کد خبر: 40697
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
افزایش بهره‌وری تولید با تقویت مراکز جهاد کشاورزی

رییس ستاد ساماندهی و پشتیبانی مراکز جهاد کشاورزی، بر تقویت این مراکز به عنوان سرپنجه‌های تولید در افزایش بهره‌وری و دستیابی به امنیت غذایی تاکید کرد.

به گزارش روستانیوز به نقل موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، هوشنگ محمدی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی در دومین نشست ستاد ساماندهی و پشتیبانی مراکز جهاد کشاورزی که با حضور معاون وزیر در سازمان تات و معاون امور باغبانی در سازمان آموزش و ترویج برگزار شد، گفت: هدف ما تقویت مراکز خدمات جهاد کشاورزی به عنوان سرپنجه‌های تولید است که با تشکیل این ستاد محقق خواهد شد.

وی افزود: برای پیشبرد بهتر اهداف بخش کشاورزی باید از ظرفیت‌های موجود در بخش و همچنین از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم، در این راستا علاوه بر استفاده از ظرفیت تحقیقات و ترویج، باید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد.

رییس ستاد ساماندهی و پشتیبانی مراکز جهاد کشاورزی به تأکید وزیر جهاد کشاورزی بر حضور مروجان و محققان در عرصه اشاره و خاطرنشان کرد: در سال آینده، باید اعضای هیات علمی در قالب مروجان و محققان در مراکز خدمات کشاورزی مستقر شده و ضمن قرار گرفتن در پهنه فعالیت‌ها، مشکلات و مسایل را به صورت مستقیم رصد کرده راهنمایی‌ها، اقدامات و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند، در این زمینه نیاز به یک کار انقلابی و جهادی است تا به نتایج مطلوب مورد نظر دست یابیم.

برنامه مدون برای آموزش و ترویج مراکز جهاد کشاورزی طراحی شود

معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این نشست، به تأکید وزیر جهاد کشاورزی بر بحث آموزش و ترویج اشاره کرد و گفت: نقطه ثقل مراکز خدمات جهاد کشاورزی بحث آموزش و ترویج است و تمرکز باید در این حوزه باشد.

خیام‌نکویی افزود: باید یک برنامه مدون برای آموزش و ترویج مراکز جهاد کشاورزی طراحی شود که در این زمینه از مزارع نوآور بهره‌ور می‌توان استفاده کرد.

وی افزود: در بخش آموزش و ترویج، خدماتی که امکان واگذاری به تشکل‌ها را دارد را با ذکر موضوع و نوع خدمت می‌توان در یک شیوه‌نامه تدوین کرد.

معاون وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: ابتدا خدمات کم‌اهمیت‌تر واگذار شود، برای این منظور برخی از مجموعه‌های بخش خصوصی به صورت پایلوت انتخاب و قسمتی از وظایف آموزش و ترویج به آنها محول شود؛ سپس نتایج کار پایش و ارزیابی شود.

رییس سازمان تات، مهم‌ترین ماموریت مراکز جهاد دهستان‌ها را امر بهره‌وری دانست و گفت: ما متولی امنیت غذایی و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی هستیم، بنابراین فرماندهی مراکز خدمات جهاد کشاورزی نیز باید در دست ما باشد.

دستیابی به امنیت غذایی با مشارکت مراکز جهاد کشاورزی میسر است

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست بر اهمیت مراکز خدمات جهاد کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: دستیابی به امنیت غذایی بدون مشارکت مراکز خدمات جهاد کشاورزی امکان‌پذیر نخواهد بود.

مهدی برومندی افزود: مراکز جهاد کشاورزی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و دیده شوند و بدین منظور در نظر گرفتن مسایل انگیزشی به کارکنان این مراکز خدمات می‌تواند در تشویق آنها به انجام امور کمک‌رسان باشد.

لزوم راه‌اندازی شبکه مدیریت دانش، بازسازی و تجهیز مراکز جهاد کشاورزی

معاون سازمان تات و رییس موسسه آموزش و ترویج نیز در این نشست به اهمیت مراکز جهادکشاورزی اشاره کرد و گفت: پایگاه‌های ما در استان‌ها، مراکز خدمات دهستان‌ها هستند، بنابراین برای رسیدن به اهداف بخش کشاورزی باید امکانات و اعتبارات مورد نیاز آنها دیده شود.

قاسمی ضمن اشاره به ماده ۵۹ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور، بازسازی و تجهیز مراکز دهستان‌ها را تکلیف وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: به منظور توانمندسازی تولیدکنندگان و ایجاد بستر مناسب برای انتقال دانش روز و یافته‌های تحقیقاتی نیاز به راه‌اندازی شبکه مدیریت دانش، بازسازی و تجهیز مراکز جهاد کشاورزی در قالب طرح نظام نوین ترویج است، بنابراین تجهیز مراکز دهستان‌ها به لحاظ خودرو و سایر امکانات باید در اولویت باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =