کد خبر: 23657
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
دیمزار

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: مقرر شد امسال دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در کشور تحت پوشش اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها قرار گیرد که سهم مازندران ۳۰ هزار هکتار بوده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، سهراب سهرابی مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی در جلسه هم‌اندیشی اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها و کشت قراردادی گندم با بیان اینکه قیمت گندم از دو سال قبل از دو هزار و ۵۰۰ تومان به هفت هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است، گفت: خوشبختانه قیمت خرید تضمینی گندم به قیمت جهانی نزدیک شده است.

وی ادامه داد: به طور متوسط میانگین نیاز گندم در ایران ۱۳ میلیون تن است که ۱۰ میلون تن برای مصرف نان و مابقی برای سایر مصارف است که با این میزان تولید در کشور رسیدن به مرز خودکفایی امکانپذیر است.

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه طرح جهش تولید در دیمزارها از دو سال گذشته آغاز شده است که هدف از اجرای این طرح افزایش درآمد کشاورزان و خودکفایی و تامین نیاز محصولاتی است که در مناطق دیم کشت می‌شود، است گفت: در این راستا با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) این طرح در ابتدا به صورت پایلوت در ۶ استان اجرا شد و امسال در ۱۵ استان عملیاتی خواهد شد.

سهراب سهرابی بیان کرد: مقرر شد امسال دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در کشور تحت پوشش اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها قرار گیرد که سهم مازندران ۳۰ هزار هکتار بوده است.

وی راه نجات محصولات زراعی را اجرای کشت‌های قراردادی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه مازندران ظرفیت های خوبی از لحاظ شرایط آب و هوایی و اکولوژیک دارد به هیمن دلیل می‌طلبد اجرای کشت های قراردادی در دستورکار قرار گیرد.

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی افزود: مصرف کودهایی شیمیایی در کشت های پاییزه و گندم در استان مازندران از نرُم مصرفی کمتر است و همین امر یکی از دلایلی است که تولید را کاهش می‌دهد، به همین منظور می‌طلبد مصرف کودهای فسفر و پتاس در کشت های پاییزه مورد توجه قرار گیرد.

مجید بهادری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در ادامه با بیان اینکه کشت قراردادی در استان در حال شکل‌گیری است، گفت: ۹۵ هزار هکتار دیمزار در استان داریم که ۲۵ هزار آن را کشت جو و ۲۳ هزار هکتار به کشت گندم و مابقی به کشت علوفه اختصاص پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سال‌های قبل اقدامات موثری در جهت تقویت تولید در دیمزارها انجام شد اما به دلیل وضعیت اقتصادی ضعیف دیم‌کاران نسبت به سایر مناطق انجام کشت به روش دیم اندکی سخت‌تر است.

بهادری بیان کرد: کشت به روش نوتیلیج در مناطق دیمزار را آغاز کردیم که توانستیم امسال ۲۲۶ هکتار را به مرحله اجرا دربیاوریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =