کد خبر: 40459
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
عمارت پر رمز و راز ماکو

عمارت پر رمز و راز ماکو، روستای باغچه جوق، در جوار شهر ماکو و در ۲ کیلومتری جنوب غربی جاده ترانزیتی ماکو- بازرگان واقع شده است.

عمارت پر رمز و راز ماکو، روستای باغچه جوق، در جوار شهر ماکو و در ۲ کیلومتری جنوب غربی جاده ترانزیتی ماکو- بازرگان واقع شده است. شهرت این روستا به خاطر کاخ قدیمی با شکوهی است که در محوطه ای بسیار وسیع به مساحت حدود ۱۱ هکتار واقع شده است.

به گزارش روستانیوز، کاخ باغچه جوق در اواخر دوره قاجاریه( ۱۳۱۳ الی ۱۳۲۴ ه.ق) در دو طبقه به دستور تیمور تیموری، معروف به اقبال السلطنه ماکوئی، یکی از حکام مقتدر وقت و از سرداران مظفرالدین شاه ساخته شد. ویژگی‌های منحصر به فرد این کاخ آنقدر چشمگیر بود که دولت پهلوی در سال ۱۳۵۳ آن را خریداری کرد و بعد از تعمیرات ضروری و رفع خطر از آن برای بازدید عمومی آماده اش کرد و نام کاخ موزه را برآن گذاشت.

عمارت پر رمز و راز ماکو

استخر و باغی زیبا و چشم نواز
استخر بزرگ باغ که جوی آبی از آن به قسمت‌های مختلف باغ جاری است، اولین تصویری است که گردشگر به محض ورود به باغ می‌بیند. بعد از آن، ساختمان با ابهت کاخ، بازدید کننده را جذب این بنای با شکوه دو طبقه می‌کند. نمای خارجی بنا با مجسمه‌های گچی پوشیده شده که سردرها و نرده‌های گچی لبه بام را زینت داده‌اند.

عمارت پر رمز و راز ماکو

سقفی مزین به نقاشی‌های زیبا
در طبقه اول این کاخ پرشکوه، سالن ناهارخوری را می‌بینیم که اتاق سبز نیز نامیده می‌شود. سقف این سالن مزین به نقاشی‌های زیبایی است که در نیمی از آن می‌توانید نقاشی‌های مربوط به سفره ایرانی و مردان ایرانی را تماشا کنید . در نیمه دیگر، غذاهای اروپایی و مردان و زنان فرنگی به زیبایی تصویر شده‌اند.

عمارت پر رمز و راز ماکو

تالار آیینه
بخش دیگری از بنا که به سالن ناهارخوری نیز متصل است، سالن انتظار و محل پذیرش ملاقات‌های رسمی است. بدون شک یکی از زیباترین بخش‌های داخلی این کاخ، حوضخانه یا تالار آیینه آن است که در واقع محل برگزاری مراسم‌ها و جشن‌های مختلف بوده است. این بخش با آیینه کاری‌های موجود روی دیوارها و فواره آبی که صدای دلنشین آن گوش‌ را نوازش می‌دهد، طراحی بسیار چشم‌نواز و هنرمندانه‌ای را به نمایش می‌گذارد.

از راه‌پله‌های موجود در دو طرف بنا می‌توان به بخش‌های دیگر کاخ همچون اتاق خواب، دفتر کار و شاه‌نشین‌ها دسترسی پیدا کرد. در این راه‌پله‌ها نیز مجسمه‌های سنگی زیبایی به چشم می‌خورند. در سراسر طبقه دوم می‌توانید مبل‌ها، میزها و کمدهایی را مشاهده کنید که به دست هنرمندان مختلف خارجی ساخته شده‌اند.

از سایر مواردی که در داخل بنا، توجه بازدید کننده را جلب می‌کند، می‌توان به پرده‌های اشرافی زیبا، پنجره‌های رنگی، تختخواب‌هایی با تشک‌های پر قو، لوسترهای کریستال باشکوه، شومینه‌های دیواری با نقش‌های گل و بوته جذاب و البته کاغذ دیواری‌های مخملین با طرح گل و بوته اشاره کرد که زیبایی و شکوه این کاخ را دو چندان کرده‌اند.

عمارت پر رمز و راز ماکو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =