کد خبر: 40984
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۸
راه‌اندازی پرتودهی محصولات کشاورزی در اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از راه‌اندازی پرتودهی محصولات کشاورزی در این استان خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، نوبخت اژدری گفت: استان اردبیل از قطب‌های مهم کشاورزی در کشور است که در تولید و تامین امنیت غذایی نقش بسزایی دارد به طوری که سالانه حدود ۴ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید می‌کند و ۴ درصد از تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در راستای تحقق اهداف شعار امسال با عنوان "جهش تولید با مشارکت مردم"؛ یکی از برنامه‌ها با اولویت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، تامین امکانات زمین، توافق سازمان جهاد کشاورزی استان با سازمان انرژی اتمی مبنی بر استقرار مرکز فناوری هسته‌ای در استان اردبیل به منظور بهره‌گیری در بخش کشاورزی بوده که در روزهای آتی به بهره‌برداری می‌رسد و استان‌های همجوار اردبیل هم از این فناوری بهره‌مند خواهند شد.

اژدری عنوان کرد: تکنیک‌های هسته‌ای در بخش کشاورزی به سه گروه تکنیک‌های پرتودهی، ردیابی و تجزیه به روش فعال‌سازی تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: پرتودهی هسته‌ای شامل کنترل حشرات و آفات، جلوگیری از جوانه‌زنی برخی محصولات کشاورزی مانند پیاز و سیب‌زمینی با استفاده از پرتو گاما است و این زمان را به کشاورزان می‌دهد تا بازاریابی کرده و نسبت به صادرات اقدام کنند، همچنین کاهش ضایعات را به دنبال خواهد داشت.

گفتنی است؛ پرتودهی یک فرآیند فیزیکی است که با استفاده از پرتوهای گاما و الکترون به نابود کردن باکتری‌های بیماری‌زا در مواد غذایی و محصولات کشاورزی می‌پردازد، این روش بهبود معیارهای بهداشتی و کیفیتی مواد غذایی را فراهم می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =