صابری

یک فعال صنعت مرغداری با بیان این‌که راه حل رفع مشکلات صنعت طیور حذف تدریجی ارز ترجیحی است، گفت: حذف ارز چهار هزار و 200تومانی باعث افزایش قیمت گوشت مرغ به کیلویی 60تا65هزار تومان می‌شود و در نتیجه توانایی مردم را برای خرید این محصول کاهش می‌دهد.

به‌گزارش «روستانیوز»، علی صابری در پاسخ به این‌که چالش‌های حاصل از حذف ارز چهار هزار و 200تومانی چیست، اظهار داشت: این اقدام ضمن ایجاد مشکل برای تولیدکنندگان، به افزایش قیمت محصولات تولیدی منجر می‌شود.
صابری گفت: حذف ارز چهار هزار و 200تومانی به لحاظ اهمیت آن بحث مهمی برای نظام است و تبعاتش همه را درگیر می‌کند.
وی بیان‌کرد: با توجه به این‌که صنعت طیور تاکنون از این ارز برخوردار بوده، دولت به بهانه نظارت و کنترل در جزئی‌ترین مراحل تولید دخالت و مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.
صابری گفت: فعالان صنعت مرغداری برای این‌که صنعت طیور بتواند از ظرفیت‌های بالقوه خود در یک فضای رقابتی استفاده کند و خود را از بگیر و ببندهای دولتی به بهانه نظارت و کنترل و تنظیم بازار برهاند، بدون اطلاع از عواقب تغییر نرخ ارز با دولت همنوایی می‌کند. غافل از آن‌که با این اقدام علاوه بر افزایش قیمت تمام شده و تغییرات اساسی در میزان تقاضا، نقدینگی لازم تولیدکنندگان به چندین برابر افزایش می‌یابد.
وی افزود: دولت‌ها به‌تدریج تاکنون بیش از 20نهاده مورد نیاز صنعت طیور را از شمولیت برخورداری از یارانه حذف کرده‌اند و دولت در حال حاضر تنها یارانه جو، ذرت دانه‌ای، کنجاله و دانه سویا را پرداخت می‌کند. از آن‌جایی که مقرر است اعطای یارانه به‌جای تولید به اقشار آسیب‌پذیر پرداخت شود، راه حل برون‌رفت از این وضعیت، تغییر نرخ ارز ترجیحی نیست، چرا که در بخش دارو و درمان ضرورت وجودی آن آشکار است. اگرچه دولت بیش از حد تصمیم‌گیری پیرامون این موضوع مهم را به تأخیر انداخته، ولیکن برای این منظور صنعت طیور نباید معطل نرخ ارز شود.
این فعال صنعت مرغداری تصریح‌کرد: در حال حاضر چون چهار قلم جو، ذرت دانه‌ای، کنجاله سویا و دانه سویا با ارز ترجیحی تأمین می‌شود، بهتر است طی یک برنامه زمان‌بندی شده شش ماهه ابتدا جوی وارداتی، دو ماه بعد دانه ذرت و دو ماه بعد دانه و کنجاله سویا از شمولیت دریافت ارز ترجیحی حذف شوند و شوک ناشی از افزایش قیمت محصولات تولیدی مثل گوشت مرغ و تخم‌مرغ به‌تدریج به جامعه وارد شود تا بحران اجتماعی شکل نگیرد و تولید این محصولات در فضای رقابتی با حذف بایدها و نبایدهای بدون نتیجه و اثر دولت ادامه یابد.
این کارشناس صنعت طیور افزود: ضعف و ناتوانی دولت در تصمیم‌گیری صحیح موجب شده که تولیدکننده‌ها نتوانند در مورد تولید برنامه‌ریزی کنند.
صابری در مورد نحوه اجرای این طرح گفت: دولت باید قبل از خارج کردن چهار قلم نهاده مورد مصرف در خوراک دام و طیور از شمولیت ارز ترجیحی، نسبت به تأمین سرمایه در گردش کلیه تولیدکنندگان و همچنین جبران کاهش قدرت خرید مردم چاره‌اندیشی کند.
این کارشناس صنعت طیور به اهمیت جایگاه بانک مرکزی در اجرای این طرح در تأمین ارز مورد نیاز واردکنندگان کلیه نهاده‌های مصرفی صنعت طیور به صورت نیمایی اشاره و مدیریت نرخ ارز نیمایی در مقایسه با نرخ ارز در بازار آزاد را مورد تأکید قرار داد.
صابری عملکرد دولت در پرداخت یارانه‌ها را ناعادلانه توصیف کرد و گفت: طبقه‌بندی‌کردن جامعه و پرداخت یارانه به بخشی از مردم نه تنها عادلانه نیست، بلکه دردی از جامعه درمان نمی‌کند؛ لذا دولت باید اعتبار این یارانه را به دارو و درمان اختصاص دهد و همه جامعه را مشمول آن کند، چراکه بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، مردم به جز رنج بیماری نباید درد دیگری داشته باشند.
این فعال صنعت مرغداری در پایان بیان کرد: معتقدم امروز تمرکز رسانه‌ها باید بر عملیاتی‌شدن اجرای این طرح و هموارسازی این مسیر بدون تأخیر باشد تا دولت‌مردان بتوانند فشار ناشی از این وضعیت را کاهش دهند و مردم هم با توجه به تغییرات ناشی از افزایش قیمت‌ها کم‌ترین آسیب را ببینند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =