کد خبر: 38518
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۱
گندم

کشاورزان گندمکار خواهان افزایش نرخ خرید تضمینی گندم، متناسب با افزایش هزینه‌ها شدند.

به گزارش روستانیوز به نقل از بازار، علی قلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید، خواهان به روز شدن قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۲ شد.

ایمانی با بیان اینکه نرخ کنونی خرید تضمینی متناسب با شرایط پس از تغییرات بوجود آمده نیست و صرفه اقتصادی ندارد، اظهار داشت: در تعیین قیمت خرید تضمینی گندم در تابستان امسال، عواملی از جمله هزینه‌های تولید، سود معقول، نرخ تورم، وضعیت بازارهای جهانی و نرخ مبادله کالا لحاظ و در نهایت رقم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان با احتساب یک هزار و ۵۰۰ تومان جایزه، در نظر گرفته شد که این موارد در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: بر اساس محاسبات و آنالیز صورت گرفته، قیمت خرید تضمینی گندم باید ۱۴ هزار تومان باشد و از این رو، در نامه‌ای به دبیرخانه شورای قیمت گذاری و کمیسیون کشاورزی مجلس، خواستار تجدید نظر در نرخ خرید تضمینی شده ایم.

همزمان با اظهارات مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران، سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی از برنامه ریزی برای تغییر رویکرد از خرید تضمینی به قیمت تضمینی خبر داد و افزود: در قانون افزایش بهره‌وری، وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده تا این امر را به اتحادیه‌ها واگذار کند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در این رویکرد، اتحادیه‌ها خرید را انجام می‌دهند و در زمان فروش، چنانچه با ضرر مواجه شوند، دولت مابه التفاوت آن را پرداخت می‌کند، زیرا تأمین مالی در قیمت تضمینی بهتر انجام می‌شود.

بر اساس آمار بنیاد ملی گندمکاران، از ابتدای سال زراعی تاکنون، حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار گندم آبی و حدود ۴ میلیون هکتار نیز گندم دیم کشت شده و پیش بینی می‌شود که امسال، سطح زیرکشت گندم در ایران از مرز ۶ میلیون هکتار عبور کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =