کد خبر: 38704
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱
آبخیزداری

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار از احداث دو بند رسوب‌گیر در حوضه آبخیزداری جعفرآباد این شهرستان خبر داد.

به گزارش روستانیوز، مهدی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال‌جاری به منظور تقویت و نجات سفره‌های آب‌های زیرزمینی منطقه با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری دو بند رسوب‌گیر با اعتباری افزون بر ۲۵۰ میلیون تومان در حوضه آبخیزداری جعفرآباد به حجم ۲۶۰ مترمکعب انجام شده است.

وی با بیان اینکه با مساعد شدن شرایط هوا اقدامات دیگری نیز در رابطه با عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری شهرستان در دستور کار است، افزود: حوضه آبخیزداری گنبدان، همه‌کسی و فسیجان از مناطقی است که برای طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری در دستور کار بوده و به محض اینکه اعتبار لازم تخصیص یابد و شرایط فراهم شود، عملیات اجرایی طرح آغاز خواهد شد.

محمدی با اینکه در سال‌های گذشته به علت خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی عملیات اجرایی آبخیزداری و آبخوان‌داری برای نجات سفره های آب‌های زیرزمینی از اهمیت ویژه‌ای برخودار است، تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم کشور برای تقویت آب های سفره زیرزمینی اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری بوده که در دستور کار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است.

وی با اشاره به اهمیت آبخیزداری و آبخوان‌داری خاطرنشان کرد: برای تشکیل یک سانتی‌متر خاک ۷۰۰ سال زمان نیاز است برای همین باید برای حفظ خاک کمال دقت و نهایت نیرو را به‌کارگیریم که از خاک‌ موجود محافظت کنیم.

محمدی گفت: الگوی بارش ها تغییر یافته و اگر نتوانیم آب را مدیریت کنیم از دسترس ما خارج خواهد شد پس برای همین اجرای عملیات آبخیزداری از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری حداقل ۹ تن در هکتار فرسایش خاک و شش تن رسوب را کاهش می‌دهد ضمن اینکه افزایش ۱۲۰ کیلوگرمی تولید علوفه در هکتار و افزایش ۱.۵ تا سه برابری آبدهی قنوات را نیز می‌توان از مزایای دیگر عملیات آبخیزداری برشمرد.

وی در ادامه با اشاره به پروژه ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید در شهرستان بهار بیان کرد: امسال نقشه تمامی روستاهای شهرستان در رابطه با این قانون به‌روزرسانی و اصلاح شد و برای تمامی پلاک‌ها قرارداد لازم برای انجام پروژه منعقد شده‌ است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار خاطرنشان کرد: در رابطه با هفته هوای پاک اقداماتی انجام دادیم که از جمله این اقدامات پویش چندی پیش بذرکاری مرتعی در روستای چایان با حضور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان و مسئولان شهرستان و نیز همیاران طبیعت و دانش آموزان مدرسه ابن سینا بود که در این پویش ۴۰ هکتار کشت بذر ارژن و بادامک انجام شد.

وی گفت: در اردیبهشت ماه سال جاری جمع آوری زباله حاشیه راه ها و اراضی ملی در برخی از روستاهای این شهرستان را با کمک مسئولان شهرستان، گروه های مردم نهاد و همیاران محیط زیست و منابع طبیعی انجام شد و این برنامه را همچنان تداوم دادیم و با همکاری دادستان شهرستان با در اختیار قرار دادن چندین نیروی رأی باز با کمک آنها نیز مجدد زباله‌های حاشیه شهر جمع آوری شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =