصد است.

شجری ادامه داد: تنوع اقلیمی ایران موجب شده دامنه گسترده ای از محصولات قابل کشت باشد و موقعیت جغرافیایی مناسب، ایران را به عنوان یک هاب منطقهای برای دسترسی به بازارهای پیرامون مطرح می کند.

وی عنوان کرد: جمعیت ایران با احتساب جمعیت سایر کشورهای همسایه، بازار ۴۰۰ میلیون نفری را برای محصولات کشاورزی فراهم کرده است.

شجری با بیان اینکه ایران نزدیک به ۱۷ میلیارد دلار با جهان گردش مالی تجاری دارد، اظهار داشت: حدود ۳ میلیارد دلار میزان گردش مالی تجاری ایران با اتحادیه اروپا است.

وی انتقال پول و مسایل بین بانکی را از چالش های مهم در زمینه صادارت عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا از طریق بانک های کوچک این چالش را برطرف کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =