مرغ

دولت در ۹ ماه ابتدای امسال 1/11 میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داده است؛ با وجود این از ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه‌ای که دولت در این بخش توزیع کرده است، بخش اندکی در قالب کالاهای اساسی و مواد اولیه ارزان‌قیمت به دست مردم و تولیدکنندگان رسیده است.

براساس آمار رسمی، دولت در ۹ ماه ابتدای امسال 1/11میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داده است. با وجود این از ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه‌ای که دولت در این بخش (مابه‌التفاوت ارز نیمایی و ارز چهار هزار و 200 تومانی) توزیع کرده است، بخش اندکی در قالب کالاهای اساسی و مواد اولیه ارزان‌قیمت به دست مردم و تولیدکنندگان رسیده است. به عبارتی اختصاص ارز چهار هزار و 200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی زمینه را برای فساد و سودجویی فراهم و مشکلات زیادی را برای مردم و تولیدکنندگان به‌وجود آورده است. یکی از مهم‌ترین اقلامی که کشور در آن دچار وابستگی شدید به واردات است، نهاده‌های دام و طیور است که طی ماه‌های اخیر نیز به دلیل تغییرات نرخ ارز، شرایط تحریم و ... بازار این کالاها نوسانات زیادی را تجربه کرده. با توجه به یارانه‌ای که دولت به واردات این اقلام اختصاص می‌دهد، ستاد تنظیم بازار (در دی ماه امسال) سقف قیمت هر کیلوگرم جو و ذرت وارداتی را یک‌هزار و 350 و کنجاله سویای وارداتی و داخلی را دو هزار و 450 تومان اعلام کرد، اما علی‌رغم یارانه سنگینی که دولت از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز به واردات نهاده های دامی اختصاص می‌دهد، این اقلام طی ماه‌های اخیر با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب به دست دامداران و مرغداران می‌رسد و بخشی از یارانه نصیب دلالان می‌شود.

تکذیب افزایش قیمت چشمگیر نهاده‌ها

مرتضی رضایی، معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی، درباره کمبود نهاده‌های دامی در بازار و گران‌فروشی این اقلام از سوی دلالان گفت: اختلالی که در واردات نهاده‌ها ایجاد شده بود، تنها مربوط به یکی از واردکنندگان بود که این مسأله باعث شد قیمت در بازار بالا برود.

وی با بیان این‌که این مسأله برطرف شده است، ادامه داد: افزایش قیمت چشمگیر نهاده‌ها را تکذیب می‌کنم؛ به‌عنوان مثال قیمت کنجاله سویا سه‌هزار و700 تومان و یا حتی نزدیک به این عدد هم نیست.

رضایی تصریح کرد: قیمت مصوب کنجاله سویا در بنادر دو هزار و 450 تومان و ذرت یک‌هزار و 350 تومان است. وی در خصوص این‌که چرا اختلال در واردات نهاده‌های یک شخص منجر به اختلال در کل بازار و افزایش قیمت‌ها می‌شود و آیا این به معنای انحصار در بازار نهاده‌ها نیست، اظهار داشت: به دلیل این‌که سیستم کشور ما واسطه‌گری است و به این دلیل است که ما بر روی زنجیره‌ها تأکید می‌کنیم و می‌گوییم باید زنجیره تولید شکل بگیرد. وقتی که خبر اختلال در واردات این تولید کننده بین بهره‌برداران منتشر شد، هر کس هر کاری دلش خواست انجام داد و باعث نابه‌سامانی شد.

رضایی گفت: در حال حاضر هیچ محدودیتی در تأمین و حمل نهاده‌ها وجود ندارد و هر دامدار و یا مرغداری که نهاده را بیش از قیمت مصوب خریداری می‌کند، اعلام کند تا دستگاه‌های نظارتی بلافاصله با فرد متخلف برخورد کنند. معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگر دامدار یا مرغداری اقدام به پرداخت مبلغ بیش‌تر از نرخ مصوب بابت خرید نهاده‌ها می‌کند، خودش مقصر است.

وضعیت بازار نهاده‌های دامی همچنان نامطلوب است

اما ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، وضعیت بازار نهاده‌های دام و طیور را همچنان نامطلوب توصیف کرد و گفت: قیمت ذرت در بنادر کیلویی بیش از یک‌هزار و 500 تومان است؛ سویا هم بسیار کم است و پیدا نمی‌شود.

نبی‌پور قیمت سویا را بالای سه‌هزار و 600 تومان در هر کیلو اعلام کرد و گفت: به دلیل کمبود، سویا را تا چهار هزار تومان در هر کیلو هم می‌فروشند. وی درباره این‌که دولت مدتی است اعلام می‌کند مشکل تخصیص ارز نهاده‌های دامی حل شده است، ادامه داد: آن‌طور که گفته می‌شود، مشکل در حرف حل شده، اما در عمل چیزی مشخص نیست.

نبی‌پور با بیان این‌که ما بیش از یک ماه است که از شرکت پشتیبانی امور دام نهاده خریداری کرده‌ایم و پول آن را نیز پرداخته‌ایم، گفت: شرکت پشتیبانی امور دام فعلاً توزیع نهاده به مرغداران مرغ گوشتی را آغاز کرده تا از آنان برای امور تنظیم بازار، مرغ دریافت کند.

مرغداران را به حال خود بگذارند، قطعاً به تعادل می‌رسیم

برزو بی‌غم، رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی استان تهران، نیز در این باره در گفت‌وگو با روسنا (روستانیوز) عنوان کرد: مرغداران با بازار در ارتباط هستند و همه می‌دانند قیمت دان هم در بازار بالاست. اگر مرغدار دان را از کانال‌های اعلام شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام تهیه کرده باشد، قیمت دان همان نرخ مصوب است. با توجه به بازار نهاده‌ها خواهیم دید که قیمت نهاده‌ها از قیمت مصوب بالاتر نیست، اما دان را ما با قیمت بالاتر از قیمت مصوب تهیه می‌کنیم. از سویی اگر شرکت پشتیبانی می‌خواهد نهاده توزیع کند، باید آن را به مرغدار بدهد.

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی استان تهران تأکید کرد: در استان تهران با پیگیری‌های انجام شده، نهاده فقط در مقابل تحویل مرغ داده می‌شود. از سویی یک مرغدار تنها جوجه‌ریزی دارد و مرغی ندارد که در ازای نهاده و دان تحویل دهد و از این رو مجبور است دان مورد نیاز خود را از بازار آزاد تأمین کند.

بی‌غم قیمت ذرت را در بنادر حدود یک‌هزار و 400 تومان عنوان کرد و گفت: تا زمانی که ذرت به دست مرغدار برسد، با توجه به هزینه‌های موجود، قیمت تمام‌شده به یک هزار و550 تا یک‌هزار و 600 تومان می‌رسد. کنجاله سویا نیز حدود سه هزار و 400 تا سه هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد.

وی با بیان این‌که قطعاً افرادی که گران‌فروشی می‌کنند فاکتور ارائه نمی‌دهند و به تخلف ادامه می‌دهند، عنوان کرد: در حال‌حاضر جوجه چهار هزار و 400 تومان بدون فاکتور به فروش می‌رسد و فروشنده می‌گوید که دو هزار و 100 تومان را به حساب x و دو هزار و 300 تومان را به حساب y واریز کنید. در شرایط فعلی ارائه فاکتور حلال مشکلات نیست. آیا قیمت نهاده‌هایی که در بازار عرضه می‌شود، دروغ است؟ حتی می‌توانند بگویند که نهاده‌هایی که عرضه می‌شود با ارز نیمایی وارد نشده است.

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی استان تهران اظهار کرد: هشدارهایی در خصوص دام سبک به مسئولان داده شد، اما به آن بی‌توجهی شد؛ لذا اگر رویه همین باشد و بی‌توجهی به بازار نهاده‌های طیور ادامه یابد، صف‌های تشکیل شده برای گوشت قرمز برای مرغ نیز تکرار می‌شود. بی‌غم تصریح کرد: اگر مرغداران را به حال خود بگذارند، خودشان می‌دانند که چگونه تدبیر کنند و کار خود را پیش ببرند و بازار مرغ نیز به تعادل می‌رسد.

گزارش از فهیمه تماشایی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =