آنفلوانزا

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از کاهش ۸۰ درصدی آلودگی کانون‌های مرغداری‌های کشور خبر داد و اعلام کرد پیش بینی می‌شود امسال آلودگی و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور شایع نشود.

علی صفر ماکنعلی در گفت وگو با خبرنگار روسنا (پایگاه خبری روستا) درباره اقدامات پیشگیرانه سازمان دامپزشکی کشور در مورد شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که هر سال با شروع فصل سرما افزایش می یابد گفت: طی همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان دامپزشکی کشور و رصد و پایشی که امسال در ۱۶ نقطه کشور انجام شده امسال، حدود ۸۰ درصد  از تعداد کانون‌های آلوده به ویروس آنفلوانزای پرندگان کاهش یافته است.

به گفته این مسئول در سازمان دامپزشکی کشور در مهرماه سال گذشته فقط دو مرکز تشخیصی در کشور وجود داشت، اما امسال ۱۵ مرکز تشخیصی در کشور مستقر هستند. 

پاکسازی 93 درصد کانون های آلوده به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: براساس گزارش های به دست آمده از دو ماه گذشته دو کانون بومی و هشت کانون صنعتی به ویروس بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان آلوده شدند که تا پایان آبان ماه ۹۳ درصد این کانون‌ها پاکسازی می شوند. این در حالی است که در سال ۹۶ حدود ۷۴۸ کانون به بیماری آنفلوانزای پرندگان آلوده شده بودند.

ماکنعلی در مورد آمار کانون های آلوده به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال گذشته اینگونه توضیح داد که بر اساس برآوردهای کارشناسی در خرداد امسال در مقایسه با خرداد سال ۹۶ تعداد کانونهای آلوده به بیماری آنفلوانزای پرندگان ۹۵ درصد کاهش داشته است. همچنین در عملیات سال گذشته ۲۰ میلیون قطعه مرغ تخمگذار معدوم و در مدت ۴۵ روز ۲۰ میلیون قطعه دیگر جایگزین شدند که این اقدام سبب شد میزان تولید تخم مرغ در کشور فقط یک و نیم درصد کاهش یابد.

بر گزارش خبرنگار روسنا، به دلیل آلودگی کانون‌های پرورش تخم مرغ در ایران که در سال گذشته درگیر آلودگی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بودند، میزان قابل توجهی تخم مرغ از ترکیه به ایران وارد شد. میزان واردات به کشور ۱۵ هزار تُن بود در حالی که میزان تولید تخم مرغ در داخل کشور ۹۵۰ هزار تُن بوده است. همچنین در دوسال گذشته به دلیل افزایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تولید تخم مرغ در کل کشور به ۲۷میلیون رسیده بود که سبب کاهش تولید تخم مرغ و افزایش نرخ آن در بازار شده بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =