کد خبر: 37114
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱
زنبور

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: بیش از ۶۵ درصد زنبورداران این استان برای زمستان گذرانی، کلنی‌های خود را به مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری شمال و جنوب کشور منتقل کردند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، دهقان باقری با اشاره به مهاجرت بیش از گفت: کوچ زنبوداران اردبیل براساس تقویم فصلی هر ساله انجام می شود و بر این اساس، امسال بیش از ۳۵۰ هزار کلنی زنبور عسل توسط زنبورداران بزرگ این استان به استان‌های گیلان، مازندران، فارس، بوشهر، هرمزگان و خوزستان منتقل و کوچ داده شده است.

وی میزان تولید عسل توسط زنبورداران مهاجر استان اردبیل را بیش از ۶ هزار تن اعلام کرد و افزود: این زنبورداران برای استفاده از ظرفیت گلدهی گیاهان و باغات و نیز دور ماندن از سرمای شدید و احتمال تلفات کلنی‌ها در استان استان اردبیل، به مناطق جنوب و شمال کشور کوچ کرده‌اند.

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، مهاجرت و انتقال کلنی‌ها به مناطق گرمسیری را علاوه بر افزایش میزان تولید عسل کلنی‌ها، موجب افزایش بازدهی باغات عنوان کرد و ادامه داد: زنبورداران استان اردبیل از اوایل فصل بهار با مساعد شدن وضعیت آب و هوا به مناطق ییلاقی این استان باز می‌گردند.

به گزارش ایرنا، با اجرای موفق طرح سرشماری کلنی‌های زنبور عسل و فعالیت زنبورداران و جمع بندی اطلاعات گردآوری شده در اوایل پاییز امسال، ۵۳۲ هزار کلنی زنبور عسل در استان اردبیل شناسایی و آمارگیری شد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، تعداد کلنی‌های زنبور عسل استان اردبیل نسبت به آمار قبلی ۱۶ درصد افزایش یافته است.

همچنین بر اساس اطلاعات گرآوری شده، در استان اردبیل بیش از ۵۲۱ هزار کلنی زنبور عسل مدرن با میانگین تولید ۱۷.۳ کیلوگرم عسل و حدود ۱۱ هزار کلنی سنتی با میانگین تولید ۱.۱ کیلوگرم عسل توسط زنبورداران استان نگهداری می‌شود.

بر اساس اطلاعات به دست آمده در این سرشماری، طی یک سال گذشته زنبورداران این استان با ۲۳ درصد افزایش نسبت به سال قبل، ۹ هزار و ۳۶ تن عسل تولید کردند.

تعداد کل زنبورستان‌های این استان بر اساس اطلاعات سرشماری انجام شده، سه هزار و ۳۵۷ مورد، شمار افراد شاغل در این زنبورستان‌ها ۲ هزار و ۷۴۷ نفر و تعداد زنبورداران استان نیز یک هزار و ۴۳۴ نفر اعلام شده است.

زنبورداران استان اردبیل در طول یک سال گذشته علاوه بر عسل، بیش از ۱۴۰ کیلوگرم ژل رویال، ۲۳ هزار و ۲۱۶ کیلوگرم گرده گل، ۱۴۵ هزار و ۴۴۲ کیلوگرم موم، ۱۲ هزار و ۸۵۴ کیلوگرم بره‌موم و ۱۲۱ گرم زهر زنبور عسل که اغلب استفاده دارویی دارند، تولید کردند.

عسل تولید شده در استان اردبیل به علت کوچ زنبورداران به مناطق و ییلاقات پرگل و نیز تهیه عسل در مراتع غنی کوهستان‌های استان از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

سالانه حدود ۳۰۰ تن عسل از استان اردبیل به مقصد کشورهای عراق، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و مالزی صادر می‌شود.

سرانه مصرف عسل در استان اردبیل یک کیلوگرم بوده و نیاز استان حدود یک هزار و ۲۵۰ تن برآورد شده است.

عسل از مهمترین سوغاتی‌های اردبیل محسوب می‌شود و هر کیلوگرم آن بسته به کیفیت محصول، از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا چهار میلیون ریال قیمت دارد.

عسل تولید شده در استان اردبیل که به عسل سبلان معروف است، ثبت جهانی شده و شهرت ملی و جهانی دارد.

استان اردبیل جایگاه ممتاز تولید محصول عسل در کشور را دارد و به علت حضور پرشمار گردشگران در استان، علاوه بر صادرات، فروش عسل در داخل استان نیز با برند عسل سبلان رواج دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =