کد خبر: 39406
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
رئیس اتحادیه دامداران البرز

رئیس اتحادیه دامداران البرز گفت: البرز به لحاظ سرانه تولید شیر به ازا هر راس، رتبه دوم کشور پس از تهران می باشد.

به گزارش روستانیوز؛ دومین همایش و کارگاه آموزشی بهبود مدیریت گله های گاوشیری در سالن آمفی تئاتر مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور با حضور مدیران ، دامداران و کارشناسان فنی از استان البرز و استان های همجوار به میزبانی اتحادیه دامداران استان البرزبرگزار گردید.

آقایان دکتر شریف رئیس مرکز اصلاح نژاد کشور، مهندس حیدری معاونت بهبود دامی جهاد کشاورزی استان ، دکتر کاظمی مدیر فنی اتحادیه مرکزی دامداران ایران ، مهندس عبدالملکی مدیر امور دام استان و مدیران امور دام شهرستانها ، اعضاء هیات مدیره اتحادیه دامداران استان البرز و شرکت های تعاونی تحت پوشش و تنی چند از اساتید برجسته از جمله مدعوین در این رویداد بودند.

محوریت رویداد شامل: معرفی و تشریح عوامل موثر در اقتصاد گله گاو شیری از جمله: بیماری های دام و ژنتیک روشهای تجزیه تحلیل گله و بررسی اطلاعات تعدادی از گله های مطرح در کشور راهکارهای کاربردی در ثبت شاخص های فنی با هدف اندازه گیری آنها و حذف دامهای بدون توجیه اقتصادی متوازن کردن پروتئین جیره در بر اساس اسیدهای آمینه و تاثیر آن در اقتصاد گله مهندس اکبریان رئیس اتحادیه دامداران استان البرزضمن خیر مقدم به مهمانان گفت: با استفاده از ظرفیت اساتید و کارشناسان کمیته فنی حوزه DHI می توان گام های بلندی در بروز رسانی اطلاعات دامداران در بهبود و مدیریت گله های گاوشیری برداشت. اکبریان افزود: استان البرزبا دارا بودن 3/0 عرصه کشور بالغ بر 5% تولید شیر را از آن خود کرده است و این پتانسیل، ویژگی خاصی برای این استان محسوب می شود.

رییس اتحادیه دامداران استان البرزبا خاطرنشان کردن این مطلب که البرز می تواند مدل صنعتی به جهت دامپروری در کشورباشد، تصریح کرد: با توجه به برخورداری این استان از موسسات و مراکز علمی و تحقیقاتی از جایگاه ویژه ای در کشور برخوردار است و باید اذعان کنم که،البرزبه لحاظ سرانه تولید به ازا هر راس، رتبه دوم کشوری را از آن خود کرده است. بخش دیگر سخنان اکبریان معطوف به گزارش عملکرد اتحادیه دامداران در راستای DHI شد و اظهار کرد: عملیات اجرایی اتحادیه در قالب هویت گذاری و جلسات منظم DHIجمع آوری و تکمیل بانک اطلاعاتی به منظور ارائه خدمات بهتر به دامداران است.

برگزاری دومین کارگاه آموزشی بهبود مدیریت گله های گاو شیری(DHI)

وی یادآور شد: مازاد دام و کمبود دام دو مولفه ای هستند که جزو دغدغه مندی های ما محسوب می شوند. لذا ضروری است بانک اطلاعاتی در استان تکمیل شود تا در اختیار جهاد کشاورزی استان ، وزارت جهاد و اتحادیه مرکزی گذاشته شود تا بتوان در مدیریت کلان، کمک حال دامداران باشیم. اکبریان با اذعان این مطلب که پازل رصد خانه بخش کشاورزی بهبود مدیریت گله های گاو شیری و تکمیل بانک اطلاعاتی است، تاکید کرد: نوعی ناهنجاری است که، گاهی از مازاد دام می نالیم و گاهی از کمبود آن. لذا امید این می رود با بهره گیری از تشکل های استانی و مرکزی که بازوهای اجرایی به حساب می آیند، این گره که همان تکمیل بانک اطلاعاتی است، از کشور باز شود.

موضوع هویت گذاری دیگر موردی بود که اکبریان به آن اشاره داشت و افزود: پس از ابلاغیه جهاد کشاورزی استان، اتحادیه با استفاده از ظرفیت تعاونی ها هسته مرکزی را تشکیل داد و در این فاصله نیز،حدود 90%هویت گذاری استانی صورت گرفت که در کنارهویت گذاری، اکیپ های راستی آزمایی در شهرستان ها نیز کار خود را آغاز کردند. اکبریان افزود: آن چیزی که می تواند این صنعت را نجات دهد تکمیل اطلاعات و طرح دیتا می باشد تا دامداران با خیال راحت به بخش تولید بپردازند تا مبادا در میانه راه با عدم فروش و یا عدم نقدینگی به مشکل بربخورند.

دکتر هادی حسینی دکترای تغذیه دام و مشاور فنی اتحادیه دامداران با بیان این که، استان البرز به لحاظ تولید سالیانه شیر از رتبه هشتم کشور برخوردار است، گفت: از نظر واحد دامی نیزرتبه بیست و هشتم، همچنین رتبه دوم در تولید سرانه شیر کشور را پس از تهران به لحاظ کیفیت دارا می باشد. حسینی افزود: استان البرز یکی از بهترین استان ها در پرورش گاو شیری در کشور می باشد. هر چند به حیث مساحتی، استانی کوچک به شمار می رود. وی عملکرد گله های گاو شیری را به لحاظ کیفی در تراز بالایی در جهان برآورد کرد و اذعان داشت: اگر بخواهیم به فرض با کشور آلمان ( میانگین تولید شیر، درصد باروری و عملکرد کلی گله ها) مقایسه کنیم، ازایران پایین تر است.

گرچه در اتحادیه اروپا با توجه به محدودیت های تولید شیری که مطرح هست، باعث می شود که آنها تولیدی در حجم بالا نداشته باشند. حسینی خاطرنشان کرد: در کشور ایران به دلیل نیاز جامعه به مصرف شیر و کمبود آب و خشکسالی طی سالیان اخیر ، رویکرد کاهش تعداد دام و افزایش عملکرد گاوهای شیری امری الزامی است. این مسئول تصریح کرد: گله هایی که به صورت سنتی پرورش می یابند و در واحد دام تولید کمی دارند به مرور از چرخه حذف و گاوهای پر تولید و گله های بزرگ ترباید ابقا شوند.

وی همچنین یادآور شد:اتحادیه دامداران استان البرز با 11 شرکت تعاونی تحت پوشش در حال فعالیت است و تعداد دامهای موجود در استان حدود 122 هزار راس گاو شیری می باشد. حسینی در بخش دیگری به بهبود گله های گاوشیری اشاره کرد و گفت: نقش DHIنیز جمع آوری اطلاعات درست دامداری هاست که پس از جمع آوری اطلاعات، نقاط ضعف و قوت شناسایی و در نهایت راهکارهای مناسب برای بهبود عملکرد دام برای دامداران ارائه می شود.

وی تضمین امنیت غذایی را اصلی ترین هدف DHI برشمرد و تاکید کرد: ما نیازمند شیر هستیم چرا که به عنوان یک ماده مغذی برای انسان محسوب می شود. مشاور فنی اتحادیه دامداران استان البرزتصریح کرد: صرفه اقتصادی تولید وارائه راهکارهای اقتصادی کردن تولید برای دامدار،کاهش وابستگی به واردات، استفاده بهینه از منابع آبی، مدیریت تغذیه مناسب دام از دیگرفاکتورهای اهداف DHIمی باشد.

برگزاری دومین کارگاه آموزشی بهبود مدیریت گله های گاو شیری(DHI)

مهندس منوچهر قرین کارشناس دامپروری و عضو کمیته فنی راهبردی بهبود مدیریت گله های گاو شیری اتحادیه دامداران البرز درحاشیه دومین سمینارو کارگاه آموزشی DHI گفت: دومین سمینارو کارگاه آموزشی به مباحث اقتصادی دامداری ها و بهینه سازی تغذیه و خوراک دام برای توسعه مدیریت و استفاده بهینه از منابع تغذیه ای دامی می پردازد. قرین با بیان این که چهار سال از پیشنهاد ورود اتحادیه دامداران در حوزه DHI می گذرد گفت: پیشنهاد مورد استقبال مجموعه قرار گرفت و این پیشنهاد وارد پروسه سازماندهی و ساماندهی شد و توانستیم مجوز فعالیت از مرکز اصلاح و نژاد، معاونت امور دام و سازمان نظام مهندسی کشوررا جهت بهبود وضعیت دام و خدمات مورد نظررا دراستان البرز، دریافت کنیم. عضو کمیته فنی راهبردی DHIدر ادامه خاطرنشان کرد: اتحادیه دامداران استان البرز با به کاری گیری اساتید، متخصصان و کارشناسان مجرب تحت عنوان مشاور، جایگاه خود را در این حوزه با توجه عملکرد موفقی که در این مدت داشت، تبیت کرد.

وی افزود: اتحادیه دامداران استان البرز در حال طراحی و تدوین نرم افزار بهبود مدیریت است که بزودی از این نرم افزاررونمایی و مورد بهره برداری قرارمی گیرد. چرا که با بهره مندی ازاین نوع مدیریت این امکان برای ما بوجود می آید که، از عملکرد دامداری های استان و فراترازآن درسطح کشور مطلع شویم. قرین تصریح کرد: استفاده از بانک های اطلاعاتی می تواند ما را در جهت توسعه وهمچنین حذف دام هایی که اقتصادی نیستند کمک کند. این مقام مسئول یادآور شد: اتحادیه دامداران البرزبا استفاده از DHI در بحث انتخاب و تکثیرو بهبود مدیریت گله های گاو شیری گام های موثری را برداشته، که برای آیندگان بسیار مثمرثمر می باشد.

مهندس حسین عطری کارشناس IT عضو کمیته فنی راهبردی DHI در اتحادیه دامداران استان البرز اذعان کرد: در راستای پیاده سازی مدل DHI در استان البرز بعنوان پایلوت کشوری ، جلسات فنی حدود دو سال بصورت مدون برگزار شده که، یکی از مباحث اصلی در این جلسات طراحی و معماری سیستم نرم افزاری جامع اتحادیه بود. وی افزود: معماری سیستم جامع اتحادیه در راستای هوشمند سازی دامداری ها صورت پذیرفته بطوری که امکان ثبت اطلاعات از تولد تا حذف دام با قابلیت مانیتورینگ ، تهیه گزارش و تحلیل گله میسر باشد. عطری اصلی ترین ابزار جهت تحقق اهداف در هوشمندسازی دامداریها و تحلیل گله را در درجه اول دسترسی به بانک اطلاعاتی دام با کد هویتی یکتا معرفی و پیش بینی کرد: با دسترسی به اطلاعات مناسب ، امکان بهره گیری از سیستم علاوه بر تصمیم سازی ، در تصمیم گیری نیز می توانیم با استفاده از رباتهای نرم افزاری بهره مند شویم ، بطوری که سیستم هوشمندانه تشخیص می دهد یک دام برای نگهداری دارای توجیه اقتصادی هست یا نه.

خبرنگار:رضوانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =