کشت پاییزه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شمال و جنوب این استان به زیر کشت انواع محصولات زراعی رفته است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، امان الله طوقی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: کشت پاییزه در سیستان و بلوچستان با کشت محصولات خارج از فصل در اواخر شهریور شروع و بتدریج با کشت محصولات استراتژیک شامل دانه‌های روغنی، گندم و جو، گیاهان دارویی و سایر محصولات سبزی و صیفی تا اواخر آذر ادامه دارد بطوریکه پیش‌بینی می‌شود امسال سطح کشت این نوع از محصولات به حدود ۱۳۰ هزار تن برسد.
وی افزود: عمده سطح زیر کشت محصولات زراعی پاییزه در سیستان و بلوچستان شامل گندم، جو، یونجه، پیاز، کلزا، گوجه‌فرنگی، قصیل، شبدر و باقلاست.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: طرح اصلاح الگوی کشت موجب ارتقای بهره‌وری آب کشاورزی و کاهش مصرف انرژی می‌شود و اجرای این طرح کمک زیادی به حل بحران خشکسالی و کمبود آب در بخش کشاورزی می‌کند.

وی ادامه داد: در این طرح کاشت محصول نیازسنجی شده و محصولات آب‌بر با توجه به نیاز سیستان و بلوچستان و کشور تولید و بر اساس مقدار نیاز بازار کشت می‌شود و از طرفی محصولات استراتژیک از جمله غلات، دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی در این طرح مورد تاکید است و رعایت الگوی کشت باید در تمام سطح اراضی انجام شود.

طوقی تاکید کرد: مشوق‌هایی در اجرای این طرح برای کشاورزان در نظر گرفته شده و ارائه تسهیلات برای خرید انواع ماشین آلات بخش کشاورزی، اختصاص یارانه به انواع کود و بذور برای کشاورزانی از جمله این مشوق‌ها است.

وی تصریح کرد: با رعایت این الگو در سطح زمین‌های کشاورزی، نه محصولی کم کشت خواهد شد و نه محصولی بیش از نیاز تولید می‌شود و در این صورت بازار نیز به خوبی کنترل خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: استفاده از راهبرد تغییر الگوی کشت یکی از مهمترین این سیاست‌هاست که می‌تواند موجب حفظ حیات و پایداری کشاورزی استان حتی در شرایط کم آبی باشد که تمرکز بر اجرای این راهبرد در اولویت برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: هر منطقه‌ای با توجه به شرایط آب و هوایی و منابع آبی مستعد محصولات خاص است که این مهم در طرح الگوی کشت رعایت و جلوی هدر رفت آب گرفته می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =