نامی

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی با بیان این‌که عاملان آشفتگی بازار مکانیزاسیون کشاورزی باید محاکمه شوند، گفت: مسئولان مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی کوچک‌ترین تعهدی برای پاسخگویی ندارند و نوع برخورد آنان با مراجعه‌کنندگان ارباب رعیتی است.

به‌ گزارش روستانیوز، حمیدرضا نامی در میزگرد «توسعه بر باد رفته» که با هدف بررسی عوامل گرانی تراکتور و مشکلات حوزه مکانیزاسیون برگزار شد، اظهار داشت: ظاهراً مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی ملک شخصی افراد است و مسئولان آن هر طور بخواهند اعتبارات را توزیع می‌کنند، قیمت محصولات شرکتی را بالا و پایین می‌برند و هر روز تصمیم می‌گیرند لای چرخ کدام کشاورز یا صنعتگر چوب بگذارند.


وی تصریح‌کرد: در شرایط فعلی کشاورز می‌گوید نمی‌توانم تراکتور بخرم چون گران است و تراکتورسازی هم می‌گوید من با کف قیمت و با سود 10درصد محصولاتم را می‌فروشم و هر دو از وضعیت ناراضی هستند.


نامی گفت: واحدهای صنعتی کشور با سود تک رقمی فعالیت می‌کنند، اما دلالان در بازار مکانیزاسیون کشاورزی بیش از 100درصد سود می‌برند. این بازار دلالی را چه کسی راه نداخته است؟ خسارت بخش صنعت و کشاورزان را چه کسی باید بدهد؟
رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی ادامه داد: تا دو-سه سال قبل تراکتورسازی با طرح‌های گوناگون کشاورزان را به خرید تراکتور ترغیب می‌کرد، اما اکنون تراکتور به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده و به دست کشاورزان واقعی نمی‌رسد و برای آن بازار سیاه تشکیل شده است.
نامی تصریح کرد: 10سال است که یک مدیر دولتی بر مسند مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تکیه زده و پاسخگو نیست. 10سال است که این مرکز اعداد و ارقام خود را گزارش می‌دهد و فقط می‌گوید تسهیلات دادیم و نام کشاورزان دریافت کننده تسهیلات را منتشر نمی‌کند تا برای همه آشکار شود چه کسی این تسهیلات را گرفته.


وی گفت: تاکنون عرضه تراکتور فقط با سهمیه مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی بوده و در دهه فجر امسال که تراکتورسازی ایران طرح ویژه‌ای برای عرضه تراکتور گذاشت که سبب کاهش 30 تا 60میلیون تومانی قیمت تراکتور شد، مرکز توسعه مکانیزاسیون اعتراض کرد و 11بهمن به مسئولان دیگر نامه زد که از معرفی کشاورزان برای استفاده از این طرح خودداری شود.


نامی با خطاب قرار دادن وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: آقای ساداتی‌نژاد، خودتان نشتی تراکتور در بازار سیاه را تأیید کردید و قول حمایت از کشاورزان را دادید. حمایت شما چه شد؟


رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی افزود: اخلال در وضع اقتصادی کشاورزان و مکانیزاسیون کشاورزی بزرگ‌ترین خسارت به کشاورزان طی چند سال اخیر بوده است. مگر می‌شود دستگاهی را به اجبار همراه تراکتور بفروشند و کسی هم پاسخگو نباشد؟ به چه مجوزی و با چه تدبیری ادوات کشاورزی را به اجبار همراه تراکتور به کشاورزان می‌فروشند؟


نامی با اشاره با شرایط سخت خرید تراکتور گفت: روند خرید تراکتور به این صورت است که کشاورز ابتدا باید به جهاد کشاورزی شهرستان خود مراجعه کند و مدارک درخواستی را ببرد. بعد اگر لطف خاص برخی شامل حال او بود، سهمیه بگیرد و به بانک کشاورزی مراجعه کند و به اجبار تسهیلات بگیرد که این کار نوعی دکان باز کردن است.


وی ادامه داد: اعطای اجباری تسهیلات خرید مکانیزاسیون کشاورزی به برخی کشاورزان خواهان خرید نقدی صرف تسهیلات در جای غیرضرور است و سبب می‌شود نیازمندان دیگر جامعه از دریافت تسهیلات محروم شوند.
نامی بیان کرد: مرجع قیمت‌گذاری در کشور سازمان حمایت و سامانه 124 آن است و این سازمان بارها اعلام کرده مرکز توسعه مکانیزاسیون در قیمت‌گذاری ادوات کشاورزی دخالت نکرده و از خطوط قرمز عبور نکند، ولی این مرکز راه خود را می‌رود.

قانون تضاد منافع در مرکز توسعه مکانیزاسیون رعایت نمی‌شود
وی اظهار داشت: قانون تضاد منافع در مرکز توسعه مکانیزاسیون رعایت نمی‌شود. مگر می‌شود مسئولان این مرکز هم‌زمان متولی توزیع مکانیزاسیون کشاورزی در کشور و کاسب این بخش باشند؟ مگر می‌شود خودشان قیمت برخی را قبول کنند و برخی دیگر را قبول نکنند؟
نامی افزود: در حال حاضر 24شرکت متولی گواهی آزمون داریم، ولی 76درصد تست و آزمون تراکتورها را دو شرکت انجام می‌دهند که این امر شبهه‌ناک است.

اسامی شرکت‌های دریافت کننده ارز 4هزار و 200تومانی منتشر شود
وی گفت: بعد از آشفتگی بازار ارز در اوج تحریم‌ها به برخی شرکت‌ها برای واردات مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی ارز دولتی تعلق گرفت، ولی نام این شرکت‌ها هیچ وقت منتشر نشد. سوال من این است که میلیون‌ها دلار ارز دولتی کجا رفت و حاصل آن برای کشاورزان چه بود؟ چرا نهادهای نظارتی کاری نمی‌کنند؟ مگر شفافیت چیز بدی است؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =