مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز از افتتاح هشت خانه محیط زیست در شهرستان های استان البرز خبر داد و گفت: راه اندازی خانه های محیط زیست بر اساس سیاستی است که سازمان با هدف مشارکت حداکثری سمن ها و گروه های مردمی در پیش گرفته تا به عنوان یک مکانی برای جمع شدن دغدغه مندان حوزه محیط زیست باشد.

به گزارش روستانیوز، رضوانی- مجید درگی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته هوای پاک برگزار شد، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون در کلانشهر کرج فقط شاهد یک روز هوای پاک بودیم و مابقی روزها به ترتیب ۱۴۲ روز قابل قبول و سالم، ۱۳۲ روز ناسالم برای گروه های حساس، ۲۱ روز ناسالم برای تمام گروه ها و ۶ روز بسیار ناسالم و خطرناک بوده است.

وی سهم آلودگی منابع متحرک همچون موتورسیکلت ها، خودروها و وسایل نقلیه سنگین را بین ۷۰ تا ۸۰ و سهم منابع ثابت همچون صنایع، واحدهای تجاری و خانگی حدود ۳۰ درصد عنوان کرد و گفت: با توجه به تشدید آلودگی هوای استان در ۲ ماه اخیر، پرونده ۱۰۰ واحد صنعتی آلاینده محیط زیست به دستگاه قضایی ارجاع شد.

درگی با اشاره به اینکه امسال یک هزار و ۲۱۸ مورد پایش خروجی دودکش های واحدهای صنعتی استان انجام شد که در این پایش ها ۶ درصد خروجی دودکش ها غیراستاندارد تشخیص داده شد ،اظهار کرد: یکی از این واحدهای صنعتی آلاینده در استان البرز، نیروگاه منتظرقائم فردیس است که سال گذشته حدود ۲۸ میلیارد تومان جریمه شد. مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: بر اساس مصوبه سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دی ماه هر سال روز هوای پاک نام گرفت زیرا این روز در همان سال آلوده ترین روز بوده است و همزمان با هفته هوای پاک، از ۲۷ پروژه زیست محیطی در راستای ارتقای کیفیت هوای استان بهره برداری می شود.

وی با بیان اینکه شعار هفته هوای پاک در سال جاری «تحقق هوای پاک حقوق عامه و اراده ملی» تعیین شده، افزود: هفته هوای پاک قرار بود از ۲۴ دی ماه جاری آغاز شود که به دلیل شرایط برودت هوا و تعطیلی ادارات، اجرای این برنامه ها به هفته اول بهمن ماه سال جاری موکول شده است. درگی برگزاری کارگروه کاهش آلودگی هوا و همچنین تقدیر از شهرداران موفق در اجرای نظام مدیریت سبز و افتتاح هشت خانه محیط زیست در شهرستان های استان را از جمله برنامه های هفته هوای پاک در استان البرز عنوان کرد وگفت: راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب در پنج واحد صنعتی ،بهره برداری از ایستگاه سنجش آلودگی هوای شرکت ماموت ، راه اندازی سه سیستم کنترل آلودگی هوا ،: افتتاح ایستگاه اتوبوس داخل شهری و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی در فردیس از دیگر این برنامه ها به شمار می رود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه در سراسر کشور ۱۵۰ شهید محیط بان و بیش از ۳۰۰ جانباز محیط بان داریم ،اظهار کرد:برای قدردانی از ایثارگری های آنان قرار است سازمان حفاظت محیط زیست نخستین کنگره شهدای محیط بان را برگزار کند و با تصمیم گیریهای انجام شده مقرر شد استان البرز به عنوان استان معین و برگزار کننده این مراسم انتخاب شده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز به موضوع تالاب صالحیه شهرستان نظرآباد و بحرانی شدن وضعیت آن اشاره کرد و گفت: یکی از مصوبات استان بحث اصلاح زهکش در حاشیه تالاب صالحیه توسط جهاد کشاورزی است زیرا این زهکش عامل اصلی خشک شدن تالاب صالحیه و بروز ریزگرد در استان است و باعث شده ۱۰ هزار هکتار از اراضی منطقه منطقه مستعد گرد و غبار و تبدیل به بیابان شود.

درگی ادامه داد: این زهکش بدون مطالعات زیست محیطی در دهه ۸۰ با نگاه تحول در بخش کشاورزی منطقه از استان قزوین شروع و در البرز پایان یافت که در استان قزوین کار خود را به خوبی انجام داده ولی در البرز باعث مشکلات زیادی شده است. وی خاطرنشان کرد: اولویت اصلی برای حل مساله مشکل ریزگردها اصلاح زهکش است که مکاتباتی با آب منطقه ای انجام شده و اکنون در فصلی هستیم که کشاورزان از آب استفاده نمی کنند و آب های موجود به سمت تالاب هدایت می شوند تا برای فصل بهار به شرایط مناسب برسدو همکاری خوبی در حال انجام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =