راستگو

معاون اداره کل آموزش و ترویج بیمه‌کشاورزی گفت: ارائه آموزش‌های مجازی(آنلاین) و تولید برنامه‌های تصویری (برنامه‌های تلویزیونی، انیمیشن، موشن‌گرافی، اینفوگرافی و...) و نیز تهیه و تدوین رسانه‌های متنی (کتابچه ترویجی، بروشور، پوستر، تراکت، خبرنامه، نشریه ترویجی و...) در راستای ترویج فرهنگ بیمه و افزایش ضریب نفوذ بیمه‌کشاورزی، شاخص‌ترین دستاورد سال1400 این اداره کل است.

به‌ گزارش روستانیوز، حمید راستگو اظهار داشت: این اقدامات با هدف ارتقای سطح فرهنگ بیمه‌پذیری در بین کشاورزان و تولیدکنندگان و همچنین کلیه متولیان، نقش‌آفرینان و تأثیرگذاران فعال در بخش کشاورزی کشور صورت پذیرفته است.

راستگو در مورد اهمیت تولیدات تصویری در راستای ترویج فرهنگ بیمه‌کشاورزی در بین بهره‌برداران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی اظهارداشت: فرهنگ بیمه‌پذیری در کشور ما به‌طور نسبی پایین است و این امر در بین جامعه کشاورزان و روستاییان به مراتب پایین‌تر است که بررسی میزان ضریب نفوذ بیمه در کشور مؤید این موضوع است. از همین روی، افزایش ضریب نفوذ بیمه در بین اقشار مختلف در جوامع شهری و روستایی و در حوزه فعالیت‌های مختلف صنعتی، خدماتی و کشاورزی مستلزم آموزش، ترویج و فرهنگ‌سازی جهت بهره‌مندی بهتر و منطقی‌تر افراد از خدمات بیمه‌ای است.

وی افزود: در شرایطی که به دلیل شیوع بیماری کووید19 امکان برگزاری حضوری رویدادهای آموزشی و ترویجی مقدور نیست، تهیه و تولید محصولات متنوع تصویری با کیفیت بالا و با محتوای مناسب و همچنین انتشار آن‌ها از طریق رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تا حدودی نواقص و مشکلات گریبانگیر این حوزه را که ناشی از شیوع بیماری کرونا است، برطرف کند. 

راستگو در رابطه با وظایف اداره‌کل آموزش و ترویج هم بیان کرد: وظایف این اداره شامل برنامه‌ریزی، نظارت، اجرا و ارزشیابی فعالیت‌های آموزشی در راستای توانمندسازی کارکنان، دانش‌افزایی و مهارت‌آموزی عوامل اجرایی در سطح استانی و ستادی صندوق بیمه و نیز انجام برنامه‌های ترویجی و فعالیت‌های اطلاع‌رسانی در راستای توسعه خدمات بیمه‌کشاورزی در بین جامعه بهره‌برداران بخش کشاورزی است که عمده این وظایف و مأموریت سازمانی با همت، تلاش و پشتکار ستودنی همکاران خوبمان در معاونت خدمات بیمه‌ای استان‌ها محقق می‌شود.

راستگو ادامه داد: فرآیند آموزش به‌طور عام شامل چهار کلان فرآیند اصلی (نیازسنجی، برنامه‌ریزی، اجرا و ارزشیابی) است و در حوزه آموزش بیمه‌کشاورزی نیز تلاش شده این فرآیندها به نحو احسن، علمی و منطبق با استانداردهای موجود انجام پذیرد تا به‌واسطه اجرای آموزش‌های تخصصی، عمومی و مدیریتی پاسخ درخور و بهینه‌ای به نیازهای شغلی و حرفه‌ای گروه‌های هدف داده شود. همچنین طی سالیان اخیر تلاش شده تا به تناسب تغییر و تحولات ساختاری و کارکردی صندوق بیمه‌کشاورزی (تغییر در فرآیندها، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها، طرح‌های نوین بیمه‌ای، توسعه سامانه جامع و...)، با هدف مرتفع‌کردن نیازهای آموزشی متأثر از تحولات مذکور و دانش‌افزایی نزد مخاطبان، دوره‌های ویژه‌ای در این زمینه طراحی و عملیاتی شود.

وی افزود: برنامه‌های حوزه ترویج بیمه‌کشاورزی، عمدتاً شامل دو فعالیت کلی برگزاری «دوره‌های ترویجی» و انجام «فعالیت‌های ترویجی» است. گروه هدف دوره‌های ترویجی به‌طور عام شامل کلیه کشاورزان، تولیدکنندگان و فعالین بخش کشاورزی است که به‌منظور دستیابی هدفمند و حداکثری به این دسته از مخاطبان، تمهیداتی اتخاذ شده تا با همکاری و مشارکت موسسات و نهادهای متولی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه گروه‌های تأثیرگذار همچون مددکاران ترویجی، دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی روستا و... برنامه‌های ترویجی و اطلاع‌رسانی بیمه‌کشاورزی به طیف وسیعی از کشاورزان و بهره‌برداران ارائه شود.

اجرای بهینه دوره‌های ترویجی بیمه‌کشاورزی

راستگو اظهار داشت: در راستای اجرای بهینه دوره‌های ترویجی بیمه‌کشاورزی همواره تلاش کرده‌ایم از طریق شناسایی کارشناسان متعهد، علاقه‌مند و باتجربه که عمدتاً از بین کارگزاران، کارشناسان مروج پهنه و همچنین همکاران معاونت های خدمات بیمه‌ای هستند، ضمن آماده‌سازی آنان به‌واسطه ارائه آموزش‌هایی در زمینه اصول و مفاهیم ترویج کشاورزی، روش‌های تدریس، روان‌شناسی بزرگ‌سالان و...، نسبت به برگزاری اثربخش دوره‌های ترویجی (به‌صورت مجازی یا حضوری) اقدامات لازم معمول شود. در همین زمینه همواره به مدرسان و مروجان بیمه‌کشاورزی تأکید شده که در تنظیم طرح درس و محتوای ترویجی، به نکات اساسی همچون نوع محصولات غالب منطقه، وضعیت بیمه‌پذیری کشاورزان و نیز فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های رایج در منطقه عنایت ویژه‌ای داشته باشند. شایان ذکر است که مخاطبان و گروه هدف این دسته از دوره‌های ترویجی شامل تولیدکنندگان و کشاورزان پیشرو، دهیاران، رهبران محلی، مددکاران ترویجی، اعضای تعاونی‌های تولیدی بخش کشاورزی و همه افراد و اقشاری است که به نحوی در فرآیند پذیرش بیمه‌کشاورزی و ترویج خدمات بیمه‌ای تأثیرگذار هستند.

وی در مورد فعالیت‌های ترویجی و اطلاع‌رسانی بیمه‌کشاورزی افزود: فعالیت‌های ترویجی طیف وسیعی از کانال‌های ارتباطی، رسانه‌ها و تولیدات ترویجی را در بر می‌گیرد که از مهم‌ترین آن‌ها میتوان به تولید، چاپ و توزیع انواع کتابچه، بروشور، پوستر، خبرنامه و... اشاره کرد. همچنین به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌های ملی و استانی و بهره‌مندی حداکثری از قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی در راستای پوشش گسترده مخاطبین و ارتقای سطح فرهنگ بیمه‌پذیری در بین طیف وسیعی از کشاورزان، تولید و پخش برنامه‌های متنوع اعم از برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی، انیمیشن، موشن‌گرافی، اینفوگرافی، زیرنویس پیام‌های ترویجی و نیز ارسال پیامک متنی و صوتی، از اولویت فعالیت‌های اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌ساز در سال جاری بوده است.

راستگو در مورد اقدامات اداره‌کل آموزش و ترویج بیمه‌کشاورزی در سال 1400 گفت: در سال 1400 با توجه به شرایط متأثر از شیوع بیماری کووید19 و به‌منظور رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، سعی شده تا با برنامه‌ریزی صحیح، فعالیت‌های آموزشی و ترویجی بیمه‌کشاورزی عمدتاً از طریق شیوه‌های مجازی و غیرحضوری به مخاطبین ارائه شود. همچنین بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و امکانات نهادهای متولی و همسو در بخش کشاورزی و صنعت بیمه همچون موسسه آموزش و ترویج‌کشاورزی، مدیریت هماهنگی ترویج سازمان‌های جهادکشاورزی، مراکز تحقیقات و آموزش سازمان‌های جهادکشاورزی، بانک کشاورزی، پژوهشکده بیمه و... به‌عنوان یکی از استراتژی‌های سال 1400 مدنظر بوده و در این راستا تعامل و همکاری بسیار خوب و تأثیرگذاری صورت گرفته که در ادامه به بخشی از این دستاوردها اشاره خواهم کرد.

مقوله فرهنگ موضوعی حساس، ظریف و پیچیده است

وی در مورد نقش اداره‌کل آموزش و ترویج بیمه‌کشاورزی در راستای فرهنگ‌سازی بیان کرد: مقوله فرهنگ موضوعی حساس، ظریف و پیچیده است که عموماً شامل دو بخش «فرهنگ روبنایی» و «فرهنگ زیربنایی» است که نقش‌آفرینی در هر کدام از این حوزه‌ها نیاز به دانش، زمان و برنامه خاص خود دارد. کار در حوزه فرهنگ و فرهنگ‌سازی را نمی‌توان منحصر و محدود به یک اداره، شخص یا برنامه مشخصی کرد، بلکه شکل‌گیری یک فرهنگ یا ایجاد تغییر در فرهنگ یک جامعه، برآیندی از مجموع عملکرد همه تصمیم‌گیران، تصمیم‌سازان و نقش‌آفرینان به انضمام کیفیت خدمات ارائه شده به‌صورت توأمان است؛ بنابراین آموزش و ترویج بیمه‌کشاورزی به‌عنوان یکی از ارکان تأثیرگذار در فرهنگ بیمه‌ای جامعه کشاورزان، در کنار سایر فعالان نظام بیمه‌کشاورزی تلاش می‌کند ضمن نقش‌آفرینی در ارتقای سطح فرهنگ بیمه، تأثیر مثبتی در افزایش ضریب نفوذ بیمه‌کشاورزی داشته باشد.

راستگو در رابطه با مشکلات و موانع ترویج فرهنگ بیمه‌کشاورزی اظهار کرد: بخش کشاورزی ماهیتاً از یک‌سری ویژگی‌های منحصر به‌فرد برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به گستردگی فعالیت‌ها و خدمات تولیدی، تنوع اقلیمی و فرهنگی، نظام خرده‌مالکی، تنوع محصولات و مخاطرات تحت‌پوشش، تنوع خدمات بیمه‌ای و... اشاره کرد؛ لذا با وجود این ویژگی‌های منحصربه‌فرد، می‌بایستی طیف وسیعی از فعالیت‌های ترویجی و اطلاع‌رسانی بیمه‌کشاورزی در طول سال برنامه‌ریزی شود و به اجرا درآید تا حتی‌المقدور به نیازهای اطلاعاتی و دانشی مخاطبین پاسخ داده شود. مع‌هذا دستیابی به این هدف نیازمند منابع مالی و انسانی مکفی است که در هر دو جنبه ما با کمبودهایی مواجه هستیم و در حال حاضر همکاران بنده در سطح استان‌ها و ستاد با تلاش شبانه‌روزی و همت مضاعف سعی می‌کنند با روحیه‌ای مشارکت‌جویانه و تعاملی ضمن غلبه بر مشکلات پیش‌گفته، بتوانند در زمینه ترویج بیمه‌کشاورزی نقش‌آفرینی کنند و تأثیرگذار باشند.

وی همچنین ادامه داد: عموماً کمی‌سازی فعالیت‌های آموزشی و ترویجی و نمایش عملکرد و علی‌الخصوص سنجش اثربخشی این قبیل فعالیت‌ها، امری دشوار و زمان‌بر و نیازمند مطالعات پژوهشی و تحقیقات علمی بر پایه مستندات و شواهد است؛ معهذا در نظام بیمه‌کشاورزی، ما نیز با این چالش مواجه هستیم. هرچند طی سالیان گذشته به‌صورت موردی در زمینه سنجش اثربخشی آموزش و بررسی کیفیت نظام‌آموزش بیمه‌کشاورزی مطالعاتی صورت گرفته است، لیکن این امر مستلزم استمرار است تا متولیان این حوزه ضمن آگاهی از کاستی‌ها، کمبودها و نقاط ضعف احتمالی، نسبت به اصلاح و بازنگری فرآیندهای معیوب، تمهیدات لازم را اتخاذ کنند و از طرفی با آگاهی از نقاط قوت و مثبت برنامه‌ها، با دلگرمی بیش‌تری ادامه مسیر دهند.

برگزاری 200دوره آموزشی برای عوامل اجرایی در استان‌ها و ستاد صندوق بیمه

راستگو در پایان خاطرنشان ساخت: بررسی عملکرد کمّی حوزه آموزش و ترویج بیمه‌کشاورزی تا پایان دی‌ماه سال جاری حاکی از آن است که تاکنون بیش از هفت‌هزار و 500نفر از بهره برداران، تولیدکنندگان و فعالان بخشکشاورزی در قالب 280دوره از آموزههای ترویجی بیمه کشاورزی بهرهمند شد‌ه‌اند و همچنین بیش از 200دوره آموزشی ویژه چهار هزار و 500نفر از عوامل اجرایی در استان‌ها و ستاد صندوق بیمه برگزار شده است. در همین راستا تاکنون بیش از 50عنوان کلیپ ترویجی در قالب انیمیشن، موشن‌گرافی و اینفوگرافی توسط همکاران استانی تولید شده و از طریق رسانههای مختلف و شبکههای اجتماعی در اختیار علاقه‌مندان و کشاورزان قرار گرفته است. در همین رابطه حجم بسیار قابل ملاحظه‌ای از انواع تولیدات چاپی و متنی در قالب انواع پوستر ترویجی، بروشور، نشریه و... تولید و توزیع شده که علاوه‌بر افزایش کمی، رشد کیفی قابل ملاحظه‌ای را نیز در این حوزه شاهدیم که یقیناً انجام این قبیل فعالیت‌ها نقش قابل ملاحظه‌ای در ارتقای ضریب نفوذ بیمه و افزایش پرتفوی بیمه در بخش کشاورزی خواهد داشت؛ ان‌شاءالله.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =