کد خبر: 37835
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۳
موش

تداوم خشکسالی و کاهش شدید بارندگی در فصل پاییز در سطح استان اردبیل شرایط مساعدی برای فعالیت تغذیه‌ای و همچنین تکثیر و ازدیاد جمعیت جوندگان مضر(انواع موش) فراهم کرده به طوری که این آفت طبیعی به شکل گسترده در مزارع دیم استان مشاهده شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در اطلاعیه‌ای به باغداران و زارعان این استان توصیه کرد که به صورت مستمر و روزانه از مزارع و باغات بازدید کرده و در صورت مشاهده فعالیت و خسارت این آفت، جهت دریافت طعمه مسموم به مدیریت و مراکز خدمات کشاورزی مراجعه کرده و برای طعمه‌گذاری اقدام کنند.

مدیر بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، با اشاره به مشاهده گسترده آفت موش در مزارع دیم شهرستان‌های گرمی، بیله سوار و نمین گفت: بر اساس برآوردهای میدانی، در حدود سه هزار هکتار از مزارع دیم استان آفت موش مشاهده و گزارش شده است.

یحیی آذرمی با اشاره به پراکنده بودن لانه‌های موش در مزارع دیم مناطق مختلف استان افزود: مبارزه با این آفت طبیعی به شکل مبارزه شیمیایی و از طریق لانه کوبی و گذاشتن طعمه مسموم انجام می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت تداوم اقدامات پیشگیرانه توسط زارعان و سازمان جهاد کشاروزی اظهار کرد: این آفت به شرط همکاری کشاورزان و به روش طعمه‌گذاری قابل کنترل است.

مدیر بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: موش و جوندگان مزارع دیم به جز سم، دشمنان طبیعی مانند خزندگان و پرندگان شکاری هم دارند ولی بهترین روش کنترل جمعیت آنها، لانه کوبی و طعمه‌گذاری است.

وی با اشاره به کشت حدود ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان اردبیل با وجود خشکسالی و تداوم فرایند کاشت محصولات دیم در سطح مزارع استان گفت: در بیشتر این مزارع گندم و جو کشت شده و با توجه به ادامه خشکسالی و روند کشت و سبز نشدن بذر کاشته شده، احتمال بروز خسارت جوندگان وجود دارد.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است ، ۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۸۰ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۱۲۷ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

موش‌ها بلای جان مزارع دیم استان اردبیل شدند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =