کد خبر: 37128
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
گلخانه

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی گفت: ۹۰۸ میلیارد تومان سهمیه ابلاغی به استان از پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ در سال مالی ۱۴۰۰ بود که تاکنون ۸۷ درصد از این رقم جذب شده است.

به گزارش روستانیوز، محمد رحمانی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون ۷۹۰ میلیارد تومان سهمیه استان از محل تسهیلات منابع تبصره ۱۸ به متقاضیان پرداخت شده است و بر اساس اعلام معاونت هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور، خراسان شمالی به لحاظ درصد پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ در رتبه سوم استان های کشور قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس ضریب تعیین شده در دستورالعمل اعطای تسهیلات تبصره ۱۸ حدود ۲ هزار طرح برای دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ به بانک های عامل استان معرفی شد که این تسهیلات به متقاضیان اجرای ۹۳۴ طرح پرداخت شده است و مجریان این طرح ها ایجاد بیش از یکهزار و ۴۹۰ نفر را تعهد کرده اند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی افزود: نرخ تسهیلات تبصره ۱۸ در بخش های مختلف و همچنین نوع تسهیلات بر مبنای سرمایه ثابت و سرمایه در گردش متفاوت است به طوری که این منابع تسهیلاتی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات با نرخ ۱۰ درصد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۶ تا ۱۲ درصد، کشاورزی ۱۰ تا ۱۲ درصد، راه وشهرسازی ۹.۵ درصد، صنعت، معدن و تجارت ۹ تا ۱۴.۵ درصد است.

وی گفت: امسال برای هر استان سهم ثابتی از این منابع در نظر گرفته شده است و علاوه بر آن هر استان بر اساس عملکرد و پیگیری می تواند سهم بیشتری را از منابع شناور را جذب کند.

رحمانی خاطرنشان کرد: خراسان شمالی استان کشاورزی و دامپروری است و بخش کشاورزی، اولویت نخست برای توسعه استان تعیین شده و رو رونق توسعه این بخش اهمیت بسیاری برخوردار است.

تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد با تاکید بر اشتغال جوانان، دانش آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی به دولت اجازه می دهد ۱۰۰ درصد منابع حاصله از مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله را به شکل وجوه اداره شده و یارانه سود و ترکیب با منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش آموخته دانشگاهی پرداخت کند.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست و اقتصاد این استان متکی بر صادرات پتروشیمی است و نیاز است تا دیگر بخش ها نیز تقویت شود.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

استان خراسان شمالی از استان های شمالشرق کشور محسوب می شود که یک میلیون نفر جمعیت دارد و در ۲۴ شهر و حدود یک هزار روستا سکونت دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =