کد خبر: 40674
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
13.5 میلیون سالمند در افق 1410

در سال ۱۴1۰ بالغ‌بر 15 درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و در ۲۰ سال آینده از هر پنج ایرانی یک نفر سالمند خواهد بود.

به گزارش روستانیوز، رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با بیان این مطلب در پنجمین همایش ملی سالمندی با محوریت «دکتر حکیم‌زاده» که در سالن همایش‌های مرکز آموزشی و درمانی پورسینای رشت برگزار شد، گفت: در حال حاضر جمعیت سالمند کشور بالغ‌بر هفت میلیون نفر است.

احمد موذن‌زاده افزود: جمعیت سالمندی ایران نسبت به کل جمعیت کشور در سال ۱۴۱۰ به ۱۵ درصد و در سال ۱۴۲۰ به ۲۰ درصد می‌رسد.

وی با اعلام اینکه در ۲۰ سال آینده از هر پنج ایرانی یک نفر سالمند خواهد بود، افزود: نرخ رشد کلی جمعیت کشور سالانه ۱.۶ درصد و نرخ رشد جمعیت سالمند حدود ۲.۵ درصد است.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با بیان اینکه تغییرات فیزیولوژیک و استهلاک فیزیکی، روحی و روانی، کاهش قدرت عضلات، محدودیت‌های حرکتی و بیماری‌های ناتوان‌کننده در دوران سالمندی وجود دارد، اضافه کرد: افزایش طول عمر کافی نیست بلکه کیفیت زندگی و اثربخشی سالمند در عرصه‌های مختلف فردی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی اهمیت بیشتری دارد.

موذن‌زاده با بیان اینکه بیماران سالمند ممکن است مشکلات همزمان اسکلتی – عضلانی، نورولوژیک، قلبی – عروقی و روحی – روانی داشته باشند، خاطرنشان کرد: ایجاد تعادل بین مشکلات مدیکال، بازتوانی، اقتصادی، روحی و اجتماعی بسیار ضروری است.

وی رویکرد مطلوب برای یک فیزیوتراپیست در حوزه سالمندی را بیوسایکوسوشال دانست و گفت: اثرات بیولوژیک سالمندی میزان ترمیم‌پذیری سیستم‌های مختلف بدن را کاهش داده و هدف ما به دست آوردن بیشترین میزان عملکرد و استفاده حداکثری از توانایی‌های بالقوه است.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با اعلام اینکه حداقل ۲۰ درصد سالمندان طی یک سال به‌دنبال شکستگی لگن به دلایل مختلفی فوت می‌کنند، تصریح کرد: ۸۰ درصد بیماران سالمند پس از شکستگی لگن به سطح فعالیت عملکردی قبلی برنمی‌گردند.

احمد موذن‌زاده، ورزش‌درمانی جهت بهبود هماهنگی، قدرت و استقامت عضلات، انعطاف‌پذیری، جابجایی وزن و تعادل سالمندی را در این‌باره مؤثر دانست.

بنابر اعلام گیل وبدا، سالمندی در جهان به دوره بالای ۶۰ سال اشاره دارد و بنابراین بخش پایانی چرخه حیات انسان است.

در حال حاضر ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند و به اذعان کارشناسان جمعیت، سرعت دو و سه برابر شدن جمعیت سالمندی در کشور نگران‌کننده است.

پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۳۰، ایران حداقل سه برابر جمعیت فعلی، سالمند داشته باشد و بر این اساس می‌طلبد آمادگی در نگهداری، حمایت، درمان و خدمات توانبخشی به این جمعیت قابل توجه، بیشتر شود.

گفتنی است، بیشترین سهم سالمندی در کشور مربوط به استان گیلان و کمترین سهم سالمندی مربوط به استان سیستان و بلوچستان است و توجه به بهداشت سالمندان و حمایت از آنها در کنار توجه به موضوع جوانی جمیعت و فرزندآوری راهبردی اساسی کشور در پنجره فرصت است.

آموزش اقدامات پیشگیرانه از آسیب، اختلالات ارتوپدیک، نورولوژیک، قلبی عروقی، سیستم تنفسی، کف و لگن، روماتولوژی و پوکی استخوان در سالمندان با محوریت تکنولوژی‌های نوین در بازتوانی و فیزیوتراپی سالمندان ازجمله محورهای قابل گفت‌وگو و تبادل نظر اساتید در پنل‌های تخصص همایش ملی سالمندی «دکتر حکیم‌زاده» بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =