کاداستر

رئیس سازمان امور اراضی کشور از انجام کاداستر در سطح ۴.۵ میلیون هکتار و رفع تداخلات اجرای مقررات موازی در ۳.۵ میلیون هکتار اراضی کشور خبر داد.

به گزارش روسنا (روستانیوز)، علیرضا اورنگی در دومین روز از گردهمایی شورای مرکزی و روسای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان ها با مدیران وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه اجرای کاداستر در ۲۰ میلیون هکتار اراضی کشاورزی هدفگذاری شده است تا با اصلاح هندسی اراضی مورد نیاز سازمان ثبت اسناد، کشاورزان بتوانند سند دریافت کنند.

وی درباره رفع تداخلات اجرای مقررات موازی نیز گفت: در این راستا از سال ۹۴ تاکنون حداقل ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی که دارای اجرای قوانین موازی بودند، بررسی و حدود ۵۰۰ هزار هکتار از این سطح رفع تداخل شده اند و بخشی از دعواهای منابع طبیعی و کشاورزان به نفع کشاورزان حل و فصل شده است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور واگذاری اراضی ملی و دولتی را از دیگر وظایف سازمان امور اراضی عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون ۳ میلیون و 100 هزار هکتار اراضی را واگذار کرده ایم که از این میزان نزدیک به 2 میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار فقط در بخش کشاورزی است.

وی با بیان این که ۱۴.۵ میلیون هکتار از اراضی کشور در چرخه تولید قرار دارد، اظهار داشت: حفظ این اراضی برای کشور ضروری است، زیرا با خروج هر هکتار از اراضی کشاورزی از چرخه تولید، به طور میانگین ۷.۵ تن تولید کشور کاهش می یابد و امنیت غذایی حداقل ۱۵ ایرانی نیز دچار خطر می شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور انتقال اطلاعات به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تاکید کرد و گفت: یکی از کارهایی که با این سازمان باید انجام دهیم انتقال اطلاعات در اجرای قوانین و مقررات سازمان امور اراضی است که موضوع کلیدی محسوب می شود.

وی از مصوبه دولت در زمینه صدور سند افراز تفکیک ۶ دانگ به هر واحد گلخانه ای یا تولیدی در اراضی اشخاص خبر داد و با پیگیری وزیر جهاد کشاورزی، دولت مصوب کرد برای هر واحد گلخانه ای یا واحد تولیدی دامی، شیلاتی یا صنایع کشاورزی در اراضی اشخاص که ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد، سند افراز تفکیک ۶ دانگ صادر شود که این کار بزرگی برای بخش کشاورزی است.

اورنگی افزود: اکنون دولت به وزارت جهاد کشاورزی اجازه داده که برای هر واحد گلخانه ای در اراضی اشخاص به مساحت مندرج در جواز تاسیس بعد از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی با تایید سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی یا مرجع صدور جواز تاسیس و با تعهد این که ۷۰ درصد باقیمانده گلخانه تکمیل شود، سند صادر کند.

وی گفت: با این اقدام و دریافت سند، مسیر اخذ تسهیلات از محل اعتبارات توسعه پایدار روستایی تسهیل می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =