کد خبر: 18777
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱
یادداشت

رئیس‌جمهور انقلابی، رئیس سازمان محیط‌زیست را از میان اساتید متخصص، برجسته و مجرب انتخاب کنید؛ فردی که دارای تفکر راهبردی، زیست‌محیطی، برنامه جامع استراتژیک، تخصص محیط‌زیستی و سابقه مدیریت و نظارت عالیه بر طرح‌ها و پروژه‌های ملی و زیربنایی است تا محیط‌زیست و منابع‌طبیعی کشور شکوفا و توسعه پایدار کشور حاصل شود.

مسلم مومنی اصل * حضرت آیت‌الله رئیسی، محیط‌زیست کشور در دولت گذشته (دولتی که خود را محیط‌زیستی می‌نامید)، متحمل خسارات سنگینی شد و تخریب و ویرانی طبیعت و محیط‌زیست سرعتی مضاعف یافت. در دولت گذشته مدیری ضد محیط‌زیست سکاندار محیط‌زیست کشور شد و مجموعه‌ای از مدیران دارای تخصص‌های غیرمرتبط نیز سکاندار وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌های مرتبط با محیط‌زیست ازجمله سازمان جنگل‌ها، سازمان امور اراضی و سازمان امور عشایر شدند تا جمعی با تفکر ویلاسازی برای محیط‌زیست کشور تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کنند. نتیجه مدیریت چنین جمعی بر طبیعت کشور پیامدهایی چون خوزستان تشنه و فرو رفته در گردوغبار، سیستان و بلوچستان میزبان طوفان‌های شن‌های روان، مازندران در مواجهه با تهدیدهای زیست‌محیطی فراوان، دشت‌های فرونشسته و نابودی جنگل‌های هیرکانی را درپی داشت که این مصائب و مشکلات اکنون بر گوشه‌گوشه سرزمین ایران اسلامی مستولی شده است.
درپی این اتفاقات مردم شریف تهران و بسیاری از شهرهای دیگر در انتخابات مجلس کنونی، تعدادی از وکلای خود را از میان طرفداران و متخصصان محیط‌زیست انتخاب کردند تا با وضع قوانین کارآمد درخصوص محیط‌زیست و منابع‌طبیعی و همچنین نظارت مستمر، دولتمردان را مکلف سازند که در مسیر درست حرکت کنند و با مدیریت منطقی و مسئولانه و حفاظت از محیط‌زیست و منابع‌طبیعی، کشور را در مسیر توسعه پایدار پیش ببرند. درپی انتخاب حضرتعالی به‌عنوان رئیس‌جمهور در لیست وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی نام سیدجواد ساداتی‌نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس، دیده می‌شود که به‌واقع از شایسته‌ترین گزینه‌ها برای وزارت جهاد کشاورزی است و امید است در دوران تصدیگری وی که دارای تخصص و سوابق اجرایی مرتبط است، منابع‌طبیعی و کشاورزی کشور جانی دوباره بگیرد و با تخصصی که وی در حوزه آب دارد، انتظارات را در بخش مدیریت آب در کشاورزی نیز برآورده کند. اکنون با توجه به این‌که یکی از سکانداران اصلی و امیدهای محیط‌زیست و منابع‌طبیعی کشور از کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس جدا می‌شود تا حدود زیادی امیدهای طرفداران محیط‌زیست و منابع‌طبیعی کشور به مجلس درخصوص ساماندهی منابع‌طبیعی و صیانت از محیط‌زیست کشور به یأس تبدیل شده؛ بنابراین انتظار است که سایر اعضای متخصص کمیسیون مذکور با پذیرش و عهده‌دار شدن مسئولیت وی و تلاش مضاعف، کاستی‌ها را مرتفع و دوباره امید را در دل عاشقان محیط‌زیست و منابع‌طبیعی زنده کنند. سازمان‌های مردم‌نهاد و دوستداران محیط‌زیست و منابع‌طبیعی کشور به‌ویژه مردم شریف تهران که دغدغه‌های محیط‌زیستی فراوانی دارند، از وکیل خود در کمیسیون کشاورزی مجلس که خوشبختانه تخصص محیط‌زیستی دارد و فراکسیون محیط‌زیست را ریاست و راهبری می‌کند، توقع دارند در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی نیز به‌مانند عملکرد خود در فراکسیون، به‌عنوان رئیس کمیسیون، فعالانه و مطالبه‌گر حضور داشته باشد و موضوعات محیط‌زیست و منابع‌طبیعی را که از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد و دیگر دوستداران محیط‌زیست مطرح می‌شود، به‌صورت جدی پیگیری کند.
همچنین در این کمیسیون علاوه‌بر وضع قوانین مؤثر و کارآمد، ریاست جدید سازمان را باید از میان اساتید برجسته و متخصص محیط‌زیست که دارای سوابق درخشان اجرایی، مدیریتی و نظارتی درخشان هستند، انتخاب و منصوب کنند و با نظارت مستمر از جانب فراکسیون محیط‌زیست و کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی، مسئولان بخش منابع‌طبیعی‌ و محیط‌زیست کشور را موظف به داشتن عملکرد منطقی و مسئولانه در قبال محیط‌زیست و منابع‌طبیعی کشور کنند.
حضرت آیت‌الله رئیسی، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست سبب تاب‌آوری سرزمین و تضمین‌کننده توسعه پایدار کشور است. غفلت از این مهم پیامدهای بسیار ناگواری درپی دارد. برای تحقق اهداف مطلوب در زمینه محیط‌زیست و منابع‌طبیعی، علاوه‌بر دولتمردان متخصص و کارآزموده به کمیسیون تخصصی قوی مجلس نیز نیاز است. اجازه ندهید کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس ضعیف‌تر شود.
رئیس‌جمهور انقلابی، رئیس سازمان محیط‌زیست را از میان اساتید متخصص، برجسته و مجرب انتخاب کنید؛ فردی که دارای تفکر راهبردی، زیست‌محیطی، برنامه جامع استراتژیک، تخصص محیط‌زیستی و سابقه مدیریت و نظارت عالیه بر طرح‌ها و پروژه‌های ملی و زیربنایی است تا محیط‌زیست و منابع‌طبیعی کشور شکوفا و توسعه پایدار کشور حاصل شود.

*رئیس مرکز دست‌یابی به توسعه پایدار

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =