کد خبر: 38572
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
محصولات کشاورزی

دکتر عسگری با اشاره به مشکل اصلی صادرات گفت: تا مدتی پیش صادرات ممنوع بود و بعد از آزادسازی آن، یک بوروکراسی برای صادرات ایجاد شد که البته مشکلاتی را هم به وجود آورد.

به گزارش روستانیوز به نقل از مهر، شرکت ملی شیمی کشاورز در نهمین نمایشگاه بین المللی واقع در تهران حضور به عمل آورد. این شرکت از سال ۶۵ تأسیس و جزو بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده مواد دفع آفات نباتی، دامی، خانگی، کودهای کشاورزی و شیمیایی که در صنعت کشاورزی کاربرد دارد، است. این شرکت حدود ۱۲۰ تنوع انواع محصولات، در حوزه مواد دفع آفات کشاورزی و حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد نوع، کود مختلف مورد استفاده در تغذیه نباتی را تولید و بین ۸۵ الی ۹۰ درصد نیاز داخل کشور توسط این حوزه تحت پوشش قرار می‌گیرد.

در ادامه گفت وگو با دکتر عسگری، مدیرعامل ملی شیمی کشاورز را می‌خوانید.

معنی شعار یار دیرینه که توسط برند شما داده می‌شود، چیست؟

شرکت ما از گذشته دور، حدود ۸۰ درصد محصولات بازار را در مقطع زمانی دهه ۷۰ و اواسط دهه ۸۰ تأمین می‌کرد، توزیع محصولات و بسته بندی آلمینیومی در خطوط داخل کارخانه انجام می‌شد و این کار باعث شده کشاورزها آشنایی دیرینه با این شرکت داشته و با نحوه بسته‌بندی محصولات آشنا باشند. حتی گاهی کشاورزها از این بطری‌های آلمینیومی استفاده می‌کردند. آگاهی نسبت به این برند از گذشته دور بوده که باعث تجربه خوبی در مصرف آن شده است. این آگاهی باعث شکل گرفتن این شعار در شرکت ما شده است.

فعالیت شما با چند کشاورز است؟

آمار دقیقی نمی‌توانم بدهم، اما در ۲۵۰ نقطه در سطح کشور عوامل توزیع قرار داده شده که با کشاورزان در ارتباط هستند و محصولات را به دستشان می‌رسانند و ترویج می‌کنند، توضیحات لازم را ارائه می‌دهند تا بتوانند به بهترین شکل استفاده کنند و یا حتی در تغذیه گیاهان بتوانند محصول نهایی مورد نظر را به بهترین نحو استخراج کنند.

این ۲۵۰ نقطه در سرتاسر استان‌ها و بخش‌های مختلف کشاورزی کشور وجود دارد و همچنین ما به دنبال توسعه در بخش‌های مختلف هستیم که بتوانیم آگاهی کشاورزان و عملکرد نهایی محصولات را بالا ببریم و با کیفیت بیشتر در محصولات غذایی و سموم با اثرات سو کمتری در اختیار مصرف کننده نهایی قرار دهیم.

آیا در این ۲۵۰ نقطه به صورت مستقیم محصول خود را عرضه می‌کنید؟

بله

این نقاط، نماینده هستند یا نقاط فروش شرکت شما؟

این نقاط نماینده‌اند، با تک تک آن‌ها قرارداد مجزا بسته می‌شود که توسط سیاست‌های شرکت بتوانند توزیع محصولات را انجام دهند.

در این ۲۵۰ نقطه، گردش فروش لیتری حساب می‌شود؟

در رابطه با این موضوع، زیاد نمی‌توان بر حسب مقدار، وزن و یا لیتر قضاوت کرد، به دلیل اینکه محصولات مختلف در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی یک محصول یک لیتر در هکتار مصرف می‌شود، گاهی می‌توان همان اثر گذاری را داشته باشد اما با ۲۵۰ گرم در هکتار و گاهی می‌تواند یک محصول با ۱۰۰ سی‌سی در هکتار همان اثر گذاری را داشته باشد و چون مرتباً محصولات جدید تولید می‌شود و نیازهای محصولات کشاورزی با توجه به اقلیم، عوض می‌شود، آمار درستی نمی‌توان در این رابطه داد، اما یک چیزی که بر اساس آمار واردات می‌توان به وضوح گفت این است که، تقریباً مصرف سموم نسبت به جهانی با وجود اینکه کمتر است ولی نحوه استفاده از سموم و آفت‌کش ها خیلی قوی نیست و باید ترویج و آموزش داده شود، اما از آن‌طرف مصرف کودهای کشاورزی نسبت به آمار جهانی خیلی کمتر است و این خبر خوبی نیست.

اگر بتوانیم تغذیه خوبی برای گیاهان انجام دهیم باعث بوجود آمدن محصولات بهتر، باکیفیت‌تر و سالم‌تر می‌شود، اینکه در بین کشاورزها هنوز در مصرف کودهای کشاورزی، تغذیه گیاهان و … اطلاعات زیادی نیست، خیلی جا برای این موضوع می‌گذارد و این خیلی برای محصولات ما بهتر است.

آیا شرکت شما کارهایی در راستای آموزش به کشاورزان انجام داده است؟

بله، از قبیل برنامه‌های متنوع در قالب کاتالوگ و یا دفترچه‌های راهنما برای تمامی محصولات بر اساس هر کِشتی که کشاورز داشته باشد، حتی برای بیماری محصولات، انواع بیماری‌ها، برای هر بیماری چه محصولی استفاده شود و یا در موضوع تغذیه، جداول زمانی تغذیه و سایر راهنمایی‌هایی که باید به کشاورز داده شود در قالب کاتالوگ و دفترچه‌های راهنمایی بطور وسیع در حوزه‌ها ارائه می‌شود.

در کنار این‌ها ما برنامه‌هایی به عنوان روز مزرعه داریم که علمکرد محصولات را در مقایسه با عدم استفاده از محصولات، به صورت جایگزین برای کشاورزان در یک قالب کوچک نشان می‌دهیم که کشاورز را ترغیب به استفاده از محصولات به نحو صحیح کند. همچنین همایش‌های آموزشی در سرتاسر کشور که با همکاری اداره جهاد برگزار می‌شود و در نقاط مختلف کشاورزی، کشاورزان متخصص هر حوزه را دعوت می‌کنیم که در همایش شرکت کنند که اطلاعات به روزی داشته تا به بهترین نحو ممکن کار کنند. در این راستا در ماه جاری همایش‌هایی در استان آذربایجان غربی، خوزستان و قزوین در حال برگزاری است.

در بحث صادرات چه چیزی برای ارائه دارید؟

موضوع صادرات برمی‌گردد به اینکه ما چقدر بوروکراسی صادراتی داریم، تا مدتی پیش صادرات ممنوع بوده و بعد از آزادسازی یک بوروکراسی برای صادرات ایجاد شد. برای مثال اگر یک مشتری در یک کشور دور پیدا شود و قرارداد ببندیم، ما می‌گویم فلان محصول را در فلان زمان مقرر شده تحویل می‌دهیم، قرارداد بسته می‌شود و پول می‌گیریم و بعد از اینکه می‌خواهیم آن محصول را صادر کنیم با مشکلات مجوز روبرو می‌شویم. اگر مشکل محصول کیفی نباشد و فقط مشکل اداری باشد، تا تمام این فرایند طی شود یا کل صادرات منقضی و یا با تأخیر ارسال می‌شود.

در بحث کشاورزی هم شرایط فصلی وجود دارد و وقتی نتوانیم صادرات را به‌موقع انجام دهیم اتفاقی که می‌افتد این است که نمی‌توانیم مشتری وفادار در سطوح مختلف پیدا کنیم و این‌گونه ما مشتری خود را از دست می‌دهیم و نمی‌توانیم بازار صادراتی مطمئنی را ایجاد کنیم و آن‌ها اعتماد نمی‌کنند و برند زیر سوال می‌رود. بیشتر این مشکلات داخلی است تا بین المللی. محصول ما از نظر کیفی و قیمتی بسیار مطلوب است و ما با هزینه‌های بسیار پایین می‌توانیم محصولاتی به کشورهای شمالی ارائه کنیم، ولی بخاطر فرایندهای داخلی تحویل محصولات دیر می‌شود.

نظر شما در رابطه با نمایشگاه و اهدافتان برای آینده این برند چیست؟

نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته خیلی بهتر شده و بازدید کننده ها بیشتر شده اند، همچنین شرکت‌های شرکت کننده، متقاضی‌ها بیشتر و باعث آمدن افراد بیشتری شده است. ما به عنوان حامی الماس شرکت کرده ایم و سعی می‌کنیم فضای خوبی را در نمایشگاه فراهم کنیم تا ارتباط خوبی با مشتری‌ها، مخاطبین و کسانی که می‌خواهند آشنا شوند شکل دهیم تا در کسب و کارها بهره برداری اقتصادی بهتری انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =