تولیدد مرغ

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی تهران گفت: مسئولان باید ابتدا شرایط بازار داخلی را به سامان برسانند و بعد از آن به فکر سود ناشی از صادرات باشند؛ تا زمانی که بازار داخلی منظم نشود، صادرات به ضرر مرغداران است.

برزو بی‌غم، در گفت وگو با خبرنگار روسنا (پایگاه خبری روستانیوز)، با اشاره به اینکه قیمت مرغ بر اساس میزان عرضه و تقاضا در بازار تغییر می‌کند، عنوان کرد: ایران ظرفیت تولید سه میلیون مرغ در سال را دارد و مسئولان باید موانع تولید را برطرف کنند اما در مقابل شرایط به گونه‌ای تغییر می کند که تولید مرغ در کشور کاهش می یابد؛ در نتیجه قیمت مرغ در بازار داخلی افزایش می یابد.

وی ادامه داد: این در حالی‌ است که سود ناشی از فروش مرغ برای مرغداران بسیار اندک است و در حدی‌ است که مرغداران به مرز ورشکستگی می رسند. قیمت فروش هر مرغ برای مرغداران حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار و ۸۰۰ تومان است. اما قیمت نهاده‌ها، قیمت جوجه‌های یک روزه، سویا و ذرت تا ۲.۵ برابر افزایش قیمت داشته‌ است.

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی تهران با انتقاد بر نادیده گرفتن مرغداران به عنوان تولیدکنندگانی که در چرخه اقتصادی، اشتغالزایی و قدرت سیاسی نقش دارند، گفت: هزینه‌های جاری برای مرغداران بالاست و دستگاه‌های نظارتی مسئولیت خود را به درستی ایفا نمی‌کنند و در برخی مواقع نادیده گرفته می‌شوند.

بی غم ادامه داد: قیمت مرغ در کشتارگاه و آنچه که در مغازه‌ها به فروش می‌رسد تفاوت چشمگیری دارد و نبود نظارت کافی باعث می‌شود بین قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار و آنچیزی که در بازار به مصرف کننده عرضه می‌شود در حالی مغایر باشد که در این چرخه تولیدکنندگان مرغ جایگاهی ندارند.

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی تهران همچنین به آزاد شدن صادرات مرغ اعتراض کرد و براساس بی‌نظمی‌های موجود در بازار مرغ گفت که مسئولان باید ابتدا شرایط بازار داخلی را به سامان برسانند و بعد از آن به فکر سود ناشی از صادرات باشند؛ تاز مانی که بازار داخلی منظم نشود صادرات به ضرر مرغداران است.

وی ممنوعیت واردات را اتفاق خوبی عنوان کرد و گفت: در این شرایط نابسامان شاید ادامه ممنوعیت واردات مرغ عاقلانه باشد چراکه هدف صادرکنندگان در بازار بین‌المللی از بین بردن صنعت و تولید کشورهای هدفی‌ است که مرغ و یا دیگر محصولات در هر حوزه‌ای را وارد می‌کنند.

بر این اساس، قیمت مرغ روز گذشته 1 دی ماه سال 97 در بازار به ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان رسید این در حالی که بر اساس قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار مرغ باید با قیمت ۹ هزار و 800 تومان عرضه شود. 

البته امروز 2 دی ماه سال 97 هم بر اساس اعلام اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در تهران به 14 هزار و 300 تومان رسید که با قیمت جدید 9 هزار و 800 تومان ستاد تنظیم بازار فاصله زیادی دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =