321

امید امینی، سرپرست دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی، درباره تعریف خود از مدیریت جهادی گفت: مدیریت جهادی نوعی سبک نوین و بومی مدیریت است که وابسته به علم و تجربه است. در این حوزه از کم‌ترین امکانات بیش‌ترین بهره‌برداری صورت گرفته و با برنامه‌ریزی و سازماندهی منابع و امکانات و با به‌کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی و هدایت و کنترل آن دستیابی به اهداف سازمانی براساس نظام ارزشی موردقبول جامعه صورت می‌گیرد.

از اصلی‌ترین شاخص‌های مدیر جهادی می‌توان به مدیریت برمبنای عقل و منطق و داشتن شخصیتی پویا و فعال، کارگشا، هدفمند، شجاع، تصمیم‌گیرنده، تصمیم‌ساز و ریسک‌پذیر اشاره کرد. وی در پاسخ به این سؤال که براساس تعریف ارائه‌شده، مجموعه تحت سرپرستی شما تا چه اندازه توانسته در این قالب کار کند، گفت: مجموعه دفتر امور طیور ترکیبی از افراد باتجربه و کاربلد در کنار جوانان تحصیل‌کرده و خلاق است و در اصل علم و تجربه با هم تلفیق شده است. با توجه به این‌که بخش اعظم سیاست‌گذاری‌ها و مدیریت تولید پروتئین در بخش گوشت سفید در این دفتر صورت می‌گیرد، می‌طلبد افراد با نگاه تعاملی، فعّال، پُرکار و خستگی‌ناپذیر، قانون‌مدار و تکلیف‌مدار، هوشمند و تصمیم‌ساز در کنار هم قرار گیرند که خوشبختانه کارشناسان این مجموعه توانسته‌اند با رویکرد جهادی در خدمت مردم و جامعه باشند. امینی در پاسخ به این‌ سؤال که آیا هدف‌گذاری‌ها در مجموعه تحت سرپرستی شما براساس معیارهایی است که تعریف کردید بوده یا خیر، تصریح کرد: هدف‌گذاری براساس تأمین پروتئین حیوانی موردنیاز جامعه در راستای امنیت غذایی بوده و تنوع محصولات پروتئینی ازجمله گوشت شترمرغ، بوقلمون، کبک، بلدرچین نیز مورد توجه است. درمجموع سیاست‌های این دفتر درخصوص مدیریت تولید گوشت طیور، با عنایت به بیانات مقام معظم رهبری، براساس اقتصاد مقاومتی در دو بخش درون‌نگر و برون‌نگر تدوین شده است. در بحث درون‌نگر کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری، بهبود فضای کسب‌وکار، استفاده از سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، تثبیت اشتغال و تأمین پروتئین موردنیاز کشور در راستای سلامت جامعه مدنظر بوده و در بخش برون‌نگر بحث توسعه صادرات، کاهش وابستگی به واردات نهاده‌ها و محصولات نهایی و مثبت‌شدن تراز تجاری مدنظر است.

امینی درمورد تحقق اهداف مدنظر مجموعه تحت مدیریت خود گفت: در حال حاضر ایران 8/1 درصد از تولید گوشت مرغ در دنیا را به خود اختصاص داده، درحالی‌که جمعیت ایران کم‌تر از 1/1 درصد از جمعیت جهان است. تولید گوشت مرغ وابسته به حلقه‌های مختلف تولید شامل مزارع مرغ اجداد، مرغ مادر، مزارع مرغ گوشتی، کارخانجات جوجه‌کشی، کشتارگاه، کارخانجات تولید خوراک و دیگر حلقه‌های وابسته مانند بسته‌بندی و قطعه‌بندی بوده که با توجه به سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌سازی انجام‌شده در حلقه‌های اصلی و وابسته در حال حاضر در کشور حدود 3/2 میلیون تن در سال گوشت مرغ تولید می‌شود و برنامه‌ریزی برای دست‌یابی به بازارهای صادراتی در سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد. در بخش تولید تخم‌مرغ، سالانه بیش از 950 هزار تن از این محصول در کشور تولید می‌شود. در حال حاضر ایران 4/1 درصد تخم‌مرغ دنیا را تولید می‌کند، گرچه امکان تولید بیش از این مقدار در کشورمان فراهم است.

یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی اصلاح فضای کسب‌وکار از طریق تولید به‌صورت زنجیره یکپارچه است که این امر در بخش‌های مختلف در حال انجام است. در بخش گوشت مرغ سهم شرکت‌های زنجیره در تولید گوشت مرغ از کم‌تر از پنح درصد در سال 92 به بیش از 15 درصد در حال حاضر افزایش یافته که با توجه به بهبود شاخص‌های اقتصادی زمینه افزایش بهره‌وری و توسعه صادرات را به‌وجود خواهد آورد. در این روند، به‌دلیل حذف بازار در بین حلقه‌های مختلف تولید، ضمن کاهش نوسان قیمت نهاده‌های واسط، کاهش هزینه‌های واسطه‌گری را به‌دنبال خواهد داشت.

بحث تولید به‌صورت یکپارچه در بخش تولید بوقلمون نیز در حال توسعه بوده و برنامه‌های ویژه‌ای برای این بخش تدوین شده است. کشور در سال‌های گذشته واردکننده کامل جوجه یک‌روزه بوقلمون بوده، درحالی‌که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در سال جاری می‌توانیم به صادرکننده این نهاده اساسی تبدیل شویم. از جذابیت‌های گوشت بوقلمون تولید دو تیپ گوشت قرمز (ران) و گوشت سفید (سینه) است که با توجه به مزایای خاص این گوشت، می‌تواند جانشین نزدیک مناسبی برای سایر گوشت‌ها باشد و تنوع را برای مصرف‌کننده به همراه داشته باشد. ایران رتبه دوم جمعیت شترمرغ در دنیا را دارد و سالانه حدود هشتاد هزار جوجه شترمرغ تولید و پروار می‌شود. عمده محصولات جانبی این پرنده شامل پر، پوست و چرم، که ارزش زیادی در بازارهای جهانی دارد، به کشورهای مختلف ازجمله اروپا صادر می‌شود.

امینی درخصوص مهم‌ترین چالش‌های صنعت طیور کشور گفت: چالش اصلی در بخش تولید محصولات طیور نیاز به واردات نهاده‌های این بخش، شامل بخشی از اقلام مصرفی در خوراک طیور، برخی واکسن‌ها  و... است. البته درخصوص خوراک طیور این موضوع مختص ایران نبوده و به‌دلیل شرایط اقلیمی تنها تعداد معدودی از کشورها قسمت عمده تولید و صادرات را در دنیا داشته و عمده کشورها حداقل بخشی از نیاز خود را از طریق واردات تأمین می‌کنند. برای مثال در محصول سویا کشورهای آمریکا، برزیل و آرژانتین بیش از 80 درصد تولید و بیش از 85 درصد صادرات این محصول را، که یکی از اقلام اساسی جیره طیور است، در اختیار دارند.

سرپرست دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این‌که مهم‌ترین دستاوردهای مجموعه تحت مدیریت شما از آغاز انقلاب تا کنون چیست، اظهار داشت: می‌توان گفت تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ به‌شکل صنعتی در ایران از سال 1333 با ورود 60 هزار تخم‌مرغ نطفه‌دار از نژادهای خارجی آغاز شد و در نیم قرن اخیر مسیر پرفرازونشیبی را طی کرده است، به‌نحوی‌که امروز، ایران رتبه هفتم در تولید گوشت مرغ و یازدهم تولید تخم‌مرغ را در جهان به خود  اختصاص داده و پتانسیل و توانایی تولید بیش از این مقدار نیز در کشور با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده وجود دارد که با هدف‌گذاری انجام‌شده به‌منظور توسعه صادرات این امر قابل‌انجام خواهد بود. سرانه مصرف گوشت مرغ از 8/4 کیلوگرم و تخم‌مرغ از چهار کیلوگرم در سال 1357 به 26 کیلوگرم گوشت مرغ و 11 کیلوگرم تخم‌مرغ تبدیل شده، درحالی‌که طی این مدت جمعیت به بیش از دو برابر افزایش یافته که این امر حاکی از جهش چشمگیر صنعت طیور در کشور است. همچنین تنوع تولید محصولات طیور و دیگر ماکیان ازجمله بوقلمون، شترمرغ، کبک و... به‌شکل صنعتی در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شده، به‌نحوی‌که در حال حاضر در تولید این محصولات نیز  ایران صاحب صنعت و دانش است.

گزارش از پرهام پوررجب

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =