کد خبر: 37107
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۱
فرودگاه پیام

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام به توسعه تولید و صادرات محصولات کشاورزی و باغی این استان رونق بخشیده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، عبدالرضا بازدار روز شنبه در بازدیدی که به همراه رییس سازمان حفظ نباتات کشور از منطقه ویژه اقتصادی پیام داشت، بر توسعه همکاری های مشترک سه جانبه بین سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، سازمان حفظ نباتات کشور و منطقه ویژه اقتصادی پیام در خصوص بررسی زمینه های ایجاد مرکز صادرات محصولات کشاورزی در استان تاکید کرد.

وی در نشستی که به صورت مشترک با مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام برگزار شد، با اشاره به محدودیت منابع آبی استان، تصریح کرد: تولید در محیط های کنترل شده از جمله تولید محصولات گلخانه ای به ویژه محصول سالم و حتی ارگانیک در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان است و در این راستا نقش مجموعه منطقه ویژه اقتصادی پیام در بحث تولید و صادرات محصولات کشاورزی در این حوزه می تواند بسیار مؤثر باشد.

بازدار با اشاره به ظرفیت‌های منطقه ویژه برای تولید و صادرات محصولات کشاورزی، از اعلام آمادگی این سازمان برای در اختیار گذاشتن توان کارشناسی و تخصصی در خصوص ایجاد ظرفیت‌های تولیدی و استقرار امکانات لازم در مجموعه منطقه ویژه در خصوص صادرات محصولات کشاورزی خبر داد.

وی با بیان اینکه مقدمات لازم برای ساخت پست قرنطینه مستقر در فرودگاه با مساعدت سازمان حفظ نباتات کشور فراهم و تأمین اعتبار شده است؛ افزود: در صورت احداث پست قرنطینه، الزامات و استانداردهای مربوط به صادرات محصولات کشاورزی در استان البرز فراهم می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز افزود: منطقه ویژه اقتصادی پیام استعداد بی نظیری برای توسعه بخش کشاورزی استان البرز است و انتظار می رود حوزه منطقه ویژه اقتصادی پیام کمک کند ظرفیت‌های لازم علاوه بر افزایش حجم تولید محصولات کشاورزی برای تسریع در احداث زیرساخت ها و دستیابی بازرگانان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به مقاصد صادراتی تسهیل شود.

منطقه ویژه اقتصادی پیام به کشاورزی البرز رونق بخشیده است

استفاده از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی پیام برای صادرات

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام نیز در این نشست ضمن تشریح استعدادهای منطقه ویژه از اعلام آمادگی مجموعه پیام برای همکاری های مشترک در خصوص استفاده از ظرفیت های منطقه برای تولید و توسعه صادرات محصولات کشاورزی در استان البرز خبر داد.

اکبر قنبرپور با اشاره به اینکه احداث فرودگاه پیام در مساحتی ۱۰ هزار هکتاری پیش بینی و تملک اراضی با هدف ایجاد قطب پستی و یک فرودگاه بین المللی تخصصی حوزه کارگو ایجاد شده است؛ افزود: در زمان حاضر از سه هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی که به صورت عملیاتی در اختیار منطقه است، یک هزار هکتار فضای فرودگاهی وجود دارد که برای بخش حمل و نقل هوایی در نظر گرفته شده است و ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از این فضا برای منطقه ویژه با دو مأموریت تولید و موضوعات صنعتی و دیگری ترانزیت کالا و خدمات لجستیک که در منطقه ویژه ارائه می شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام، ظرفیت ها و برنامه های منطقه ویژه در حوزه کشاورزی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: پیام یک فرودگاه بزرگ به نسبت خلوت است که با یک باند چهار هزار و ۲۰۰متری به صورت تخصصی برای پروازهای باری در نظر گرفته شده است.

قنبرپور با بیان اینکه این باند فرودگاهی جزو طولانی ترین باند های کشور است و عرض ۶۰ متری این باند اهمیت ویژه‌ای به خصوص برای هواپیماهای پهن پیکر دارد،گفت: مقاومت بسیار خوب این باند، پارامتر مهمی برای نشستن و برخاستن هواپیماهای باری که امکان پذیرایی از پهن پیکرترین و غول پیکرترین هواپیمای دنیا در داخل این مجموعه وجود دارد و به صورت ویژه برای حمل بار کشاورزی پیش بینی شده است و از سال های گذشته نیز رونق داشته است.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی پیام از اعلام آمادگی برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی در خصوص استفاده از یارانه سوخت برای حمل بار در زمینه صادرات کلیه محصولات کشاورزی خبر داد و افزود: در قانون بودجه ۱۴۰۰ و۱۴۰۱ دو سال متوالی این موضوع پیش بینی و امکان استفاده از این ظرفیت قانونی در مجموعه فراهم است.

منطقه ویژه اقتصادی پیام به کشاورزی البرز رونق بخشیده است

قنبرپور با اشاره به اینکه در بخش تولید منطقه ویژه ۳۰۰ شرکت در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده‌اند گفت: نحوه کار به صورت اجاره بلند مدت زمین (۲۵ ساله) است که در قالب قرارداد اجاره در اختیار شرکت ها قرار می گیرد، رقم بسیار ناچیزی است و تا سه سال رقم اجاره ثابت و از سال چهارم ۱۵ درصد افزایش پیش‌بینی شده است که در این صورت سرمایه شرکت ها درگیر زمین نمی شود.

وی با بیان اینکه این ۳۰۰ شرکت در یک پهنه ۲۶۰ هکتاری در حال حاضر مشغول فعالیت هستند و به عبارتی۱۰ درصد از اراضی منطقه ویژه اقتصادی آماده سازی و واگذار شده است؛ افزود: اتفاق خوبی که در این مجموعه صورت گرفته این است که از امسال موضوع تملک و فروش اراضی برای بخش خصوصی فعال شده است و به صورت پایلوت واگذاری اراضی به اولین شرکت را در دست اقدام داریم بنابراین یک مدل ترکیبی از اجاره و فروش خواهیم داشت.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی پیام با بیان اینکه استان البرز قطب کشاورزی است و شاهد تولید محصولات یونیک و در تراز صادرات در این استان هستیم، تصریح کرد: بخش زیادی از کسب و کارها در حوزه کشاورزی فعالیت می کنند که برای صادرات محصولاتشان از مسیرهای زمینی و امکانات استان‌های دیگر استفاده می کنند، در حالی که این امکان در استان البرز به خوبی فراهم شده است.

مدیر عامل فرودگاه بین المللی پیام با اشاره به استقرارگمرک استان در محدوده منطقه ویژه و سهولت عملیات ترخیص بار گمرکی استان، موضوع احداث پست قرنطینه کشاورزی را از نیازهای جدی منطقه ویژه دانست و از اعلام آمادگی برای مساعدت در تأمین زیرساخت های لازم در این مجموعه خبر داد و تصریح کرد: استقرار چنین امکانات و زیرساخت هایی امکان جذب ثروت و سرمایه گذار برای احداث زیرساخت هایی نظیر ایجاد سردخانه و راه اندازی گلخانه های هوشمند تولید محصولات کشاورزی را در داخل منطقه ویژه فراهم می کند، لذا این آمادگی وجود دارد ظرفیت های لازم برای احداث گلخانه های هوشمند در مجموعه منطقه ویژه اقتصادی پیام اختصاص یابد.

استان البرز دارای ۶۸ هزار هکتار اراضی حاصلخیز کشاورزی و باغی است که بخش عمده محصولات این استان صادرات می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =