برنج

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: زمانی که برنج ایرانی کیلویی 16 تا 20 هزار تومان عرضه شود طبیعی‌ است جایگاهی در سبد خانوار ایرانی نداشته باشد چراکه قدرت خرید مردم این امکان را فراهم نمی‌کند.

برخی از کارشناسان معتقدند اینکه گفته می‌شود "کاهش واردات برنج از تولیدکننده داخلی حمایت می‌کند" باور غلطی‌ است، در صورتیکه ماجرا آن‌طور که به نظر می‌رسد نیست. موضوع این است که بازار برنج ایرانی و سهم برنج خارجی در کشور کاملاً متفاوت است و واردت نشدن برنج نه تنها کمکی به رونق بازار داخلی نمی‌کند، بلکه تنها جنبه روانی پیداکرده و سبب افزایش قیمت برنج ایرانی می‌شود، زیرا این‌طور به نظر می‌رسد که برنج کم است و ناهماهنگی میان عرضه و تقاضا به وجود می‌آید و همین مسأله قیمت برنج داخلی را بالا می‌برد؛ یعنی دلالی که از کشاورز برنج را خریداری کرده، آن را گران‌تر به دست مصرف‌کننده می‌رساند؛ با این وضعیت کشاورز از این افزایش قیمت بهره مند نمی‌شود و باز هم سود به جیب دلال سرازیر می‌شود.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت وگو با خبرنگار روسنا (پایگاه خبری روستانیوز)، با انتقاد به گفته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که با اعلام برخی آمارها از میزان تولید و مصرف برنج در کشور اعلام کرده بود نیازی به واردات برنج وجود ندارد، عنوان کرد: صحبت‌های نماینده مجلس در مورد لغو ممنوعیت واردات برنج غیرمنطقی‌ است چراکه به نظر می‌رسد وی در مورد مناسبات بازار اطلاعاتی ندارد. تا به امروز 990 هزار تن برنج وارد شده است. دلیل شرایط نامناسب افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار داخلی ناهماهنگی میان عرضه و تقاضاست و تا زمانی که این رابطه به تناسب نرسد قطعا قیمت برنج ایرانی هم در بازار داخلی کاهش نمی‌یابد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج معتقد است افزایش خرید تضمینی برنج از شالیکاران و حذف واسطه‌ها در ورود برنج به بازار می‌تواند از عوامل اصلی کاهش قیمت برنج ایرانی در بازار داخل باشد و زمانی که برنج ایرانی کیلویی 16 تا 20 هزار تومان عرضه شود طبیعی‌ است جایگاهی در سبد خانوار ایرانی نداشته باشد چراکه قدرت خرید مردم این امکان را فراهم نمی‌کند.

کشاورز با اشاره به سهم برنج ایرانی و برنج خارجی در کشور گفت: در مورد گرانی برنج ایرانی در بازار داخلی باید به قیمت، کیفیت، سهم کشاورز و سهم بازار توجه شود. بارها اعلام کرده‌ام ممنوعیت واردات برنج کمکی به تنظیم قیمت و عرضه برنج در بازار نخواهد کرد. برنج ایرانی به دلیل نبود رقیب در بازار با قیمت بالا عرضه می‌شود در حالی که کشاورزان با کمترین قیمت، برنج خود را به دلالان می فروشند و این امر منجر به قوی شدن روز به روز دلالان و ضعیف شدن کشاورزان می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه امسال هیچ قاچاقی در واردات برنج صورت نگرفته است، توضیح داد: تا سال گذشته و قبل از آنکه قیمت دلار به 15 هزار تومان برسد امکان قاچاق برنج وجود داشت، آمارهای واقعی از میزان برنج وارداتی در کشور وجود نداشت و به دلیل حجم بالای برنج وارداتی نوسان قیمت به دلیل عرضه بالا طبیعی بود. اما در حال حاضر با توجه به قیمت دلار در بازار آزاد هیچ قاچاقی صورت نگرفته است در نتیجه آمارهای اعلام شده در مورد واردات برنج واقعی‌ است.

کشاورز گفت: ترزیق قطره‌چکانی ارز دولتی (ارز چهار هزار و 200 تومانی) از سوی وزارت جهاد کشاورزی که وظیفه امنیت غذایی کشور را بر عهده دارد، باعث شده تا برنج‌های خریداری شده از گمرک خارج نشود. در حال حاضر در انتظار اعتبار دولتی هستیم تا برنج‌های خریداری شده از گمرک ترخیص شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =