مراتع

معاون دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۱۲۵ میلیون هکتار در کشور فرسایش آبی داریم که سالانه‌ ۲میلیارد تن خاک حاصلخیز در کشور از دست می‌رود.

به گزارش روستانیوز، محمد شرافتی در جریان بازدید خبرنگاران از ایستگاه‌های حفاظت از منابع طبیعی استان همدان که به مناسبت روزجهانی خاک برگزارشد،اظهارداشت:متاسفانه در بین مردم اهمیت خاک خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد،بسیار سخت است موضوع قابل توجه اهمیت خاک را در بین جامعه جای بیندازیم وی اظهارداشت: یک تن خاک دارای ارزش برابر ۲۸دلار است که با عدم مدیریت بهینه خاک سالانه ۵۵ میلیارد دلار خسارت وارد به کشور وارد خواهدشد.
وی افزود: حوزه معرف زوجی و آبخیز گنبد همدان در مبحث پایش رتبه اول کشور است و از امکانات بسیار خوبی برخوردار است؛ همدان در بسیاری از زمینه‌ها در حوزه منابع طبیعی سرآمد است اما نیازمند بودجه و تزریق اعتبارات از طریق مسئولان ارشد کشوری و استانی است تا بتواند به اهداف بالای خود برسد. شرافتی اظهار داشت: برای ایجاد یک سانتی متر خاک ۷۰۰ سال زمان نیاز است همین موضوع نشان‌دهنده مهم بودن اقدامات سازمان حفاظت از منابع طبیعی است. معاون دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: در کشورهای در حال توسعه مانند ایران متوسط فرسایش خاک نزدیک ۱۵ و نیم تن در هکتار محاسبه شده اما در کشورهای توسعه نیافته بین ۳۰ تا ۴۰ تن در هکتار است، پس با تمامی این تفاسیر طی هر سال در کشور، در صورت بهبود وضعیت خاک امنیت غذایی ما تأمین خواهد. شرافتی افزود: در هر سال ۳۵۶ میلیون مترمکعب از حجم مفید سدهای کشور از بین می‌رود،که این حجم برابر است باز بین رفتن سد امیرکبیر . وی تاکید کرد: شخم در جهت شیب اقدام غیر اصولی است که موجب تخریب، فرسایش و رسوب خاک می‌شود بنابراین باید از بروز این اتفاق جلوگیری شود، تغییر کاربری‌ها و چرای مفرط دام‌ها نیز از دلایل دیگر است. شرافتی تصریح کرد: باید مدیریت حوزه آبخیز را به درستی پیگیری کنیم چراکه اقدامات مکانیکی، بیولوژیک و بیومکانیک از بندهای مختلف هر ساله در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: در کشور تنها ۱۲ حوزه آبخیز معرف داریم در حالی که در سال ۱۳۷۰ در مطالعات کشور ۳۲ حوزه برنامه ریزی شده بود ،ولی متاسفانه به دلیل‌ کمبود بودجه‌ مورد نیاز نتواستیم آن را عملی کنیم. وی تصریح کرد: در حال حاضر برای ایجاد ایستگاه‌ها و حوزه‌های آبخیز معرف به طور متوسط به مبلغی بیش از ۵۰ میلیارد تومان نیازمندیم و این مقدار برآورد شده است؛ به طور متوسط در هر استان سه نفر در مبحث حفاظت و یک نفر در مبحث پایش استخدام شده و این امورات را برعهده خواهندداشت. شرافتی بیان کرد: ایستگاه و حوزه آبخیز گنبد همدان بستری مناسب برای تحقیقات پژوهشگران و بررسی‌های مقالات دانشگاهی آنها است و بیش از ۲۰ مقاله پژوهشی و پایان نامه با رفرنس بهترین دانشگاه‌های خارج از کشور در این محیط تألیف شده است.
وی تصریح کرد: حوزه معرف و آبخیز گنبد همدان در مبحث پایش رتبه اول کشور است و از امکانات بسیار خوبی برخوردار است به طوریکه همدان در بسیاری از زمینه‌ها در حوزه منابع طبیعی سرآمد است. وی در پایان گفت: برای بهبود اقدامات و فعالیت‌های خود و تجهیز امکانات نیازمند تزریق اعتبار و بودجه‌ای کلان از سوی مسئولان ارشد کشوری و استانی هستیم و بدون بودجه نمی‌توانیم بسیاری از کارها را پیش ببریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =