کد خبر: 37338
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹
کشت دیم

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: الگوی کشت یکی از الزامات توسعه پایدار کشاورزی است و میزان خرید تضمینی محصولات تولیدی، پرداخت یارانه‌ها، مشوق‌ها و البته افزایش ضریب فنی بهره وری در کشاورزی را بالا خواهد برد.

به گزارش روستانیوز به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی لرستان، سید عماد شاهرخی در جلسه قرارگاه الگوی کشت استان اظهار داشت: با اجرای الگوی کشت در کشور تولیدات بخش کشاورزی ۱۱ درصد رشد کرده است و فقط در سطح دیمزارها چهار و نیم میلیون تن افزایش تولید داریم، بهره وری آب ۱۸ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و اجرای این طرح کاهش مصرف آب را تا ۶ درصد درپی دارد.
وی ادامه داد: براساس برنامه الگوی کشت تا افق ۱۴۰۴ در کشور از ۱۲۵ میلیون تن تولید به ۱۵۰ میلیون تن خواهیم رسید و ضریب دانش فنی را از ۶ به ۱۲ ارتقا می دهیم.
شاهرخی با اشاره به اینکه پرداخت یارانه کود به محصولاتی که در قالب الگوی کشت قرار می گیرند از دیگر مزایای این طرح است، بیان کرد: پرداخت یارانه کود به چهار محصول گندم، جو، کلزا و چغندر پاییزه اختصاص یافته است، همچنین بخشودگی ۵۰ درصدی آب بها برای کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت می نمایند در دستور کار قرار دارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اضافه کرد: تخفیف ۲۰ درصدی بیمه و پرداخت ۸۰ درصد مابقی هزینه بیمه توسط بانک‌های عامل و کسر آن در زمان تحویل محصول به سیلوها، ‌پرداخت مبلغ ۵۰ هزار تومان به ازای هر هکتار به کشاورزان توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای طرح جهش تولید در دیمزارها، پرداخت مبلغ ۱۰۰ تومان کمک کرایه حمل به ازای هر کیلوگرم محصول گندم تحویلی به سیلوها از مزایای طرح رعایت الگوی کشت است.
شاهرخی از توزیع رایگان ۵۷ هزار لیتر کود بذرمال بین کشاورزان و به‌کارگیری ۱۳۰ نفر از کارشناسان عضو سازمان نظام مهندسی در راستای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها به واسطه نقطه زنی و یو تی ام به شرط حضور در مزرعه خبر داد و یادآور شد: کود توزیعی در مقایسه با سال قبل رشد قابل قبولی داشته به صورتی که از میزان سهمیه ۹ هزار تنی استان ۵۶ درصد آن جذب شده است.
وی در خصوص سهمیه کشت پاییزه ادامه داد: تا کنون از سهمیه ۴۵ هزار هکتار گندم آبی میزان ۴۱ هزار هکتار، از سهمیه هفت هزار هکتار جو آبی میزان ۶ هزار و ۹۰۰ هکتار، از سهمیه ۱۳۹ هزار هکتار جو دیم ۱۰۹ هزار هکتار اجرا شده است.

شاهرخی گفت: میزان سطح زیر کشت استان نسبت به سال گذشته در گندم آبی ۶ درصد، گندم دیم سه و نیم درصد، جو آبی ۲ و جو دیم ۴۵ درصد، کلزا ۱۰ درصد کاملینا ۳۷۹ درصد رشد داشته است، این میزان محصول سال گذشته در سطح ۵۷۰ هکتار کشت شد که امسال به بیش از سه هزار هکتار افزایش یافته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =