اراضی

رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان گفت که مقدمات تجهیز 15 هزار هکتار از اراضی فراهم شده است.

حسین جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، در گفت‌وگو با روسنا (روستانیوز) اظهار داشت: در حال حاضر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت‌الهی و مبتنی‌بر علم و درایت حاکم است‌‌.

جعفری یادآور شد: اجتناب از سیاست‌زدگی به‌معنای ارجحیت منافع و مصالح ملی بر منافع فردی و جناحی از دیگر شاخصه‌های مدیریت جهادی است‌‌. مدیریت جهادی غایت خود را اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه می‌بیند و کارگزار اجرایی تحقق شعار «الگوی ایرانی‌ـ اسلامی در پیشرفت» است‌‌.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ادامه داد: توجه به مدیریت داوطلبانه و بی‌منت، تحول‌آفرین، پویا و انعطاف‌پذیر از دیگر مؤلفه‌هایی است که در بحث مدیریت جهادی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است‌‌.

وی در ادامه اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان را در راستای اجرای صحیح مدیریت جهادی ذکر کرد و افزود: برگزاری همایش‌های فرهنگ و مدیریت جهادی در استان و شهرستان‌ها، معرفی طرح‌ها و پروژه‌های شاخص سازمان مثل انتقال ژن چند قلوزایی به گوسفند نژاد افشاری، تألیف پیوست فرهنگی براساس شعار هر سال از جمله دستاوردهای بخش کشاورزی استان است‌‌.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به مهم‌ترین دستاوردهای مجموعه تحت مدیریت کشاورزی استان افزود: با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در تأمین غذای مردم و وظیفه‌مندی این سازمان در تولید محصولی کافی و سالم با حفظ محیط‌زیست، در این مجموعه سعی شده، میزان نیل به اهداف مدنظر و دستاوردهای بخش کشاورزی استان زنجان با اتکا به نهادینه شدن فرهنگ و مدیریت جهادی با پرداختن به سیاست‌ها و اولویت‌های کاری سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، به تفکیک زیربخش‌های مختلف سازمانی تبیین شود‌‌.

جعفری در ادامه دستاوردهای مدیریت بهینه مصرف آب را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با توجه به اهمیت و اولویت‌کاری سازمان جهاد کشاورزی درباره صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی، بیش از 19 هزار و 250 هکتار از اراضی استان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده و مقدمات تجهیز 15 هزار هکتار از اراضی دیگر تا پایان سال 1397 نیز فراهم شده است‌‌.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: اجرای حدود یک‌هزار و 600 هکتار شبکه آبیاری فرعی در پایاب سد کینه‌ورس، انتقال آب و اجرای شبکه آبیاری 83 هکتار از اراضی پایاب سد توده بین و اجرای 247 کیلومتر لوله‌گذاری، از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید در بخش آب بوده که در کنار این پروژه‌ها، عملیات احداث 29 کیلومتر کانال عمومی آبیاری و احیاء و مرمت 34 رشته از قنوات استان نیز به پایان رسیده است‌‌. در راستای افزایش بهره‌وری مصرف آب، کشت ارقام گندم و لوبیا با نیاز آبی پایین، کشت نشایی و رعایت ترکیب کشت، توسعه‌یافته و توامان نسبت به کاهش سطح زیرکشت محصولات با مصرف آبی بالا در استان مثل هندوانه و سیب‌زمینی و ..‌. اقدام و با اجرای عملیات آبخوان‌داری و پروژه‌های پخش سیلاب، سالانه بیش از 18 میلیون مترمکعب آب به سفره‌های آب زیر زمینی تزریق شده است‌‌.

جعفری در ادامه تولید محصولات کشاورزی با حداقل مصرف سموم و سعی در تولید پایدار و عرضه محصول سالم را از اولویت‌های بخش کشاورزی استان اعلام کرد و گفت: در این راستا اقداماتی نظیر پوشش 115 هزار هکتار از اراضی استان به مدیریت تلفیقی آفات، کنترل آفت سن گندم در سطح بیش از 25 هزار هکتار از مزارع گندم و کاهش میانگین سن‌زدگی گندم به 2/0 درصد، کنترل حمله ملخ مراکشی به مزارع شهرستان طارم با پایش بیش از 30 هزار هکتار از اراضی و مراتع و مبارزه و کنترل در سطح 13 هزار هکتار در سال جاری صورت گرفته است‌‌.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ادامه داد: استان زنجان همچنین در مدیریت مطلوب و علمی آفت مگس زیتون در سه سال اخیر حائز کسب رتبه ممتاز کشوری شده و با اصلاح روند صدور مجوز فروشگاه‌های سموم کشاورزی و نظارت جدی بر فعالیت‌های آن‌ها، در سال‌های اخیر از نظر کنترل فروشگاه‌های سموم از وضعیت نارنجی به وضعیت سبز (رده مطلوب) رسیده است‌‌.

جعفری درباره دستاوردهای مکانیزاسیون کشاورزی استان زنجان گفت: در راستای عینیت بخشیدن به توسعه کشاورزی مکانیزه که از جمله اهداف عالیه این سازمان است، در سال 1397 شاخص ضریب مکانیزاسیون به 83/1 اسب بخار در هکتار ارتقاء یافته که منجر به کسب رتبه دوم در کشور شده و برای رسیدن به این هدف، اقدام به تأمین بیش از سه‌هزار و 947 دستگاه تراکتور110 دستگاه کمباین و شش‌هزار و 370 دستگاه انواع ادوات دنباله‌بند از محل خط اعتباری مکانیزاسیون شده است‌‌.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: از دیگر اقدامات این بخش می‌توان به تهیه ماشین‌های نوین، مانند بذرکار و کمباین برداشت غلات با ریزش کم‌تر از دو درصد (برای نخستین‌بار در کشور)، سامانه ضدسرما و ضدتگرگ، دستگاه گراویته بذر، بذرکارهای ریز دانه‌کار کلزا اشاره کرد که به کسب رتبه برتر کشوری در طرح تجهیز شرکت‌های شبکه مکانیزاسیون، طرح پلاک‌گذاری و ارتقای درجه مکانیزاسیون گندم دیم منجر شده است‌‌.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =