آجیل

نماینده اتاق اصناف ایران در حوزه آجیل، خشکبار و حبوب کشور با بیان این‌که در شرایط کنونی مردم نقدینگی کافی برای خرید آجیل و خشکبار ندارند و تنها برای مهمانی‌های مهم در عید مقدار کمی آجیل خریداری می‌کنند، گفت: کشور ما به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آجیل و خشکبار دنیا، 60درصد پسته تولیدی خود را صادر می‌کند و تنها 40درصد آجیل تولیدی در کشور مصرف می‌شود

به گزارش روستانیوز، علیرضا ارزانی ممقانی اظهار داشت: متأسفانه به دلیل ابلاغ آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌ها و ایجاد موانع صادراتی از طرف گمرک در صدور کارت‌های واردات و صادرات دچار مشکلات فراوانی ازجمله برای برگشت ارز حاصل از شده‌ایم.

ارزانی ممقانی افزود: در این شرایط اگر صادرکننده نتواند با پیش‌بینی‌های لازم برنامه‌ریزی مناسب صادراتی انجام دهد، صادرات آجیل و خشکبار آسیب می‌بیند.

وی با اشاره به مسئولیت کشور در تأمین نیاز داخلی و خارجی به خشکبار بیان کرد: به‌عنوان‌مثال برای تأمین گردو و بادام‌هندی در شرایط کمبود در داخل کشور با مشکلات فراوانی مواجه بوده‌ایم.

ارزانی ممقانی ادامه داد: متأسفانه دولت به دلیل عدم نظارت صحیح و بازرسی‌های بدون کارشناسی، کار واقعی خود را به‌عنوان متولی انجام نمی‌دهد.

وی در رابطه با مشکلات این صنعت در سال 1400 گفت: متأسفانه به دلیل خشک‌سالی و شیوع کرونا برداشت و تولید محصولات ما بسیار کم بود و با توجه به این‌که آجیل و خشکبار جزو محصولات صادراتی و وارداتی است، به دلیل کاهش نرخ ارز کاهش 10درصدی قیمت‌ها را در شب یلدای امسال شاهد بودیم.

وی افزود: خوش‌بختانه بازار شب عید رونق دارد و تنها گله مردم از افزایش قیمت‌ها است.

ارزانی ممقانی در رابطه با اقدامات وزارت صمت برای تنظیم بازار عنوان کرد: از طرف وزارت صمت در شب یلدا و شب عید بازرسی‌هایی اتفاق افتاد که منجر به کاهش عرضه محصولات در بازار شد و اگر بازرسی‌ها و نظارت‌ها منطقی و به‌صورت کارشناسی توسط اتحادیه انجام شود، مطمئناً وضعیت بهتر خواهد شد و شاهد حباب و افزایش قیمت‌ها نخواهیم بود.

وی در رابطه با اقدام دولت و مجلس برای حذف ارز ترجیحی گفت: حذف ارز ترجیحی برای جلوگیری از رانت و فساد کار عاقلانه‌ای است، به شرطی که با حذف این ارز درآمد مردم افزایش یابد و مردم بتوانند نه‌فقط کالاهای اساسی، بلکه همه‌چیز را به‌راحتی تهیه کنند. درواقع باید مسئولان به‌جای پرداخت یارانه باید به دنبال رونق اقتصادی و حل مشکل بیکاری باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =