زارعی

استان بوشهر در جنوب ایران نخستین تولیدکننده گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای (تولید سالانه ۶۰۰هزار تن) و تولیدکننده نخست خارج از فصل این محصول در کشور است. سطح زیر کشت گلخانه‌های استان بوشهر 411هکتار است که 160هکتار سطح آن در شهرستان دشتی قرار دارد.

به گزارش روستانیوز، بیش از ۱۵۰واحد گلخانه‌ای در شهرستان دشتی استان بوشهر وجود دارد که بیش‌تر به تولید نشاء گوجه‌فرنگی مشغول هستند. گوجه‌فرنگی خارج فصل هم در بیش از ۱۱هزار هکتار از مزارع استان بوشهر (چهار هزار هکتار آن در شهرستان دشتی است) و بیش از ۴۱۱هکتار گلخانه کشت و تولید می‌شود. بیش‌تر گوجه‌فرنگی استان بوشهر هم در بخش بوشکان دشتستان، شهرستان جم، منطقه آبدان و بردخون شهرستان دیر تولید می‌شود که به‌دلیل برداشت خارج از فصل آن در پاییز و زمستان و با توجه به کمبود گوجه‌فرنگی در بازار کشور در فصل‌های یاد شده، در تنظیم بازار این محصول و تعدیل نرخ‌ها تأثیر بسیاری دارد.

گلخانه‌داران و تولیدکنندگان گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای این استان اما از مشکلات بسیاری رنج می‌برند که نوسان قیمت گوجه در فصل‌های مختلف، وجود دلالان در بازار محصولات کشاورزی، افزایش قیمت نهاده‌های تولید و بی‌توجهی مسئولان به ایجاد بازارهای صادراتی از جمله آن‌هاست. در ادامه و بررسی مشکلات تولیدکنندگان گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای در استان بوشهر با غلامرضا زارعی، از گلخانه‌داران و تولیدگنندگان گوجه‌فرنگی در این استان به‌ گفت‌وگو پرداخته‌ایم که ماحصل آن در ادامه می‌آید.

جناب زارعی، در مورد فعالیت‌هایتان توضیح دهید.

حدود 40سال به کشاورزی در فضای باز مشغول بودم و اکنون هم حدود شش سال است که در منطقه محمدآباد خورموج در 50گلخانه به مساحت 5/2هکتار گوجه‌فرنگی تولید می‌کنم.

کشت گلخانه‌ای چه تأثیری در کاهش مصرف آب و رشد تولید دارد؟

ویژگی خوب گلخانه این است که در هر هکتار 20-25مترمکعب بر ثانیه آب کم‌تر مصرف می‌شود که بسیار به‌صرفه است. این در حالی است که در گذشته و برای هر هکتار زمین پنج‌ تا شش ساعت باید آبیاری انجام می‌شد. برداشت گوجه‌فرنگی از هر هکتار فضای باز در شرایط مناسب 50تن و از گلخانه 150 تا 200تن است. باید گفت کشت گلخانه‌ای باعث افزایش 400درصدی تولید، صرفه‌جویی در مصرف آب، مقاومت ریشه گیاه، مصرف کود کم‌تر، کنترل آفات و علف‌های هرز و تولید بیش‌تر می‌شود.

تعداد کارکنان شما در این مجموعه چگونه است؟

در مجموع 30کارگر داریم که 10نفر آن‌ها به‌صورت روزانه و 20نفر در زمان برداشت با ما همکاری می‌کنند.

آیا در مجموعه شما کارشناس کشاورزی مقیم است؟ همکاری مسئولان جهاد کشاورزی با شما چگونه است؟

بله، خانم عرب‌زاده به‌عنوان کارشناس مقیم در مجموعه حضور دارند و مهندس شیرعلی بهادری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی، هم همواره از مجموعه‌ بازدید و ما را برای فعالیت بهتر راهنمایی می‌کنند.

سازه‌های مورد استفاده در گلخانه‌های شما ساخت کجاست؟

در راستای حمایت از تولید داخل و کمک به تحقق شعار سال سازه‌های گلخانه‌ای را از تولیدات داخل تهیه کرده‌ایم.

 گوجه‌فرنگی بوشهر صادر هم می‌شود؟

بخشی از گوجه‌فرنگی تولیدی در خارج از فصل صادر می‌شود. از آن‌جا که گوجه‌فرنگی از محصولاتی است که به سرعت خراب می‌شود، بنابراین فروش آن در بازارهای داخلی و بین‌المللی باید با سرعت و دقت زیادی انجام شود تا از بروز خسارت جلوگیری شود. گوجه‌فرنگی بوشهر هم به کشورهای حوزه خلیج فارس، عمان، روسیه، امارات، قطر، افغانستان، پاکستان و صادر می‌شود. از آن‌جاکه بازار داخلی توجه چندانی به گوجه‌فرنگی‌های گلخانه‌ای نمی‌کند، بخشی از آن طبق سفارش مشتری در بسته‌بندی‌های شکیل صادر می‌شود.

قیمت فروش گوجه‌فرنگی هزینه‌های تولید آن را پوشش می‌دهد؟

هزینه تولید هر کیلو گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای برای کشاورز هشت‌هزار تومان است و اگر بتوانیم آن را به قیمت کیلویی 10هزار تومان به فروش برسانیم، شاید برای ما سودی حاصل شود.

آیا موفق به دریافت وام از بانک‌های تخصصی استان بوشهر شده‌اید؟

حدود دو میلیارد و 600میلیون تومان از بانک کشاورزی وام گرفته‌ایم که قسط سالانه آن حدود500میلیون تومان است و در حال پرداخت اقساط هستیم.

چشم‌انداز صادرات را چگونه می‌بینید؟

رونق صادرات و یا عدم رونق آن به تصمیمات دولت بستگی دارد. گاه گوجه من کشاورز را دلال کیلویی پنج‌هزار تومان می‌خرد و در تره‌بارهای تهران کیلویی 15هزار تومان به فروش می‌رسد که همین بهانه‌‌ای می‌شود تا جلوی صادرات را بگیرند، در حالی‌که منشأ گرانی جای دیگر است؛ لذا مسئولان قبل از اعلام ممنوعیت صادرات باید آسیب‌شناسی و مشکل را از ریشه حل کنند.

برای کنترل آفات و تأمین آب چه می‌کنید؟

آب گلخانه‌های استان بوشهر از چاه‌ها تأمین می‌شود و اگر شوری آب بالا باشد، تصفیه و شیرین می‌شود. برای کنترل آفات هم با توجه به نظر کارشناسان جهاد کشاورزی و با استفاده از سم، کود و... عمل می‌کنیم.

بسته‌بندی گوجه‌فرنگی در مجموعه شما چگونه انجام می‌گیرد؟

دو انبار نگهداری برای محصول داریم و برای بسته‌بندی هم از کاغذ گراف استفاده می‌کنیم. همچنین گوجه‌ها را برای مصرف داخل در سبدهای 10کیلویی و برای صادرات در سبدهای شش کیلویی و طبق نظر مشتری راهی بازار می‌کنیم.

سیاست‌ها و برنامه‌های شما برای آینده چیست؟

با توجه به افزایش 10برابری قیمت نهاده‌های کشاورزی، نامعلوم بودن قیمت‌ها در بازار و تره‌بار، بی‌ثباتی شرایط  و افزایش هزینه‌های ایجاد گلخانه قادر به اضافه‌کردن تعداد گلخانه‌ها نیستیم و فعلاً مجبوریم حرکت خود را با شرایط بازار تنظیم کنیم.

از خدمات صندوق بیمه کشاورزی بهره می‌برید؟

بله، همواره از خدمات این صندوق بهره می‌بریم و در زمان بروز خسارت نیز صندوق بسته به تعرفه‌ها یک سوم تا یک چهارم خسارت را پرداخت می‌کند.

مهم‌ترین مشکلات شما چیست؟

نوسان قیمت گوجه در فصل‌های مختلف، وجود دلالان در بازار محصولات کشاورزی، افزایش قیمت نهاده‌های تولید، بی‌توجهی مسئولان به ایجاد بازارهای صادراتی و... دغدغه اصلی ماست که در این زمینه نیازمند کمک جهاد کشاورزی و سایر مسئولان هستیم.

سخن پایانی شما چیست؟

بخش کشاورزی با معیشت مردم و امنیت غذایی ارتباط مستقیم دارد و در صورتی‌که با مدیریت قوی و درست به تولید محصولات کشاورزی باکیفیت بپردازیم و در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم، از چند جهت دست به اقدامی اساسی زده‌ایم؛ نخست آن‌که توانسته‌ایم اشتغال ایجاد کنیم و دیگر آن‌که سبد تغذیه مردم را با هدف سلامت جامعه مغذی‌تر و باکیفیت‌تر کرده‌ایم که همه این‌ها سبب ارزش‌آفرینی در این حوزه خواهد شد و صادرات غیرنفتی کشور را به سمت محصولات کشاورزی سوق خواهد داد.

گزارش از سلطانعلی زینلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =