تعاونی

روستای وزیر از توابع دهستان قراتوره در بخش مرکزی شهرستان دیواندره استان کردستان است. این روستا با ۱۲۰خانوار و حدود ۴۵۰نفر جمعیت از امکانات اولیه ازجمله آب آشامیدنی بهداشتی، برق، تلفن و خانه بهداشت محروم است و همچنین فاقد طرح هادی و هرگونه واحد صنعتی است.

با این حال این روستا از مزیت داشتن شرکت تعاونی نمونه روستایی به نام وزیر به مدیریت اسعد احمدی برخوردار است. وی چند سالی است در ادامه تلاش‌های سایر همتایان قبلی و همکاری صمیمانه اهالی روستا، قدم‌های اساسی و تأثیرگذاری برای اعتلای این روستا برداشته؛ به‌طوری‌که شرکت تعاونی روستایی وزیر در سال ۹۸ به‌عنوان شرکت تعاونی نمونه کشور از سوی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی انتخاب شد و از وزیر جهاد کشاورزی تندیس دریافت کرد. 
در هین ارتباط مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی «وزیر» درباره تاریخچه تأسیس این شرکت گفت: این شرکت تعاونی ابتدا در تاریخ ۱۳۴۴ در روستای «ینگی‌کند» با سرمایه اولیه سه‌هزار و ۸۰۰تومان احداث شد و مسئولیت اداره شرکت تعاونی با هدف تأمین ارزاق عمومی، ارائه وام‌های خرد و... را یکی از کارشناسان ساکن سنندج برعهده گرفت. 
اسعد احمدی در گفت‌وگو با «روستانیوز» اظهار کرد: پس از چندی بنا به صلاحدید مسئولان این تعاونی، این شرکت به روستای وزیر که امکان ارائه خدمات به ۱۵روستای مجاور را دارا بود، انتقال یافت و مدیریت آن را عبدالکریم صالحی برعهده گرفت. پس از آن رحمت‌الله قمری، به‌عنوان مدیرعامل این شرکت تعاونی، شروع به کار کرد. پس از وی، مدیر جوان دیگری به نام احمد کرمی مسئولیت شرکت تعاونی را برعهده گرفت و در سال‌های ۷۱-۷۲ که بحث جمع‌آوری و خرید گندم مطرح بود، یک انبار ۵۰۰تنی گندم توسط این شرکت احداث شد. در این ایام کم‌کم فعالیت‌ها سرعت گرفت و یک انبار ذخیره دیگر با ظرفیت یک‌هزار تن و در کنار آن یک باسکول ۶۰تنی احداث و در راستای گسترش فعالیت‌ها، شرکت به مکان دیگری منتقل شد. در محل جدید شرکت تعاونی، دفتر کار و فروشگاه بزرگ‌تری در محدوده‌ای به وسعت ۹هزار و ۲۸۰متر احداث شد و به بهره‌برداری رسید. از سال۸۹ به بعد، مسئولیت اداره شرکت تعاونی روستایی وزیر به‌عهده من واگذار و تعاونی دستخوش تحولات جدی شد.
وی ادامه داد: در اولین اقدام، واحد جمع‌آوری شیر با ظرفیت اولیه ۳۵کیلو در روز را به ظرفیت چهارتُن رساندیم. همچنین این واحد به آزمایشگاه، پلیت کولر، سردکن، کامیون حمل شیر و... مجهز شد و ۹واحد تولید پنیر سنتی را نیز راه‌اندازی کردیم. با این‌گونه اقدامات گام بزرگی درجهت جلب رضایت و تأمین مالی دامداران ۱۵روستای محدوده فعالیتمان برداشتیم، چراکه در گذشته‌ در فصل بهار و زمان دوشیدن شیر، دامداران سردرگم و بعضاً به‌دلیل نبود واحد جمع‌آوری شیر مورد اعتماد و نزدیک به روستا، ضرر و زیان‌ زیادی متحمل می‌شدند.
احمدی اضافه کرد: شرایط مدیریتی و اقتصادی شرکت ایجاب می‌کرد سایت تولید بذر گندم را در برنامه کاری خود قرار دهیم؛ به‌همین منظور در سال۹۴ با خرید یک دستگاه بوجاری، سایت تولید بذر گندم را در زمینی به وسعت ۶۰۰متر به‌همراه ساخت یک آزمایشگاه مجهز، محوطه‌سازی و... راه‌اندازی کردیم؛ به‌طوری‌که در سال۹۶ موفق به اخذ مجوز تولید بذر گندم شدیم و اکنون سهمیه تولید یک‌هزار و ۵۰۰تن بذر را داریم. 
‌وی عنوان کرد: علاوه‌بر این، ساخت یک مرکز خرید با مساحت حدود چهارهزار مترمربع انجام شد. با نصب تجهیزات مکانیزه، انتقال دستی و تسمه‌ای گندم تولیدی کشاورزان که کار بسیار پرزحمتی است، حذف شد. همچنین مراحل دریافت و نگهداری گندم در سیلو در شرایط کاملاً بهداشتی انجام می‌شود.

خرید ۱۸هزار تن گندم در سال ۹۹
مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی وزیر در ادامه گفت: از آن‌جا که عمده فعالیت زراعی در منطقه به تولید گندم اختصاص دارد، به فکر احداث یک سیلوی مدرن افتادیم. با تلاش و پیگیری در سال۹۸ توانستیم سیلوی جدید را با ظرفیت ۲۰هزار تن راه‌اندازی و در سال۹۹ درحدود ۱۸هزار و ۲۵۰تن گندم خریداری کنیم. درحال حاضر هم نزدیک به ۹هزار تن گندم خریداری شده که در سیلو‌ها نگهداری می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی نیازمند سوخت هستند، عرضه و فروش سوخت با نصب نازل‌های پیشرفته در ساختمانی تازه‌ تأسیس انجام می‌شود. همچنین بنا به درخواست اهالی، یک فروشگاه زنجیره‌ای برای عرضه کالاهای مورد نیاز راه‌اندازی شد. علاوه‌بر این، زمینی به مساحت ۴۰هکتار خریداری و حدود ۶۰هکتار نیز اجاره کردیم که جمعاً در حدود ۱۰۰هکتار را به تولید بذر گندم، ماشک، نخود پایه بلند و کلزا اختصاص دادیم که حدود ۱۰هکتار آن‌ به‌صورت آبی و باقی به‌صورت دیم کشت می‌شود. 
وی اضافه کرد: علاوه‌بر این‌ها، در زمینه تولید بلوک ساختمانی و توزیع گچ و سیمان بین متقاضیان محلی، از طریق دفتر شرکت تعاونی اقداماتی انجام می‌شود.

حمایت از زنان روستایی به‌ویژه زنان سرپرست خانوار 
احمدی یادآور شد: درخصوص برنامه‌های در دست اقدام نیز در ادامه پروژه‌ای که سال گذشته اجرا شد، قصد داریم ضمن بازپرداخت مبلغ یک‌میلیارد و ۵۰۸میلیون تومان تعهداتمان به بانک، حدود هفت‌هزار متر زمین در اختیار خود را به کشت یونجه اختصاص دهیم؛ همچنین سبوس، کنسانتره و سایر نهاده‌های کشاورزی، کودهای اوره و فسفات بین کشاورزان توزیع می‌شود. در راستای حمایت از زنان روستایی نیز زنان سرپرست خانوار را در سطح روستا شناسایی کردیم و با ارائه وام جهت خرید دام شیری، فرش‌بافی یا به‌عنوان قرض‌الحسنه برای خرید جهیزیه فرزندانشان به آن‌ها یاری می‌رسانیم.
وی درخصوص همکاری با سازمان‌ها و ادارات دولتی گفت: خوش‌بختانه ارتباط تنگاتنگ و صمیمانه‌ای با سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در موضوع مبارزه با آفات و بیماری‌ها داریم.
احمدی تصریح کرد: طبقه زیرین ساختمان اداری شرکت، یک فروشگاه زنجیره‌ای است که به زودی دفتر خدمات پست بانک نیز در این محل دایر می‌شود. یک ساختمان ۱۰۰متری اداری دیگر شامل بخش سرایداری، قسمت‌هایی به منظور آزمایشگاه، انبار ذخیره نمونه‌های گندم بذری و ساختمان باسکول و دو باب انبار یک‌هزار تنی و ۵۰۰تنی و ساختمان فروش مواد نفتی که از نظر تعداد نیروی کار شش‌نفر به صورت ثابت و بیش از ۳۰نفر به صورت فصلی با مجموعه همکاری دارند نیز در اختیار تعاونی قرار دارد.
وی افزود: منابع مالی هم از طریق درآمدهای شرکت و دریافت تسهیلات از بانک‌ها و همچنین از صندوق جمع‌آوری وجه سپرده که مربوط به اعضاء است، تأمین می‌شود.
احمدی در پایان خاطر نشان کرد: حضور  مهندس طهماسبی را به‌عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، به‌واسطه تجربیات بسیار ارزشمندش فرصتی برای پیشبرد اهداف سازمان می‌دانم. به نظر می‌رسد سازمان تعاون روستایی به به‌روزرسانی نیاز دارد، چراکه سنت‌گرایی دیگر جواب نمی‌دهد. علاوه‌بر این، در زمینه‌های مختلف از درآمدهای تکلیفی باید خارج شویم و در زمینه آموزش کارکنان بیش از این‌ها باید تلاش شود، چراکه ناکافی بودن آموزش‌ها، نقیصه و خلأ بزرگی است که می‌تواند به شبکه صدمه بزند.

گزارش از مهیار آذرمندی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =