زیتون

رئیس اداره کل بیمه باغبانی و منابع طبیعی صندوق بیمه کشاورزی از پرداخت غرامت به باغ‌های سرمازده زیتون در سال زراعی 96 - 95 خبر می دهد در حالیکه عضو شورای مرکزی خانه کشاورز می گوید باغداران تاکنون مبلغی دریافت نکرده اند.

به گزارش روسنا، سرمازدگی سال 95 فقط به باغات مرکبات شمال آسیب نزد بلکه بخش زیادی از باغات زیتون استانهای منطقه مرکزی کشور از جمله زنجان، قزوین و گیلان هم آسیب دید و این روزها باغداران این محصول می گویند با گذشت دو سال صندق بیمه کشاورزی هنوز غرامت آنها را پر داخت نکرده است. موضوعی که حسین حدادنژاد رئیس اداره کل بیمه باغبانی و منابع طبیعی صندوق بیمه کشاورزی در گفت وگو با خبرنگار روسنا (پایگاه خبری روستانیوز) آن را رد کرد و در مورد پرداخت غرامت به باغ‌های سرمازده زیتون اظهار داشت: سرمازدگی باغ‌های زیتون در سال زراعی 96-97 از سوی گروه‌های کارشناسی تایید شده است و غرامت مربوط به هر یک از بیمه‌گذاران طبق زمانبندی مقرر در بیمه‌نامه پس از مراحل کارشناسی و تامین منابع مالی از سوی دولت به بیمه‌گذاران پرداخت می شود.

به گفته رئیس اداره کل بیمه باغبانی و منابع طبیعی صندوق بیمه کشاورزی، در سال زراعی 96-97 حدود 6 هزار و 439 هکتار از باغ‌های زیتون در 14 استان از جمله استان زنجان 2 هزار و 890 هکتار، استان گیلان یکهزار و 480 هکتار و قزوین یکهزار و 180 هکتار تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. این در حالی است که در سال زراعی 95-96 نزدیک به 6 هزار و 439 هکتار از باغ‌های زیتون در 14 استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته بودند. 

وی همچنین در مورد پرداخت غرامت به باغ‌های سرمازده در سال زراعی 95 - 96 توضیح داد: در استان زنجان 2 هزار و 890 هکتار زمین، در گیلان یکهزار و 650 هکتار و در استان قزوین 900 هکتار زمین بیمه شدند و 13میلیارد و 400 میلیون ریال حق بیمه از بیمه‌گذار به باغبانان پرداخت شد و پس از تامین کمک 80 درصدی از سوی دولت مبلغ غرامت معادل 69 میلیارد و 150 میلیون ریال به بیمه‌گذاران پرداخت شد.

بنابراین گزارش، پیش از این احمد بلندنظر عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در رابطه با پرداخت خسارت سرمازدگی باغات زیتون در سال ۹۵ گفته بود اغلب باغداران منطقه مرکزی کشور اذعان دارند که به هیچ‌کدام از آن ها مبلغی در این زمینه پرداخت نشده است. باغات زیتون بیشترین خسارت را دیده اما وزارتخان جهاد کشاورزی هنوز خسارتی پرداخت نکرده است، در صورتی که باغات ما بیمه سرمازدگی دارند اما بیمه‌ها بهانه می‌آورند و خسارت را پرداخت نمی‌کنند و وزارتخانه هم پاسخگو نیست.

بلند نظر به این نکته هم اشاره کرده که این موضوع در حالی است که سرمازدگی آذر ماه سال ۹۵ به مرکبات شمال هم خسارت بسیاری وارد کرد و نظر وزارتخانه بیشتر به سمت آن جلب شد، به همین دلیل حق زیتون‌کاران داده نشد و مورد بی‌توجهی قرار گرفت. در ساوه ۸ هزار هکتار انار کف‌بر شد و در چندین استان کشور باغات زیتون کف‌بر شدند اما حمایتی از دولت دریافت نکردیم. ساوه، استان قم، سمنان و بخش جنوبی شهرستان گرگان بیشترین خسارت را از سرمازدگی دیدند و باغاتشان کامل کف‌بر شده بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =