کد خبر: 21963
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
مرتع

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی در دشت‌های کشاورزی استان ۴۰ درصد مشکل کم‌آبی را جبران خواهد کرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، حسین بهرامی در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی از دشت سفیددشت شهرستان بروجن تاکید کرد: بارندگی سالانه این منطقه کمتر از ۲۰۰ میلی‌متر است و امکان کشت محصولات کشاورزی دیم وجود ندارد.
وی افزود: با اجرای طرح‌های آبخیزداری و تغذیه مصنوعی در این منطقه می‌توان سالانه ۷۰۰ تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب را مهار و ذخیره‌سازی کرد.
بهرامی به خشک شدن تمامی چاه‌های کشاورزی و کاهش شدید منابع آب دشت سفیددشت شهرستان بروجن بر اثر خشکسالی‌های یک  دهه اخیر در چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: اکنون زمین‌های درجه یک کشاورزی در این منطقه به بیابان تبدیل و تعطیل شده است.
وی با اشاره به نبود گلخانه‌های کشاورزی در دشت سفیددشت یادآور شد: توسعه گلخانه‌ها، تغییر الگوی کشت و هدایت کشاورزان برای کشت محصولات کم‌آب‌بر از مهم‌ترین ضرورت‌ها برای گذر از بحران و شرایط سخت کنونی است.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان اظهار داشت: هم‌اکنون درخواست‌های زیادی برای احداث گلخانه در زمین‌های کشاورزی دشت سفیددشت شهرستان بروجن وجود دارد که به‌علت مشکل تامین گاز، راکد مانده است.
وی گفت: البته روند اجرایی احداث ۲ مجتمع گلخانه‌ای با ۱۳۰ هکتار وسعت در شهرستان بروجن در دستور کار قرار گرفته که امید است با تامین گاز بتوان روند اجرا و بهره‌برداری از این طرح را تسریع کرد.
بهرامی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به هزینه‌های زیادی نیاز دارد که در این زمینه باید تخیلات تخصصی این حوزه افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری از چهارشنبه شب ۱۲ آبان‌ماه میزبان اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس است.
اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به همراه تعدادی از معاونان وزرا در حوزه جهادکشاورزی، نیرو، حفاظت محیط‌زیست به مدت ۲ روز به بررسی مسایل حوزه آب، کشاورزی و دامپروری استان خواهند پرداخت.
در این سفر ۲ روزه تمام اعضای کمیسیون به حوزه‌های انتخابی استان سفر خواهند کرد و از نزدیک از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این حوزه‌ها آشنا و تنش‌های آبی در استان و همچنین با تنش‌های حوزه محیط زیست، جنگل و مرتع، حوزه سدها و تالاب‌های استان و طرح‌های حوزه کشاورزی و دامپروری و محیط زیست آشنا خواهند شد.
اعضای این کمیسیون با بازید از این طرح‌ها با چالش‌ها و فرصت‌های استان آشنا در پایان سند سفر نیز در استان تدوین و تنظیم خواهد شد.
چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =