مدیرکل بهزیستی استان البرز

جشنواره تئاتر منطقه ای آفتاب ویژه معلولان جسمی و حرکتی به میزبانی استان البرز و با حضور مدیران کشوری و استانی و تنی چند از چهره های تئاتر و سینمای کشور در کرج آغاز به کار کرد.

به گزارش روستانیوز، مدیرکل بهزیستی استان البرز در حاشیه برگزاری نخستین روز از جشنواره تئاتر منطقه ای آفتاب ویژه افراد دارای معلولیت گفت: استان البرز میزبان ۲۰۰ نفر شامل گروه های هنری از استان های اصفهان، قم، تهران، چهارمحال و بختیاری و مرکزی است. این افراد دارای معلولیت های مختلف جسمی حرکتی، ذهنی، افراد دارای اختلالات بینایی، شنوایی، سالمندان و بیماران اعصاب و روان و ... هستند.

وجیهه محمدی فلاح با اشاره به اهمیت کارکردهای اجتماعی افراد دارای معلولیت، هدف از برگزاری این جشنواره ها را توجه به هنر نمایش، توانمندسازی این افراد و افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به توانایی ها و ظرفیت های این افراد عنوان کرد و افزود: برگزاری این جشنواره های هنری می تواند تغییر نگرش جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت را در پی داشته باشد.


مدیرکل بهزیستی استان البرز خاطرنشان کرد: مراسم اختتامیه جشنواره نیز روز ۱۲ آذر نیز همزمان با روز جهانی افراد دارای معلولیت، با حضور مسئولین کشوری، استانی و عموم مردم در سالن شهیدان نژادفلاح کرج برگزار می شود.


داور جشنواره تئاتر منطقه ای آفتاب ضمن نیز ابراز خرسندی از میزبانی البرز از گروه های هنری افراد دارای معلولیت گفت: این جشنواره ها حدود ۲۰ سال است که به صورت منطقه ای، استانی، کشوری و بین المللی در بخش های کودک و نوجوان، صحنه ای و خیابانی در کشور برگزار می شود.
حمید کاکاسلطانی، ضمن ابراز خرسندی از میزبانی البرز از گروه های هنری افراد دارای معلولیت گفت: این جشنواره ها حدود ۲۰ سال است که به صورت منطقه ای، استانی، کشوری و بین المللی در بخش های کودک و نوجوان، صحنه ای و خیابانی در کشور برگزار می شود.


وی با اشاره به حضور افرادی با معلولیت ذهنی، جسمی حرکتی، دارای اختلالات بینایی و شنوایی، سندرمی، نانیزم و ... بیان کرد: داوری این گونه فعالیت های هنری بسیار دشوارتر است زیرا در این نوع قضاوت، به نوع معلولیت هر فرد توجه و با افراد دارای معلولیت در همان رده مقایسه و کار آن ها ارزیابی می شود. به عنوان‌مثال برگزیدگان در رده نابینایان، سوم، دوم، اول زن و سوم، دوم و اول مرد هستند.


این داور تئاتر افزود: قضاوت این جشنواره ها نیاز به تجربه، تخصص در زمینه های هنری و مهم تر از همه آشنایی با توانمندی های افراد دارای معلولیت دارد. برخی از ناشنوایان، نابینایان و ... توانمندی های خاصی دارند که داوران باید باید آشنایی کامل با آن ها داشته باشند. تلفیقی از مددجویان، مددکاران و هنرمندان متخصص کنار یکدیگر قرار می گیرند و با همفکری و همکاری جریان هنر را به سراتجام‌مثبت برسانند.


کاکاسلطانی با تأکید بر هنردرمانی در برخی افراد دارای معلولیت، بیان کرد: برگزاری این گونه جشنواره ها نه تنها امید را در دل این افراد زنده و آن ها را امیدوار می کند بلکه می تواند درمان برخی دردهای آن ها نیز باشد. ناگفته نماند از طریق تئاتر و نمایش می توان توانمندی های این عزیزان را در معرض نمایش قرار داد و کمک کرد آن ها با توانایی بیشتر و روحیه بهتر در میان جامعه حضور پیدا کنند.


وی خاطرنشان کرد: با اجرای این‌نمایش ها مردم در پلاتوها و سالن ها حضور پیدا می کنند و از نزدیک شاهد ظرفیت ها و استعدادهای افراد دارای معلولیت هستند لذا نگاه بسیاری از خانواده ها نیز نسبت به فرزندان خود تغییر می کند و عشق ورزی را در میان اعضاء خانواده و جامعه اطراف خود افزایش دهند و نشاط و شادابی را مهمان جمع خانواده ها به عنوان یک نهاد کوچک اجتماعی کنند.


خبرنگار: رضوانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =