اینترنت

نصب و ارتقای تکنولوژی ۵۸ سایت تلفن همراه برای بهره مندی ۸۹ روستا از اینترنت پرسرعت بخشی از هدیه دولت به روستاییان خراسان شمالی است که موجب شده ضریب نفوذ اینترنت در این خطه به حدود ۱۳۹ درصد برسد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، دیگر نیازهای اولیه روستاییان در آب، برق، گاز و جاده خلاصه نمی شود و در سال‌های اخیر شرایط فرق کرده و ارتباطات برای همه حتی در مناطق دور افتاده روستایی تبدیل به یکی از نیازهای اولیه در هرم نیازهای اصلی شده است.

به تعبیری این روزها، روستاییان داشتن ارتباطات پایدار و پرسرعت را هم ردیف دیگر نیازهای زندگی می‌دانند و گاهی بیش از سایر امکانات اولیه خواهان آن هستند زیرا که آنها هم می خواهند از مزایای عصر تکنولوژی و اطلاعات همچون بهره‌مندی فرزندانشان از آموزش برخط، فروش محصولات تولیدی خود در فضای مجازی بهره مند شوند.

در این بین دولت سیزدهم نیز با این نگاه که هیچ تفاوتی میان مناطق شهری و روستایی نیست و همه مردم باید به یک اندازه از امکانات بهره‌مند شوند به سوی توسعه ارتباطات روستایی رفته است تا جایی که در طول عملکرد دولت «توسعه خدمات عمومی اجباری روستایی» که به آن (USO) می‌گویند، کار اتصال روستاهای کشور به زیرساخت‌های ارتباطی سرعت گرفته است.

شاید کمتر کسی از وسعت کاری که دولت سیزدهم در خراسان شمالی برای توسعه ارتباطات روستایی و بهره مندی از اینترنت پرسرعت انجام شده است، خبر داشته باشد به گونه ای که اینک پس از یک و نیم سال شمار آن در استانی که ۴۴ درصد آن روستانشین هستند به ۸۹ روستا رسیده است.

روستاهایی که با اتصال خود به اینترنت پرسرعت بی تردید از مزایایی همچون معرفی جاذبه‌های روستایی، فروش آنلاین تولیدات محلی و عرضه بدون واسطه صنایع دستی به بازارهای دوردست بهره مند می شوند که در این میان بازگو کردن این خدمات دولت که با هدف حرکت به سوی آرمان عدالت اجتماعی انجام می شود، خالی از لطف نیست.

بهره مندی ۸۹ روستا از اینترنت پرسرعت

۸۴۰ روستای خراسان شمالی از جمعیتی بالغ بر ۴۴۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون نفری استان تشکیل شده است و با توجه به کثرت جمعیتی مناطق روستایی در این خطه، رسیدگی به این قشر در اولویت قرار می گیرد.

۷۲۲ روستا از ۸۴۰ روستای استان بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد که اتصال به فناوری اطلاعات و اینترنت پرسرعت برای این مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بسیاری از جوانان این روستاها که در گذشته نه چندان دور برای دستیابی به اینترنت به شهرها مهاجرت می کردند در طی یکسال گذشته به این فناوری متصل شدند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌شمالی در این خصوص می گوید: ۸۹ روستای استان با جمعیتی بالغ بر ۵۲ هزار و ۷۹ نفر در دولت سیزدهم به اینترنت پرسرعت متصل شد.

سیدعلی مرتضوی می افزاید: این تعداد روستا با نصب و راه اندازی ۱۶ سایت جدید تلفن همراه و ارتقای تکنولوژی ۴۲ سایت تلفن همراه اول از نسل دوم به نسل سوم و چهارم به اینترنت سیار متصل شدند.

وی ادامه می دهد: اعتبارات این طرح از محل خدمات اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (USO ) تامین شده است.

مرتضوی با بیان اینکه توسعه زیرساخت های ارتباطی پایدار، پرسرعت و امن در مناطق روستایی از اولویت های دولت سیزدهم است، بیان می کند: سرمایه گذاری ها در این حوزه نشان می دهد که عزم دولت سیزدهم برای رفع مشکلات ارتباطی در دوردست ترین روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان جدی است.

وی افزاید: اینک براساس برنامه های ابلاغی وزارتخانه، تامین پوشش و اتصال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار در سطح استان به شبکه ملی اطلاعات در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌شمالی یادآور می شود: تا به امروز تمام شهرهای خراسان شمالی از پوشش نسل های سوم و چهارم تلفن همراه برخوردار و بیش از ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه تلفن همراه و شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند.

ابلاغ اجرای ۴۰۰ کیلومتر فیبرنوری

شبکه فیبر تنها فناوری است که حجم بالای ترافیک دیتا را پشتیبانی می کند چرا که کابل‌های فیبر نوری اندازه کوچکی دارند و موجب صرفه جویی در فضای اشغال شده در مسیر کابل کشی می‌شوند.

فیبر نوری شرایط عالی را برای شبکه مخابراتی ایجاد می‌کند و افراد از تمام خدماتی که بر بستر اینترنت نیز ارائه می‌شود، استفاده می کنند.

اگرچه مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌شمالی اطلاعات کاملی از میزان پوشش این شبکه در استان ارایه نکرد ولی معتقد است که فعالیت دولت سیزدهم در این زمینه بیش از گذشته و قابل توجه است.

مرتضوی با اشاره به توسعه فیبر نوری در خراسان شمالی، می گوید: شرکت مخابرات ایران اجرای فیبر نوری به طول ۴۰۰ کیلومتر در خراسان شمالی را ابلاغ کرده است که شهرستان مرزی رازوجرگلان با ۱۱۵ کیلومتر فیبرنوری بیشترین سهم اجرا از این پروژه دارد.

وی افزود: این پروژه با هزار میلیارد ریال از محل منابع ملی و استانی اجرا می شود.

مرتضوی، افزایش پهنای باند ارتباطی، ایجاد بستر خدمات رسانی تلفن ثابت، ارایه بهتر خدمات الکترونیک دولت و ایجاد اتوبان خدمات ارتباطی در روستاها را از اهداف اجرای این پروژه دانست.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌شمالی یادآور می شود: فاز اول پروژه فیبر نوری به طول ۳۳۹ کیلومتر در خراسان شمالی اجرا شد که هشت هزار و ۴۰۵ خانوار استان زیر پوشش آن قرار گرفتند.

وی می گوید: شهرستان شیروان با ۱۶۰ کیلومتر فیبر نوری اجرا شده بیشترین سهم را داشت.

۱۳۸.۴۹ درصد ضریب نفوذ اینترنت

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی در ادامه با اشاره به دارا بودن یک‌ میلیون و ۲۱۴ هزار مشترک اینترنت پهن باند ثابت و سیار در استان، می گوید: ضریب نفوذ اینترنت در خراسان شمالی طی یکسال گذشته به ۱۳۸.۴۹ درصد رسید این در حالی است که پیش از این ضریب نفوذ اینترنت در استان ۱۰۷.۶۴درصد بوده است.

سیدعلی مرتضوی می افزاید: اینک استان با داران بودن یک‌میلیون و ۲۱۴ هزار مشترک اینترنت پهن باند ثابت و سیار رتبه ۹ کشور را دارد.

وی با اشاره به توسعه زیرساخت های ارتباطی در مناطق روستایی خراسان شمالی می گوید: توسعه زیرساخت های ارتباطی پایدار، پرسرعت و امن در مناطق روستایی از اولویت های دولت سیزدهم است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی اضافه می کند: با توجه به برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه ارتباطات در سطح روستاها از محل اعتبارات این وزارتخانه موسوم به طرح خدمات عمومی اجباری در حال انجام است.

بهره مندی ۶۰ روستا از اینترنت خانگی تا پایان سال

سرپرست مخابرات منطقه خراسان شمالی نیز می گوید: با برنامه ریزی های انجام شده تا پایان امسال با توجه به اولویت شمار مشترکان تلفن ثابت، جمعیت روستا و وجود زیرساخت فیبر نوری، ۶۰ روستای استان از خدمات اینترنت خانگی بهره‌مند می شوند.

رسول علی اصغر پور با اشاره به اینکه ساکنان بیش از ۷۰۰ روستای استان از خدمات و امکانات تلفن ثابت بهره مندند، می افزاید: کمتر از ۲۰۰ روستای استان دارای اینترنت پرسرعت خانگی است که با برنامه ریزی انجام شده تا پایان امسال ۶۰ روستای جدید به شبکه اینترنت خانگی متصل خواهند شد.

وی خاطر نشان می کند: در ۲ ماه گذشته ۲۰ روستای جدید از این امکانات برخوردار شدند و برای رفع کمبودها در بخش اینترنت روستایی برای سال آینده نیز برنامه ریزی برای اتصال ۱۶۰ روستای دیگر انجام شده است.

اصغرپور درباره وضعیت بهره مندی مردم استان از خدمات ارتباطات سیار نیز می گوید: در استان ۳۷۰ سایت همراه اول راه اندازی شده است و بیش از ۶۰۰ هزار مشترک همراه اول از این خدمات بهره مند هستند.

وی تصریح می کند: پوشش تلفن همراه در روستاهای بزرگ استان مناسب است و در دو ماه گذشته نیز ۱۰ روستای جدید از اینترنت فور.جی.(۴G) بهره مند شدند و تا پایان امسال هم ۱۰ سایت مهم دیگر در مناطق پرجمعیت روستایی استان به اینترنت فور.جی.(۴G) مجهز خواهند شد که در این خصوص نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

ضریب نفوذ اینترنت ثابت و سیار در خراسان شمالی ۱۳۸.۴۹ درصد است و یک میلیون و ۲۱۴ هزار مشترک اینترنت ثابت و سیار دارد.

خراسان شمالی حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =