ذرت

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: وارد کننده سه قلم کالای اساسی مانند ذرت، سویا و روغن خام هستیم این درحالی است که مازاد تولید محصولات کشاورزی هم داریم.

به گزارش روسنا (پایگاه خبری روستانیوز) علی اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در همایش مشترک توسعه همکاری های کشاورزی، استانداردها و تجارت مواد غذایی و کشاورزی بین ایران و اتحادیه اروپا با بیان اینکه ارزش تولیدات کشاورزی در ایران چیزی حدود ۷۵ میلیارد دلار است، گفت: سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار واردات و ۶ میلیارد دلار صادرات داریم. 

وی ادامه داد: ایران حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن محصولات دامی، ۲۲ میلیون تن محصولات باغبانی و ۲ میلیون تن محصولات شیلاتی تولید می کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران با مشکل کم آبی مواجه است، عنوان کرد: جمع آوری تولید محصولات کشاورزی در فضای باز و انتقال آن ها به گلخانه و توسعه فضای گلخانه ای برای کشت سبزیجات، میوه و ... از موضوعاتی است که باید برای رفع کمبود آب مورد توجه قرار بگیرد.

مهرفرد با تاکید براینکه استفاده از تکنیک های نوین آبیاری مورد توجه دولت و مردم است، ادامه داد: در طول دوران ریاست جمهوری حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان ۸ میلیارد دلار در زمینه افزایش بهره وری آب سرمایه گذاری شده است.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشورمان با کمبود سه قلم کالای اساسی مواجه است، عنوان کرد: این سه قلم کالای اساسی ذرت، سویا و روغن خام است که وارد کننده بزرگ این سه محصول هستیم؛ البته به جز دانه روغنی کلزا که جزو محورهای توسعه کشاورزی است.

مهرفرد گفت: حدود ۷۰ درصد جو در کشور تولید می شود و ۱۰ تا ۱۵ درصد هم واردکننده گوشت هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی توضیح داد: البته در تولید برخی محصولات کشاورزی مانند میوه و سبزی، مرغ، تخم مرغ، انواع فرآورده های لبنی و شیلاتی مازاد تولید داریم و می توانیم به اروپا صادر کنیم.

مهرفرد با بیان اینکه با وجود مشکلات کم آبی در ایران ظرفیت بسیاری برای کشاورزی داریم، خاطرنشان کرد: ایران با جمعیت ۸۱ میلیون نفری و جمعیت ۳۰۰ میلیون نفری در آسیای میانه می تواند بازار ۴۰۰ میلیون نفری را در دنیا ساماندهی کند.

 وی تصریح کرد: برای توسعه کشت ذرت کاری انجام نشده چراکه به آب بسیار نیاز دارد این درحالی است که ۷۰ درصد سایر اقلام را خودمان تولید می کنیم.

مهرفرد تاکید کرد: باید با برگزاری این همایش در موضوعات بهداشتی، استانداردها، آلاینده‌ها، باقیمانده سموم و ردیابی محصولات کشاورزی به توافقات جدیدی برسیم همچنین کشت محصولات ارگانیک در کشور مورد توجه است که در این زمینه از ظرفیت اروپا استفاده خواهیم کرد. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی باتاکید براینکه موضوعات دیگری مانند عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی مورد توجه است، تصریح کرد: ایران در زمینه تولید مکمل‌ها و استابیلیزرها (پایدارکننده‌ها) مشکلاتی دارد که می‌توانیم آن ها را از اروپا وارد و یا با همکاری آن ها تولید کنیم اما تحریم‌ها بر این مشکلات دامن زده است.

مهرفرد خاطرنشان کرد: با توجه به امکان افزایش ظرفیت تولید در بخش دام و طیور و شیلات می‌توانیم ظرف ۱۰ سال تولید خود را ۲ برابر کنیم اما برای تحقق این امر باید بازارهایی را برای خود ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =