کد خبر: 38611
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
تیموری

تیموری، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: آب بندان های غیرمجاز بیش از ۷۰ فقره است که در صورت برچیده شده آنها حجمی معادل هشت میلیون مترمکعب آب ذخیره می‌شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از بازار، جواد تیموری اظهار کرد: از حدود ۲۰ الی ۲۵ سال پیش، افرادی بدون داشتن مجوز اقدام به احداث مخازن آبی (آب بندان) در مسیر گرگانرود کردند درحالیکه آن‌ها باید طبق قانون به شرکت آب منطقه‌ای مراجعه و اقدام به اخذ پروانه می‌کردند که این روند انجام نشده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان، افزود: طبق قانون توزیع عادلانه آب، اگر کسی به هر طریقی بخواهد از منابع آب زیرزمینی یا سطحی استفاده کند باید درخواست خود را ارائه کند تا براساس نظرات کارشناسان در کمیسیون صدور پروانه بهره برداری بررسی می‌شود.

به گفته وی، برای بسیاری از آب بندان های استان روند قانونی دریافت مجوز، انجام نشده و شرکت آب منطقه‌ای هم اخطارهای لازم را حسب تکالیف قانونی صادر کرده و حتی پس از آن هم از طریق مبادی قانونی نسبت به پیگیری موضوع اقدام کرده است.

وی ادامه داد: در گذشته به دلایل متعدد اراده و اتفاق نظری در خصوص تخریب وجود نداشت اما هم اکنون شرایط متفاوت شده است.

تیموری با بیان اینکه تعداد آب بندان های غیرمجاز بیش از ۷۰ فقره است، افزود: این آب بندان ها حجمی معادل هشت میلیون مترمکعب آب را در خود ذخیره می‌کنند و در صورتیکه امکان رهاسازی این حجم آب وجود داشته باشد، نگرانی بسیاری از کشاورزان و بهره برداران مجاز پایین دست مرتفع خواهد شد.

وی اضافه کرد: عمدتاً آب بندان های غیرمجاز استان بنا به دلایل مختلف در گذشته در بازه ای از رودخانه به طول ۳۰ کیلومتر در گرگانرود بنا شده و در صدد هستیم این مخازن را ساماندهی کنیم تا با مدیریت منابع، مشکلات بهره برداران مجاز پایین دست برطرف شده و هنگام سیلاب هم مشکلی ایجاد نشود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان افزود: دیواره‌ آب بندان ها در سال‌های پرآب و ترسالی هنگامیکه با جریانات سیلابی روبرو می‌شویم، در عبور جریانات خلل ایجاد می کنند.

وی یادآور شد: از منظر دوم برداشت از آب بندان ها، به ویژه در سال‌های خشکسالی، سبب می‌شود که بهره برداران پایین دست به خصوص کشاورزان سد وشمگیر نتوانند به اندازه کافی از آب استفاده کنند در نتیجه در زراعت دچار مشکل می‌شوند.

او رهاسازی ماهی در آب بندان ها را از علل تاخیر در برچیده شده آن دانست و گفت: تصمیم بر این شد که تا زمان صید به این افراد فرصت داده شود؛ لذا تا پایان آذر و دی ماه به این افراد فرصت داده شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =