کد خبر: 37960
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۵
گندم

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تاکنون ۱۲ هزار و ۲۳۴ هکتار قرارداد کشت گندم برابر با ۴۷ درصد از سطح ابلاغی محقق شده است.

به گزارش روستانیوز از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران ،حسن عنایتی کلیجی افزود: سطح ابلاغی کشت قراردادی گندم در استان ۲۶ هزار هکتار است که تاکنون ۱۲ هزار و ۲۳۴ هکتار قرارداد کشت منعقد شد.

وی با بیان اینکه این طرح در ۱۲ شهرستان مازندران در حال اجرا است، ادامه داد: تاکنون برای کشت گندم قراردادی با یک هزار و ۹۷۵ کشاورز قرارداد منعقد شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر، نکا، میاندورود، ساری، جویبار، قائمشهر، بابلسر، بابل، آمل، سیمرغ و نور از شهرستان‌هایی هستند که کشت قراردادی گندم در آن انجام شد.

عنایتی خاطرنشان کرد: شهرستان بهشهر با پنج هزار و ۱۸۳ هکتار تاکنون بیشترین سطح زیرکشت قراردادی گندم را به خود اختصاص داده است و شهرستان های گلوگاه، ساری نکا و میاندورود در رده های بعدی هستند.

وی با بیان اینکه گندم کاران می‌توانند برای کشت قراردادی گندم با نصب نرم افزار مورد نظر در گوشی‌های همراه با سیم کارت همراه اول خود نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کنند، افزود: در این سامانه گندمکارانی که در سامانه جامع کشاورزی ثبت نام هستند ،می توانند با ارائه شماره تماس، کد ملی و اخذ کد رهگیری در این سامانه بیمه شوند و نهاده‌های کشاورزی خود را دریافت کنند.

عنایتی خاطرنشان کرد: گندم‌کاران با استفاده از کشت قراردادی می‌توانند محصول خود را با سهولت بیشتری تولید و در قالب خرید تضمینی به دولت تحویل دهند.

کشت قراردادی مبتنی بر تولید است که مطابق توافق بین خریدار و کشاورز و تعیین شرایط تولید و بازاریابی محصول انجام می شود. در این نوع کشت و کار، خریدار که معمولا شرکت‌ ها و صنایع غذایی هستند موظف به تعیین بهترین الگوی کشت، تامین نهاده‌های تولید با قیمت مناسب، آموزش و ترویج کشاورزان و بازاریابی می شوند. در این نوع کشت تمرکز کشاورزان روی برنامه ریزی تولید محصول باکیفیت با کمترین هزینه ها است و دیگر دغدغه ای برای فروش محصول خود نخواهد داشت که همین امر موجب عزت و اقتدار کشاورزان می شود.

طبق آمار رسمی سال گذشته ۵۴ هزار هکتار از زمین های کشاورزی مازندران زیر کشت گندم رفته بود که ۸۳هزار تن گندم از کشاورزان استان نیز خریداری شد.

مازندران ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که سالانه ۷۲ نوع محصول کشاورزی به میزان هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن تولید و روانه بازار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =