دام

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک امسال در این استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ایمن سازی شدند.

به گزارش روستانیوز به نقل از سعید رحیمی افزود: ۸۰ درصد از مجموعِ ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک استان مرکزی در راستای مقابله با شیوع احتمالی بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک، علیه این بیماری ایمن سازی شدند.

وی ادامه داد: طرح واکسیناسیون طاعون نشخوار کنندگان کوچک از اردیبهشت ماه تا مهرماه امسال با اولویت واکسیناسیون دام‌های حاشیه مناطق حفاظت شده و کانون‌های بیماری در سال‌های اخیر انجام شد.

رحیمی یادآور شد: در بازدیدهای انجام شده موردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک تاکنون در بین دام‌ها و حیات وحش استان مرکزی مشاهده نشده‌ است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، از جمله بیماری ویروسی بسیار واگیردار گوسفند و بز است که قابلیت سرایت از دام اهلی به حیات وحش را دارد.

رحیمی گفت: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی تنفس، اسهال بد بو و سرفه آغاز شده و دام مبتلا به این بیماری شدت لاغر شده و در نهایت تلف می‌شود.

وی افزود: واکسیناسیون به موقع، انجام ضدعفونی به‌صورت مرتب و جلوگیری از تردد افراد متفرقه و و سایل نقلیه به دامداری مهم ترین راه پیشگیری ازبیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: دامداران درصورت بروز بیماری، برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری باید از جابه جایی دام خودداری کرده و اقدامات قرنطینه را اجرا  کنند.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =