آتش سوزی جنگل

 فرمانده یگان حفاظت از سازمان جنگل ‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: آتش سوزی جنگل ها و مراتع کشور در نیمسال نخست 97 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد کاهش یافت.

به گزارش روسنا (پایگاه خبری روستانیوز)، قاسم سبزعلی گفت: 6 ماه ابتدایی سال 96 سطح آتشسوزی جنگلها و مراتع 6 هزار و 700 هکتار بود که با اقدام های انجام شده و مشارکت مردمی این سطح با کاهش 35 درصدی در مدت مشابه امسال به چهار هزار و 300 هکتار کاهش یافت.

وی ادامه داد: یکهزار و 350 فقره پرونده آتشسوزی جنگل ها و مراتع در نیمه نخست سال 96 تشکیل شده بود که با کاهش 17 درصدی در مدت مشابه امسال به یکهزار و 100 فقره پرونده رسید.

فرمانده یگان حفاظت از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه تعداد پرونده های قاچاق چوب در 6 ماه ابتدایی سال 97 و 96 به یک میزان بود، بیان کرد: یکهزار و 400 فقره پرونده قاچاق چوب نیمه نخست 97 در کشور تشکیل شد، اما از نظر حجم قاچاق چوب با کاهش پنج درصدی از یکهزار و 480 مترمکعب به یکهزار و 400 مترمکعب رسیده است.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست سال گذشته، 7 هزار و 300 فقره پرونده با سطح پوشش 17 هزار هکتار در کشور در حوزه های مختلف زمین شامل ساخت و ساز غیرمجاز، تخریب و تصرف و تغییر کاربری تشکیل شد، اظهار داشت: این تخلف ها در مدت مشابه امسال با 4 درصد کاهش به 7 هزار فقره پرونده کاهش یافت و از نظر سطحی نیز با کاهش 15 درصدی 14 هزار هکتار را شامل می شود.

سبزعلی ادامه داد: 2 هزار نفر به عنوان متخلف در موضوع های مختلف از جمله چرای غیرمجاز دام، قاچاق چوب و ساخت و ساز در شش ماه ابتدایی سال 97 دستگیر شدند.

150 میلیارد تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی

فرمانده یگان حفاظت از سازمان جنگل ‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: 150 میلیارد ریال از 7 هزار میلیارد ریال اعتبار صندوق توسعه ملی برای این سازمان، به بخش حفاظت و مراقبت از جنگل ها اختصاص دارد است.

وی افزود: با تخصیص اعتبارهای از این دست برای افزایش دکل های دیدبانی، پیش بینی و پیشگیری از حریق های جنگل ها و مراتع، ذخایر آبی، گشت و مراقبت از جنگل ها و مرتع برنامه ریزی می شود.

سبزعلی تاکید کرد: دست اندازی حاشیه نشینان جنگل ها به عرصه های طبیعی به خاطر مشکلات اقتصادی و معیشتی باید برطرف شود.

وی تصریح کرد: آبگرمکن خورشیدی و تهیه سوخت های فسیلی به منظور مرتفع سازی نیاز چوبی حاشیه نشینان جنگل ها از جمله اقدامات مثبت در کاهش قطع درختان است.

به گفته سبزعلی، شناسایی و معرفی قاچاقچیان حرفه ای قاچاق چوب، مسدود کردن گلوگاه های قاچاق چوب، ناامن کردن مراکز خرید چوب های قاچاق که بیشتر در استان های تهران، اصفهان، قم و مرکزی دایر هستند، از راهکارهای موثر برای حفظ و نگهداری از عرصه های جنگلی کشور است.

سبزعلی یادآور شد: ترویج، آموزش و آگاه سازی جامعه مهمترین ضرورت در حفاظت از عرصه های طبیعی کشور است.

فرمانده یگان حفاظت از سازمان جنگل ‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: روزانه حدود 500 گزارش مردمی از طریق کد 1504 در سراسر کشور به سازمان جنگل ها ارسال می شود.

بنابراین گزارش، در کشور بیش از 14 میلیون و 355 هزار هکتار جنگل وجود دارد، حفاظت 20 میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور اکنون به مردم سپرده شده است. فرمانده یگان حفاظت از سازمان جنگل ‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به منظور بازدید از طرح های حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری و اقدام های حفاظتی در سمنان حضور یافت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =