رحمانی

اقای رحمانی تنها وزیری است که با تشکل های بازرگانی و هییت مدیره اتاق بازرگانی ایران جلسه مشورتی برای برطرف کردن مانع صادرات غرنفتی برگزار کرد.

به گزارش روسنا، سید رضا نورانی درمورد جزییات جلسه رحمانی وزیر جدید صنعت،معدن و تجارت اظهار داشت: نکته ای که حایز اهمیت است اینکه اقای رحمانی تنها وزیری است که با تشکل های بازرگانی و هییت مدیره اتاق بازرگانی ایران جلسه مشورتی برای برطرف کردن مانع صادرات غیرنفتی برگزار کرد.

وی در مورد مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: پیمان سپاری ارزی بارزترین مشکلی بود که توسط نمایندگان بخش خصوصی در این جلسه مطرح شد ودر ادامه مشکلات احتمالی که در آینده نزدیک به دلیل تحریم های جدید آمریکا ممکن است ایجاد شود در این جلسه مطرح شد تا راهکارهای آن توسط اتاق بازرگانی ایران طبقه بندی شده و برای هر یک راهکاری اتخاذ شود.

رئییس اتحادیه ملی صادرکنندگان محصولات کشاورزی همچنین اظهار داشت: در این جلسه صادرکنندگان خشکبار و میوه و تره بارانتقادات خود را در مورد عدم دریافت تسهیلات ارزی به ویژه استفاده از ارزنیمایی مطرح کردند وبه این موضوع اشاره شد که تمام هزینه های این بخش از طریق ارز بازارآزاد تامین و پرداخت می شود وطرح این موضوع که صادرکننده ارز خود را به سامانه نیما بازگرداند چیزی جز ضرر برای صادرکننده در پی ندارد.

نورانی با اشاره به اینکه تصمیمات خلق الساعه و یک شبه و ممنوعیت های به یکباره صادارتی از دیگر موضوعاتی بود که فعالان بخش خصوصی با وزیر صمت مطرح کردند اظهار داشت: این تصمیمات پیامدی جز از بین بردن بازارهای صادراتی در پی ندارد، در حالیکه صادرکنندگان هزینه های زیادی برای به دست آوردن بازار صادراتی متحمل می شوند و ممنوعیت ها تنها فشار مضاعفی بر دوش صادرکنندگان است.

وی به نظر دولتمردان مبنی بر اینکه عراق و افغانستان از پیمان سپاری ارزی مستثنی شوند اشاره کرد و به صراحت گفت: نظر دولت بر این است که معاملات با عراق و افغانستان بر مبنای ریال انجام شود ولی باید پرسید مگر ریال در این دو کشور چاپ می شود و باید معاملات با این دو کشورهم بر اساس ارزرایج باشد.

پیشنهاد بخش خصوصی به وزیر صمت این بود که از شعبه تمام بانک های ایرانی از جمله ملت، ملی وصادرات که در حوزه خلیج فارس حضور دارد استفاده کنیم و صادر کننده ارز خود را به این بانک ها تحویل دهد و معادل ریالی آن، مطابق با نرخ ارز آزاد، به حساب صادرکننده در ایران واریز شود. از طرفی واردات بدون انتقال ارز در دستور کار قرار گیرد یعنی به جای آنکه واردکنندگان جلوی بانک های دولتی صف ببندند ارز خود را از طریق صادرات غیرنفتی تامین کند.

به گزارش روابط عمومی انجمن ارگانیک ایران، جلسه رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح روز دوشنبه هفتم آبان ماه از ساعت 8 صبح تا 11 در این وزارتخانه با حضور 40 نفر از نمایندگان تشکل های بخش خصوصی و هییت مدیره اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =