روستا آباد در پایتخت

نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان و عشایر با عنوان «نمایشگاه روستا آباد» از ۱۲ تا ۱۸ مهرماه در مصلای بزرگ تهران برگزار می شود.

به گزارش روستانیوز، هدف از برگزاری نمایشگاه روستا آباد رونق تولید و آشنایی با تولیدات روستائیان و عشایر است که تولیدکنندگان برتر روستایی و عشایری در حدود هزارو ۲۰۰ غرفه محصولات خود را عرضه می‌کنند و گروه‌های هنری آئینی روستایی و عشایری نیز برنامه‌های خود به اجرا می‌گذارند.

بیش از هزار تولید کننده برتر روستایی و عشایری در این نمایشگاه حضور دارند و محصولات خود را بدون واسطه و با قیمتی مناسبت در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

سید امیر حسین مدنی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم هم در این زمینه گفت: معاون اول رئیس جمهور در افتتاحیه این نمایشگاه حضور خواهند داشت و مراسم روز روستا نیز با حضور رئیس جمهور در محل همین نمایشگاه برگزار می‌شود که طی آن شکرانه بهره برداری از حدود ۳۰ هزار طرح عمرانی در دل روستاها که ظرف دو سال گذشته انجام شده است و همچنین ۲ هزار طرح اقتصادی که در این روز در روستاها به بهره برداری می‌رسد، انجام خواهد شد.

راه اندازی ۵۰۰ بازار روستایی در مسیرهای پر تردد گردشگری کشور

مدنی ادامه داد: ۶۷۰ هزار شغل در روستاها در همین مسیر ایجاد شده و این شغل‌ها مربوط به روستاها و آبادی‌هایی است که باید مورد توجه قرار می‌گرفتند و امروز نیز از طریق سامانه رصد وزارت رفاه قابل رصد است.

قطعا یکی از پارامترهای رونق تولید روستایی بازار است که نقش کلیدی در این حوزه دارد. بر همین اساس این موضوع در قالب طرحی با عنوان راه اندازی ۵۰۰ بازار روستایی که در مسیرهای پر تردد گردشگری کشور احداث می‌شود، دنبال خواهد شد؛ اما این مهم نیازمند یک شروع ملی در ابعاد ملی بود.

تولیدات روستاییان با حذف واسطه‌ها با قیمتی مناسب به دست مردم می‌رسد

به گفته وی، در این شرایط همزمان با روز روستا در ۱۵ مهر ماه تصمیم گرفته شد تولیدات روستاییان با حذف واسطه‌ها با قیمتی مناسب به دست مردم برسد.

بر همین اساس از ۱۲ الی ۱۸ مهر ماه سال جاری رویداد بزرگ نمایشگاهی که عرضه محصولات روستایی و عشایری در آن صورت خواهد گرفت با عنوان نمایشگاه «روستا آباد» برگزار خواهد شد.

این نمایشگاه با حضور بیش از ۱۰۰۰ تولید کننده برتر روستایی به همراه گروه‌های آئینی روستایی از ساعت ۱۰ صبح الی ۲۰:۳۰ شب در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقمندان خواهد بود. قطعا این نمایشگاه شروع یک رویداد سراسری برای شناساندن بازار روستاییان و عشایر کشور به عموم مردم و رونق تولید آنان خواهد بود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه اگر روستای آباد داشته باشیم قطعا ایران آباد خواهیم داشت و روستا هنگامی آباد خواهد بود که مولد باشد، افزود: برگزاری این نمایشگاه می‌تواند نقطه شروع پر قدرتی باشد.

این نمایشگاه از تهران آغاز بکار کرده است به این دلیل که ابعاد اطلاع رسانی، جمعیتی و ملی به خوبی مورد توجه قرار گیرد.

در این نمایشگاه ۱۰۰۰ غرفه از ۳۰ استان کشور کار خود را آغاز خواهند کرد.

این در حالیست که بیش از ۲۰۰۰ غرفه دار در سامانه ما ثبت نام کردند که از میان آنها ۱۰۰۰ غرفه در نمایشگاه انتخاب و برپا خواهد شد.

اجرای نمایش‌های آئینی در ایستگاه‌های مترو برای ترغیب مردم برای حضور در نمایشگاه

وی در تشریح اقدامات ویژه نمایشگاه عرضه محصولات روستایی و عشایری، گفت: در این نمایشگاه برپایی ۵۰ غرفه ویژه مجموعه‌های مردمی و جهادی فعال در حوزه اشتغال روستایی را شاهد خواهیم بود.

همچنین نزدیک به ۳۵ غرفه ویژه با شکل و شمایل عشایری در محوطه صحن مصلی برپا خواهد شد.

اجرای مراسمات آئینی و محلی، اجرای بازی‌های بومی محلی و ویژه برنامه‌های ورزش محلی و معرفی قومیت‌ها نیز در این نمایشگاه انجام خواهد شد.

از روز گذشته نیز ۲۰ گروه آئینی شامل موسیقی آئینی از ۲۰ استان کشور وارد تهران شدند و در حال حاضر درون ایستگاه‌های مترو بحث نمایش آئینی را با هدف ترغیب مردم برای حضور در این نمایشگاه دنبال می‌کنند.

در این نمایشگاه برای کودکان نیز فضاهای ویژه‌ای در نظر گرفته شده و برپایی نمایشگاه عکس و اکران فیلم مرتبط با روز روستا در محل نمایشگاه برای معرفی دستاوردهای روستاییان و عشایر انجام خواهد شد.

دبیر شورای عالی جهاد سازندگی ادامه داد: در این نمایشگاه همکاری بسیار خوبی با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته به شکلی که شبکه پویا در نمایشگاه مستقر خواهد شد و یک ساعت برنامه زنده خواهد داشت و از سوی دیگر شبکه یک سیما نیز در نمایشگاه حضور دارد و در قالب برنامه‌های زنده گزارش‌هایی را از سطح نمایشگاه پخش خواهد کرد. شبکه افق نیز در نمایشگاه حضور دارد و رادیو موج ۹۴ نیز مختص روز روستا به مدت دو روز پخش برنامه‌ها را دنبال خواهد کرد.

وی ادامه داد: استقبال خوبی از برگزاری این نمایشگاه انجام شده، بر همین اساس در گام دوم این نمایشگاه در شهرستان‌ها و استان‌های دیگر برگزار خواهد شد تا همین امر به تحقق راه اندازی ۵۰۰ بازارچه روستایی در نقاط پر تردد منجر شود.

البته در گام اول در مجتمع‌های بین راهی به صورت فعال و مختص عرضه محصولات روستایی موضوع برپایی این بازارچه‌ها دنبال خواهد شد.

عرضه مستقیم محصولات و ارتباط مردم با تولید کنندگان روستایی از اهداف نمایشگاه

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با تاکید بر اینکه عرضه مستقیم محصولات و ارتباط مردم با تولید کنندگان روستایی یکی از بزرگترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است، افزود: در این نمایشگاه که افتتاحیه آن با حضور معاون اول رئیس جمهور انجام خواهد شد مراسم روز روستا نیز با حضور رئیس جمهور در محل همین نمایشگاه برگزار می‌شود که طی آن شکرانه بهره برداری از حدود ۳۰ هزار پروژه عمرانی در دل روستاها که ظرف دو سال گذشته انجام شده است و همچنین ۲۰۰۰ طرح اقتصادی که در این روز در روستاها به بهره برداری می‌رسد، انجام خواهد شد.

شهر تهران رنگ و شکل روستایی می‌گیرد

به گفته مدنی، در جریان برگزاری این نمایشگاه تولید ۲۰ فیلر یک دقیقه‌ای منتخب از میان ۴۰ سوژه برتر و پخش در رسانه ملی و همچنین حضور کارشناسان روستایی و عشایری در یک هفته به صورت سراسری در هر استان انجام خواهد شد.

همچنین با همکاری شهرداری تهران تبلیغات بصری و فضاسازی در مترو و سطح شهر تهران انجام می‌شود و به این ترتیب شهر رنگ و شکل روستایی می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه برگزاری جشنواره مجازی عکاسی روستاآباد و پویش «روستای من» ویژه کودکان از شبکه نهال و شاد انجام خواهد شد.

مدنی تاکید کرد: غرفه‌های حاضر در نمایشگاه ارزیابی خواهند شد و تا سقف یک میلیارد تومان برای ۱۰۰ غرفه منتخب در جهت رشته آنها، تسهیلات در نظر گرفته می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =