خدایی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: مشارکت دهیاران برای رفع عقب‌ماندگی‌ در حوزه توسعه و عمران روستایی ضروری است و استان بدین منظور طرح تحول ۲ هزار و ۵۰۰ روستا را با همکاری آنان به اجرا می‌گذارد.

به گزارش روستانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، جواد خدایی افزود: با توجه به شبکه مسائل استان، معطوف به سند تحول دولت، برنامه‌هایی برای جهش در نیل به اهداف عالی دولت در روستاها و مناطق محروم پیش بینی شده است تا براساس آن بتوان بخشی از عقب‌ماندگی‌ گذشته را جبران و فرصت های جدیدی برای پیشرفت و آبادانی روستاهای استان فراهم کرد.

وی سه حوزه اصلی اجرای طرح تحول روستایی را زیرساخت‌ها و عمران، اقتصاد و اشتغال و حوزه فرهنگی و اجتماعی دانست و افزود: در هر حوزه؛ شاخص‌ها براساس اهداف عملیاتی و برنامه‌های مدون تعیین شده که بنابرآن تا پایان دولت سیزدهم باید سهم برخورداری روستاها به بالاترین سطح ممکن در همه بخش‌ها ارتقا یابد.

او ادامه داد: در حوزه عمرانی و زیرساختی ۱۴ کلان طرح شامل برخورداری همه روستاها از گاز، آب شرب، احیای قنات‌ها، اجرای عملیات آبخیزداری، ارایه تسهیلات مسکن و احداث آن، بازنگری طرح های هادی روستایی، ساخت مسجد و ساخت مدرسه طراحی شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حوزه اجتماعی شاخص‌هایی مانند روستای بدون اعتیاد، بدون طلاق و فرزندآوری دنبال می‌شود، گفت: در حوزه اقتصادی نیز اشتغال، موضوع محوری است که تلاش می کنیم با ارایه تسهیلات اشتغال و فرصت‌های مختلف، سهم اشتغال روستاها را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری اصلی ما مشارکت نهادهای اجتماعی و مردمی و نهادهای انقلابی و خیران و استفاده از پتانسیل همه مجموعه ها برای رسیدن به اهداف تعیین شده است، افزود: دهیاران به عنوان مسوول و متولی اصلی روستاها، می‌توانند نقش بسیار پررنگی را در تحقق طرح تحول روستایی ایفا کنند، از این رو برای نخستین بار مشارکت و مداخله خود دهیاران تعریف شده است، به طوری که فرمانده و مدیر عملیاتی طرح در هر روستا دهیار آن روستا است که بخشداران و فرمانداران به عنوان پشتیبان طرح عمل خواهند کرد.

خدایی با بیان اینکه اجرای طرح تحول روستایی از چند ماه پیش به صورت آزمایشی آغاز شده و در برخی بخش ها نیز پیشرفت هایی داشته است، خاطرنشان کرد: هدف از گردهمایی دهیاران استان، آغاز رسمی اجرای این طرح با حضور تمامی مجریان شامل دهیاران، بخشداران و فرمانداران است تا بر اساس تقسیم کار صورت گرفته، فصل جدیدی برای پیشرفت و آبادانی روستاهای استان آغاز ‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: وظیفه دهیاران در این طرح شناسایی دقیق نیازها، تسهیل‌گری میان مردم و دستگاه های اجرایی، رصد و پیگیری اجرای پروژه های تعریف شده است.

خدایی با اشاره به برگزاری گردهمایی ۲ هزار و ۵۰۰ دهیار خراسان رضوی در هفته جاری، محور این گردهمایی را معرفی طرح تحول روستایی مبتنی بر مشارکت و ایجاد هم‌افزایی میان دولت و مردم در بهره گیری از ظرفیت‌ها اعلام کرد و گفت: در این گردهمایی علاوه بر دهیاران، بخشداران و فرمانداران استان خراسان رضوی نیز حضور خواهند داشت.

خراسان رضوی ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفر جمعیت دارد که یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر آنان ساکن ۲ هزار و ۵۴۰ روستای این استان هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =