کد خبر: 186
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
روز خاک

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از برگزاری همایش یک روزه به مناسب روز جهانی خاک خبر داد.

به گزارش روسنا (پایگاه خبری روستانیوز)، امین روشنی از برگزاری همایشی به مناسبت روز جهانی خاک در روزهای ۱۲ تا ۱۸ آذر ماه خبر داد.

وی ادامه داد: در راستای ارج نهادن و توجه به اهمیت خاک و جلوگیری از تخریب و نابودی آن، روز پنجم دسامبر به نام روزجهانی خاک نامگذاری شده است که همایشی در همین رابطه و به همت مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان تهران برگزار می شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت که امیدواریم برگزاری برنامه هایی در این راستا همراه با سخنرانی های علمی و آموزشی، بتواند با شناخت عوامل تخریب خاک و همچنین راههای حفاظت خاک قدمی موثر در این راستا برداشته شود و به نوعی آگاهی همگانی را به دنبال داشته باشد.

بنابراین گزارش، اتحادیه جهانی علوم خاک در سال ۲۰۰۳، در راستای ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از تخریب و نابودی آن، ۵ دسامبر را به عنوان روز جهانی خاک نامیده است.

خاک به عنوان منبع طبیعی، سرمایه ملی و بستر حیات، نقش اساسی در استقرار و رشد جوامع بشری و نیز سایر مخلوقات دارد و در واقع بخشی از زنجیره غذایی انسان و سایر حیوانات از خاک است به همین دلیل هرگونه آلودگی موجود در خاک می‌تواند در طی زنجیره غذایی، به سطوح بالاتر انتقال یافته و در نهایت در انسان تمرکز یابد.

خاک از منابع تجدیدپذیر به شمار می رود اما براساس مراجع مختلف تشکیل هر سانتی‌متر خاک در شرایط مختلف آب و هوایی از ۱۰۰ تا ۱۰ هزار سال طول می کشد. هزینه رفع آلودگی هر متر مکعب خاک به روشهای مختلف، بین ۵۰ تا ۵ هزار دلار است (ارزانترین قیمت مرتبط به تبدیل خاک آلوده به بتن است). از سوی دیگر، رفع آلودگی خاک فرآیندی بسیار درازمدت است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =