لالی

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان لالی در استان خوزستان گفت: اگر بارندگی‌ها ادامه داشته باشد پیش‌بینی می‌کنیم که یک تن گندم، یک تن کلزا و 900 کیلوگرم جو تولید کنیم‌.

رقیه سلطانی، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان لالی، در گفت‌وگو با روسنا (روستانیوز) با اشاره به وضعیت زمین‌های زراعی در شهرستان لالی عنوان کرد: زمین‌های زراعی در این شهرستان وضعیت مطلوبی دارند؛ امسال 10 هزار هکتار گندم و 10 هزار هکتار کلزا و پنج‌هزار هکتار جو کشت کردیم‌. وی با بیان این‌که در سال جاری 20 هکتار گیاهان علوفه‌ای دیم را برای نخستین‌بار در شهرستان کشت کردیم، ادامه داد: امسال شرایط کاشت، تراکم و آرایش کشت مناسب بوده است‌.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان لالی با بیان این‌که امسال وضعیت بارندگی خوب بوده است، تصریح کرد: اگر بارندگی‌ها ادامه داشته باشد پیش‌بینی می‌کنیم که یک تن گندم، یک تن کلزا و 900 کیلوگرم جو تولید کنیم‌.

سلطانی به مشکل نداشتن مرکز خرید محصولات کشاورزی در شهرستان لالی اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر تنها یک انبار یک‌هزار و 500 تنی در شهرستان داریم که باید در این انبار محصول کلزا و گندم را خریداری کنیم‌.

وی تصریح کرد: دو محصول گندم و کلزار با هم برداشت می‌شوند‌. کلزا محصولی فسادپذیر است؛ از این روز مجبوریم گندم را در محوطه ادارات خریداری کنیم که این امر سبب می‌شود کارگزاران متضرر شوند‌.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان لالی تصریح کرد: به‌دلیل نداشتن مرکز خرید محصولات کشاورزی مجبور شدیم از سه‌هزار کلزایی که می‌توانستیم کشت کنیم، دو هزار هکتار کشت را متوقف کنیم و اکنون در انبار یک‌هزار و 500 تنی فقط دانه‌های روغنی را خریداری می‌کنیم‌.

سلطانی عنوان کرد: برداشت محصولات در استان خوزستان طی یک‌‌ماه انجام می‌شود و سیلوها همزمان با هم پرمی‌شوند از سویی ترافیک انتقال به سیلوی آرد نیز اتفاق می‌افتد‌. وی با تأکید براین‌که شهرستان لالی مرکز خرید واحدی برای خرید محصولات کشاورزی ندارد، ادامه داد: تاکنون این موضوع از سوی سازمان‌های مربوطه پیگیری شده است؛ اما تعاون روستایی و شرکت غله و خدمات بازرگانی استان خوزستان تاکنون اقدامی برای رفع این مشکل انجام نداده‌اند‌.

وی افزود: طی سفر اخیر عباس کشاورز، معاون وزیر به شهرستان، این موضوع مطرح شد و وی قول مساعد داد‌. رئیس سازمان جهاد کشاورزی شهرستان لالی درباره خرید تضمینی گندم گفت: شهرستان لالی به‌تازگی و از سال 83 از مسجدسلیمان جدا و مستقل شده، تاکنون در رابطه با خرید تضمینی گندم کشاورزان این شهرستان مشکلی نداشته‌اند؛ اما با خرید تضمینی گندم موافقم، چراکه دست دلالان از این عرصه کوتاه می‌شود و گندم با کیفیت‌تری نیز تولید می‌کنیم‌.

سلطانی ادامه داد: گندم قوت اصلی مردم است، بنابراین کشاورزان باید از سوی دولت حمایت شوند؛ اگر قیمت تضمینی گندم به‌نفع کشاورزان است باید انجام شود‌. رئیس جهاد کشاورزی شهرستان لالی تصریح کرد: این شهرستان با 40 هزار نفر جمعیت حدود یک‌تن محصولات کشاورزی ازجمله دامپروری، طیور، زنبورعسل و..‌. تولید می‌کند‌.

*تولید سالانه 70 تن عسل طبیعی در شهرستان لالی

وی در آستانه 40 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی به دستاوردهای سازمان جهاد کشاورزی شهرستان لالی در این مدت پرداخت و عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در این شهرستان بنای سازمان جهاد کشاورزی نهاده شد‌.

وی ادامه داد: شهرستان لالی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در تمامی زمینه‌ها، ازجمله صنعت زنبورداری، تولید گوشت، دامپروری صنعتی و سنتی و..‌. ارتقاء یافته است‌.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان لالی با اشاره به این‌که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این شهرستان صنعت زنبورداری نداشته است، عنوان کرد: اکنون در شهرستان لالی سالانه 70 تن عسل طبیعی تولید می‌شود؛ این درحالی است که قبل از انقلاب میزان تولیدات عسل صفر بود‌. سلطانی تصریح کرد: ظرفیت تولید مرغ گوشتی در هر دوره به 500 هزار قطعه رسیده است؛ در صورتی‌که قبل از انقلاب تولیدات نداشتیم‌.

وی به میزان تولیدات در مزرعه پرورش بوقلمون در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در مزرعه پرورش بوقلمون در هر دوره پنج‌هزار و 500 قطعه تولید داریم‌. رئیس جهاد کشاورزی شهرستان لالی ادامه داد: جمعیت دام سبک و سنگین، سنتی و صنعتی اکنون به 200 هزار رأس رسیده است؛ درحالی‌که این میزان قبل از انقلاب تنها دو هزار رأس بوده است‌.

سلطانی همچنین گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی میزان شاغلان در بخش کشاورزی کم‌تر از 200 نفر بود؛ اما اکنون این میزان به چهار هزار و 760 نفر در شهرستان لالی رسیده است‌.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان لالی با بیان این‌که درآمد بیش‌تر مردم این شهرستان از طریق کشاورزی تأمین می‌شود، عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک‌هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان لالی به سیستم نوین آبیاری مجهز شده است‌.

وی بابیان این‌که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی میزان تولیدات محصولات کشاورزی کم‌تر از 200 تن بوده است، خاطرنشان کرد: این درحالی است که این میزان اکنون به 40 هزار تن رسیده است‌.

سلطانی همچنین عنوان کرد: توسعه کشت غلات و دانه‌های روغنی اکنون به‌صورت مکانیزه و به‌روز در شهرستان لالی در حال انجام است‌.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان لالی با بیان این‌که ضریب مکانیزاسیون شهرستان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی صفر بوده است، تصریح کرد: اکنون ضریب مکانیزاسیون شهرستان لالی به بیش از 9 دهم درصد رسیده است‌.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 250 تراکتور، پنج‌دستگاه کمباین و 150 نوع انواع ادوات کشاورزی در شهرستان لالی وجود دارد که همه از طریق تسهیلات بانکی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است‌.

سلطانی گفت: بانک‌ها در زمینه کشاورزی به کشاورزان بسیار کمک کردند؛ چراکه این شهرستان به لحاظ آب و هوایی ظرفیت مطلوبی برای کشاورزی دارد، بنابراین می‌توان با توجه به ظرفیت‌های موجود تولید را هم افزایش داد، ضمن این‌که مردم این شهرستان به کشاورزی علاقه‌مند هستند‌.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان لالی به اجرای اقتصاد مقاومتی در راستای فرمایش مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: جهاد کشاورزی شهرستان لالی فرمایش مقام معظم رهبری را به‌خوبی به مرحله اجرا رسانده است‌.

سلطانی گفت: در زمینه به‌زراعی قبل از انقلاب میزان عملکرد در هر هکتار 300 کیلو بود؛ اما اکنون این میزان در هر هکتار به سه‌تن رسیده است و توانسته‌ایم میزان عملکرد را در هکتار افزایش دهیم‌.

*پیشرفت چشمگیر شهرستان لالی در صنعت مرغداری

وی ادامه داد: در زمینه تولید گوشت سفید و صنعت مرغداری نیز پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم؛ تولیدات گوشت سفید در شهرستان لالی افزایش یافته است و در صنعت مرغداری نیز اکنون عملکرد مطلوبی داریم‌.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان لالی گفت: عملکرد مناسبی هم در توسعه دانه‌های روغنی داشته‌ایم؛ چراکه زمانی میزان عملکرد ما صفر بود، اما اکنون به میزان قابل‌توجهی رسیده است‌.

سلطانی خاطرنشان کرد: صنعت زنبورداری در شهرستان لالی پیشرفت خوبی داشته است‌. وی به مهم‌ترین دستاوردها در این شهرستان طی پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون اشاره کرد و گفت: در تمامی بخش‌های کشاورزی تولیدات خوبی داشته‌ایم؛ مهم‌ترین دستاورد، افزایش میزان تولیدات در بخش کشاورزی بوده است‌.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان لالی تصریح کرد: بیکاری را در این شهرستان به‌خوبی پوشش داده‌ایم؛ زیرساخت‌ها برای پیشرفت به‌خوبی فراهم شد، ضمن این‌که بانک‌ها تسهیلات کم‌بهره‌ای به کشاورزان داده‌اند که این امور دستاوردهای مهمی در زمینه کشاورزی است‌.

گفتنی است، لالی از شهرهای لرنشین استان خوزستان است‌.

گزارش از شیما معتمدمنفرد

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =