میگو

دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران گفت: با تمرکز بر بهبود وضعیت ساختار مدیریتی و افزایش راندمان ایجاد هماهنگی در میان بخش‌های تصمیم‌گیر با فعالان صنف و واگذاری اختیارات بیش‌تر به بخش خصوصی و به‌ویژه تشکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران که توانمندی‌های خود را به اثبات رسانده، می‌توان به رفع نواقص و ضعف‌ها امیدوار بود.

علیاکبر خدایی، دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، در گفت‌وگو با روسنا (روستانیوز)، در تعریف مدیریت جهادی گفت: جهاد واژه مقدس قرآنی است و در فرهنگ ما ایرانیان بار فوق‌العاده مثبتی دارد و به کار فرامعمولی، خستگیناپذیر و هدفمند در مسیر آنچه خداوند ما را به آن امر کرده است کار جهادی میگوییم. پس مدیر جهادی کسی است که اولاً نیت خدمت دارد و کار و تلاش را عبادت میداند و ثانیاً رویکردش تکلیفمحوری در جهت انجام وظایف شرعی و ملی است. واژه مدیریت جهادی در بطن خود مدیریت بهمعنای علمی و منطقیبودن و البته فوق‌العاده تلاشکردن را به همراه دارد.

 دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در پاسخ به این پرسش که مجموعه تحت سرپرستی شما تا چه اندازه توانسته در قالب مدیریت جهادی فعالیت کند، عنوان کرد: اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران خود را بستری برای ایجاد یک کار جهادی پرتوان میپندارد. ما در اتحادیه هم روی موضوعات مبتنی بر دانش و تکنولوژی و بهروزکردن اطلاعات اعضاء کار کردهایم و هم بدون ترس از سختیهای تحریم یا سنگاندازیها و موانع داخلی به استقبال مشکلات رفتهایم. این یک ویژگی خاص و مهم بخش آبزیان کشور است که کار و فعالیت خود را مصداقی از جهاد و مدیریت جهادی میداند و اگر اینچنین نبود موفقیتهای حاصله هم به دست نمیآمد. البته این نافی توجهنکردن به ضعفها و کاستیها نیست و با الگوگیری از پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) اعضای این اتحادیه همگی به حرفه باشرافت تولید و تجارت آبزیان مشغولند و ساختار هیئتمدیره اتحادیه این نوع حرکت را یک ارزش جهادی میداند. خدایی درباره معیارهای هدفگذاری در مجموعه تحت سرپستی خود، افزود: آخرین مجمع عمومی اتحادیه، علاوهبر وظایف جاری، چهار هدف عمده برای هیئتمدیره تعیین کرده است که می‌توان گفت با توجه به صعوبت انجام آن‌ها که اهداف بلندی را پیگیری می‌کند، همگی مصادیقی از کار جهادی هستند. وی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه اتحادیه شما توانسته اهداف خود را محقق کند، ادامه داد: پاسخ این سوال را اعضای ما باید بدهند، اما می‌توانیم بگوییم اولاً حرکت ما در جهت دسترسی به اهداف کاملاً جدی و موثر بوده و از مسیر صحیحی انجام شده که بخش عمدهای از آن محقق شده و ثانیاً اگر در این دوره به همه اهدافمان نرسیم، با توجه به رضایت خوب اعضاء از اقدامات انجامشده (که در حمایتهای بیدریغشان از مجموعه متجلی است) این احتمال را میدهیم که عملکرد ما پذیرفته شود. دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران با اشاره به مهم‌ترین دستاوردهای مجموعه تحت مدیریت خود عنوان کرد: حال که درباره چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مردمی کشورمان صحبت می‌کنیم، خوب است به این حقیقت اشاره کنیم که صنعت پرورش میگو محصول انقلاب اسلامی است و ما قبل از انقلاب چیزی بهنام میگوی پرورشی نداشتیم. درواقع می‌توانیم بگوییم صنعت تکثیر و پرورش آبزیان نتیجه یک حرکت جهادی است که پس از انقلاب متولد شد و خصوصاً در سال‌های اخیر شاهد رشد و توسعه آن هستیم. در سال پیروزی انقلاب اسلامی کل مصرف سرانه ماهی در کشور یک کیلوگرم (معادل یکدهم سرانه جهانی) بود که اینک به 5/11 کیلو (معادل یکدوم میانگین جهانی) افزایش یافته است. کل تولید آبزیان در مقطع پیروزی انقلاب 39 هزار تن بود، درحالی که اینک بیش از 2/1 میلیون تن تولید انواع آبزیان پرورشی نظیر میگو، قزلآلا، کپور، سیبس و آبزیان زینتی و ماهیان تجاری و صنعتی صیدشده از دریا را داریم. صادرات آبزیان ما خلاصه می‌شد در میگوی دریایی آبهای جنوب و خاویار دریای خزر؛ اما اینک، در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، نهتنها میزان صادرات آبزیان ما به رقم حیرت‌انگیز 125 هزار تن رسید، بلکه بهجای اتکاء به ذخایر دریایی خاویار و میگو بیش‌ترین ارزش صادرات آبزیان کشور از منابع پرورشی تامین می‌شود. اینها همگی حاصل کار و تلاش اعضای اتحادیه و فعالان بخش تولید و تجارت آبزیان و نیز سایر تشکلهای بخش آبزیان (اعم از صیادان و آبزیپروران گرمابی و سردابی) است و همگی از مصادیق بسیار برجسته کار شرافتمندانه جهادی هستند.

خدایی در ادامه به بیان نقاط قوت و ضعف عملکرد اتحادیه تحت مدیریت خود پرداخت و اظهار داشت: بهرهگیری از منابع عظیم خدادادی نظیر تولید متراکم و پرورش ماهی در قفس در دریاها و سدها، خلق مزیت از طریق انتقال تولید میگو از دریا به خشکی (مزارع پرورشی)، تطابق واحدهای فراوری با روزآمدترین استانداردهای جهانی، قابلیت تولید اقتصادی و رقابت با رقبای جهانی، حضور جدی و موثر در بازارهای صادراتی آبزیان، وجود نیروی عظیم کار و دانش فنی مطلوب در تمام عرصه‌های تولید، فراوری و عرضه آبزیان و ده‌ها مورد مشابه ازجمله نقاط قوت این بخش هستند. کافی است به تمایل شدید سرمایهگذاری در این بخش اشاره شود که خود گویای جذابیت این صنعت و موفقیت آن برای جلب سرمایهگذاران است. درعینحال ضعف ساختار مدیریتی (هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی)، کارآمدنبودن راندمانها و وجود ظرفیتهای خالی بهرهبردارینشده، ضرورت کار بیش‌تر برای افزایش مصرف سرانه و بالابردن فرهنگ مصرف آبزیان، مشکلات عدیده در سطح قانونگذاری و تسهیلگری برای سرعتبخشی به شتاب پیشرفت و نیز ضعف آموزش و ترویج و خصوصاً رابطه غیراصولی و ناکارآمد بخش اجرا با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی از نقاط ضعف بزرگ ماست.

وی درباره اینکه چطور می‌توان نقاط قوت را برجسته و نقاط ضعف را برطرف کرد، گفت: طبیعتا با تمرکز بر بهبود وضعیت ساختار مدیریتی و افزایش راندمان ایجاد هماهنگی در میان بخش‌های تصمیم‌گیر با فعالان صنف و واگذاری اختیارات بیش‌تر به بخش خصوصی و بهویژه تشکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران که توانمندیهای خود را به اثبات رسانده، می‌توان به رفع نواقص و ضعفها امیدوار بود. درصورت اختیارداشتن اتحادیه، زمینه ایجاد برند واحد و حضور بهتر در بازارهای جهانی فراهم خواهد شد و مزیت ما در مقابله با رقبا افزایش مییابد که این نقش بسیار برجستهای در بهبود تمام ساختارهای تولید و تجارت و تقویت سایر مزیتها دارد.

دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در پاسخ به این پرسش که چه راهکارهایی را برای رسیدن به نقطه مطلوب پیشنهاد می‌کنید، عنوان کرد: بهنظرم راهکارها را در پاسخ به سوال قبل عرض کردم. از آنجا که رسیدن به نقطه مطلوب مستلزم داشتن ساختار کامل و بدون نقص در کل زنجیره صنعت است و این مهم اتفاق نمیافتد مگر با نقشآفرینی تشکل ملی مرتبط، پیشنهاد مشخص ما این است که دولت محترم اتحادیه را بازوی مشورتی و بلکه عملیاتی خود بداند و اجازه دهد در تمام حوزه‌های برنامهریزی، تصمیمسازی، تدوین مقررات و آییننامه‌ها، کارشناسان اتحادیه رسماً نقشآفرین باشند. البته ظاهراً در شرایط کنونی هم تشکلها مورد مشورت قرار می‌گیرند، ولی همه میدانند که حضور ما تشریفاتی است و در حال حاضر هیچ جایگاهی برای تشکلها، حداقل در حوزه آبزیان، تعریف نشده است.

گزارش از فهیمه تماشایی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =