علیخانی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران، ایجاد زیرساخت های توسعه را از رویکردها و سیاست های جدی دولت سیزدهم عنوان کرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، رضا علیخانی روز یکشنبه در همایش سراسری ۲ هزار نفر از دهیاران مازندران که در ساری برگزار شد، افزود: دولت مردمی سیزدهم نسبت به توسعه فعالیت های اقتصادی در روستاها و مناطق کم برخوردار اهتمام ویژه ای دارد و بدون شک برای تحقق این مهم از تمام امکانات و ظرفیت های موجود به شکل مطلوب استفاده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد زیرساخت های توسعه ای و انجام فعالیت های اقتصادی در روستاها، علاوه بر بهبود وضع معیشتی خانوارها در اشتغالزایی نیز بسیار مهم و اثرگذار است.

معاون استاندار مازندران طرح توسعه اقتصادی در روستاهای مازندران را از جمله طرح های مهم و اثرگذاری دانست که در مهاجرت معکوس و اشتغالزایی نقش بسزایی دارد و گفت: باید با استفاده از ظرفیت دهیاران و اعضای شورای اسلامی نسبت به تهیه طرح های توجیهی اقتصاد محور در روستاها اهتمام شود.

علیخانی تاکید کرد: باید نسبت به اجرای سیاست های جدید دولت مردمی مبنی بر توجه به وضعیت اقتصادی خانوارهای روستایی اهتمام بیشتری صورت گیرد و مسوولان دستگاه های اجرایی نیز باید برای تحقق این دیدگاه مشوق هایی را در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه ۴۸ درصد جمعیت مازندران در روستاها ساکن هستند، اظهارکرد: از مجموع سه هزار و ۶۰۰ روستای مازندران، ۲ هزار و ۲۲۲ روستا دارای دهیاری هستند.

معاون استاندار مازندران بر لزوم استفاده از تجربه دهیاران در راستای بسترسازی مناسب برای توسعه روستاها تاکید کرد و گفت: اعضای شورای اسلامی باید با تعامل و همکاری با دهیاران، علاوه بر شناسایی ظرفیت ها، از امکانات موجود نیز به شکل مطلوب استفاده کنند.

علیخانی بر لزوم ارایه آموزش به دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی با هدف بسترسازی مناسب براس دستیابی به توسعه پایدار در مناطق روستایی تاکید کرد.

وی ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق روستایی را از عمده مشکلات فراروی ذکر کرد و افزود: دهیاری برای جلوگیری از روند ساخت و سازهای غیرمجاز نقش مهم و تعیین کننده ای دارند.

وی ادامه داد: دهیاران باید با تلاش شبانه روزی و بهره گیری اصولی از امکانات موجود، زمینه رشد و توسعه روستاها را فراهم کنند.

همایش سراسری ۲ هزار نفری دهیاران مازندران با حضور وزیر کشور در مجتمع نیاوران ساری در حال برگزاری است.

مازندران سه هزار روستا و آبادی دارد که بنا به اعلام اداره کل امور روستایی استانداری بر اساس آخرین سرشماری کشور در سال ۱۳۹۵ جمعیت روستایی در کشور ۲۶ درصد است که این رقم برای مازندران ۴۶ و چهار دهم درصد است .
استان مازندران با تولید ۷۲ نوع محصول کشاورزی به مقدار حدود هشت میلیون تن ،حدود ۱۱ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.
مازندران دارای ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است. طبق آمار رسمی هر ساله به طور متوسط ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های کشاروزی مازندران زیر کشت برنج می رود و این استان با تامین بیش از ۴۲ درصد برنج سفید کشور ، رتبه اول را دارد.
بر اساس آمارهای رسمی اقلام غذایی ۸۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را کشاورزان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی تامین می کنند و در این بین نقش ۴۰۰ هزار کشاورز مازندرانی با تولید حدود هشت میلیون تن محصولات مختلف، بسیار مهم و حیاتی ست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =