کد خبر: 37106
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۹
اراضی ملی گسلتان

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: نقشه تجمیعی ۱۳۴ پلاک این شهرستان تهیه و از ۱۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی نیز رفع تداخلات انجام شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، علی دیانتی با اشاره به آغاز به کار قرارگاه جهادی صدور اسناد مالکیت تک برگی برای اراضی کشاورزی در این شهرستان افزود: از مجموع ۲۰۲ پلاک اراضی میاندوآب، نقشه تجمیعی ۱۳۴ پلاک تهیه و ۸۴ فقره سند مالکیت تک برگی برای کشاورزان این شهرستان صادر شده است.

وی اضافه کرد: : اسناد تک برگی صادر شده مربوط به روستاهای «داش تپه»، «گزلان» و «گنج آباد» است و صدور اسناد برای سایر روستاها نیز در حال اقدام است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب یادآور شد: طرح صدور اسناد مالکیت تک برگی بجای اسناد دفترچه ای قدیمی با هدف اثبات مالکیت رسمی با تهیه نقشه ثبتی (کاداستر) آغاز شده است و مزایای خوبی برای کشاورزان دارد.

وی اظهار کرد: اجرای این طرح موجب سهولت دریافت تسهیلات بانکی، خدمات فنی و نقل و انتقال اراضی کشاورزی می شود.

دیانتی گفت: کاداستر به آن دسته از نقشه‌برداری‌های ثبتی اطلاق می‌شود که دارای ارزش حقوقی است این نوع نقشه ها سه فاکتور ارزش، موقعیت و مالکیت اراضی را برای مراجع اداری و قضایی و نیز اشخاص خصوصی معین می‌کند.

ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال ۱۳۹۴ به مساله رفع تداخلات اراضی اختصاص یافت و این نقطه عطفی برای حل این معضل چندین ساله بین کشاورزان و دولت بود.

رفع تداخلات اراضی به عبارتی اختلافات بین دولت و کشاورزان در مورد تداخل اراضی ملی، دولتی و مستثنیات یکی از مسایل مهم در حوزه مدیریت زمین کشور به شمار می‌رود.

شهرستان میاندوآب بعد از تفکیک اراضی کشاورزی شهرستان‌های جدیدالتأسیس چهاربرج و باروق، دارای ۴۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت، (شامل ۴۴ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی آبی و ۵۰۰ هکتار اراضی دیم) است و بیش از ۵۰ نوع محصول زراعی و باغی به میزان ۸۶۴ هزار تُن از این میزان اراضی تولید می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =